4. Uluslararası Yeni Medya Konferansı 25/26 Nisan tarihlerinde İstanbul Gelişim Üniversite’sinde gerçekleştirildi. Etkinlikte 26 Nisan Cuma Saat : 15.00’da Dijital Dönüşümde Medya’nın geleceği paneli yapıldı. Gelişim Tower Oditoryum salonunda yapılan panelde Moderatör : Medya ve İletişim Bölüm Başkanı Dr. Öğretim Üyesi Mehmet Bülent Öner'di. Panelistler ise Önce Vatan Gazetesi’nden bendeniz ; Cengizhan KAYA ve TRT 3 / TBMM TV Haber Spikeri – Eğitmen Handan Musaoğlu ; Yeni Birlik Gazetesi – Ulusal Kanal – Gazeteci – Program Sunucusu Serpin Alparslan ; Tgrt Haber Haber Spikeri Nişantaşı Üniversitesi Öğretim Görevlisi Ela Rumeysa Cebeci ; Bilişim Muhabiri – BT Haber Yayın Koordinatörü Ayhan Sevgi oldu .İstanbul Gelişim Üniversitesi Yeni Medya Bölümü’nden Yrd. Doç. Dr. Deniz Akçay’ın katkısıyla ortaya çıkan Panel ile Dijital dönüşümün her geçen gün daha da hissedildiği şu günlerde bu önemli konu 4.Yeni Medya Konferansında masaya yatırılmış oldu.

Paneldeki konuşmalar ise şöyle : 

Panel- Dijital Dönüşümde Medyanın Geleceği  

1. PANEL

 

 Ela Rumeysa CEBECİ/TGRT Haber Spikeri

       Ela hanım Einstein'ın "mantık sizi A noktasından B noktasına götürür.Hayal gücü ise her yere." sözü ile başladı.

        Küçüklüğünden başlayan araştırmacı kişiliğinden bahsederken özgüveninin verdiği cesaretli hayat tecrübelerinden bahsetti.

        Yaşadığı zorlukların ardından kendisini Yeditepe Üniversitesinde bulduğunu söylerken, akademik kesime hayallerin insanı istediği her yere gösterebileceğini gösterdi.

        Bütün liderlerin gözünde ki tutkudan bahsederek öğrencilerin ikinci plandan çıkıp hayallerinin ve tutkularının peşinden gitmeleri gerektiğini belirtti.

        Yapay zekanın zaten olan alanlarda kullanılmasından ziyade daha çok doğanın, ölüm ve açlıkla savaşan insanların ihtiyacı olabilecek alanlarda kullanılmasının gerektiğinden bahsetti.

        Ela hanım konuşmasına hayatta en önemli şey zamandır diyerek son verdi.

Handan MUSAOĞLU/TBMM TV TRT 3 Parlemanto Spikeri

 Handan hanım dijitalleşme ve dijital dönüşümden bahsederek konuşmasına başladı.

        Yeni medyaya ilişkin düşünceleriyle devam ederken internetin ve yeni medyanın imkanlarından, iletişim ve etkileşimin kolaylığını sağlamasından bahsetti.

        Yeni medyanın gelmesiyle birlikte geleneksel medya grubunun yok oluşa doğru sürüklendiğini söyleyerek konuşmasına devam etti.

        Geleneksel medya, yeniliğe sırt çevirdiği anda bundan  olumsuz etkileneceklerini geleneksel medyacılarında bunun farkında olduğunu belirtti.

        Değişime sırt çeviren meslektaş veya meslek sahiplerinin yeni medya karşısında zorlanacağından bahsetti.

        Handan hanım emeklerinizin değerini bilmek ve emeklerinizin karşılığını alabilmek umuduyla yaşayıp değerini bilin diyerek konuşmasını sonlandırdı.

     Serpin ALPARSLAN/ YENİBİRLİK Gazetesi Ekonomi Yazarı- Ulusal Kanal

Serpin hanım başta Cengizhan KAYA bey olmak üzere sonrasında Hakan bey’e teşekkür ederek konuşmasını başlattı.

       Sözlerine, içerik üretimi ve manşetlerin önemini ekleyerek devam etti. Serpin hanım yapay zekanın duygunun yerini alamayacağından bahsederken bu panelin değişime açık olma konusunda alışılmışın dışında olan  yapay zekanın insanların yerini alamayacağını savunan önemli insanlardan oluşan bir grup olduğunu katılımcılara göstermiş oldu.

       Devamında yeni medyada en önemli olan şeyin ses ve görüntü olduğundan bahsederken yeni medyanın geleceğin mesleği olacağı hakkında fikirlerini belirtti. Ardından katılımcılara yeni medya bölümüne kendi istekleri dahilinde gelip gelmedikleri  yönünde soru yönelterek ortamın oranını aldı ve katılımcılara değerli bilgileriyle birlikte kaktı sağladı. Son olarak emoji üretim tasarımı konusunda bilgiler vererek konuşmasını bitirdi.

       Panelin sonunda katılımcılardan sorular alınarak keyifli anlar yaşandı.

 2. PANEL

 

BİR YENİ MEDYA HİKAYESİ : KIRMIZITÜRK 

Cengizhan KAYA: Kırmızıtürk Medya/Önce Vatan Gazetesi

       Cengizhan bey, yeni medyanın en temel özelliğini birbirinden çok uzak şeyleri birbirine yakınlaştırması olarak tanımlayarak sözlerine başladı.

       Yaptığı web sitelerinden biri olan gezegenlerin olduğu sayfada gezegenlerden birine "haber gezegeni" ismini verdiğini ve bir süre sonra takibinin sonucunda en çok tıklanan gezegen olduğunu gördüğü konusuyla konuşmasına devam etti.

       Bir süre sonra geleneksel medyanın dışına çıkıp haberleri gazeteye geçirmek istediğini bildirerek sebebinin gazetenin kedine has bir saygınlığı ve ağırlığı olduğundan bahsederek değişime açık olmakla birlikte geleneksel medyaya da bağlı olduğunu bizlere gösterdi.

       Doğruluğun ve içeriğin yeni medya adına insanları yanlış bilgilendirmemek amacıyla bunun önemli olduğundan bahsederek doğru haberi nasıl ve nereden alınabileceği hakkında bilgilerini, fikirlerini paylaşarak sözlerini katılımcıların sorularına bıraktı.

 

4.Uluslararası Yeni Medya Konferansı 

İSTANBUL Gelişim Üniversitesi Dijital Dönüşüm ve İnovasyon temalı 4’üncü Uluslararası Yeni Medya Konferansı düzenlenen panellerle sona erdi. Konferansı düzenleyen Yeni Medya Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Deniz Akçay yakın bir gelecekte insanların rutin olarak yapabileceği işleri artık yapay zeka ve robotların yapabileceğini ifade ederek, buna göre iş hayatında yenilikçi fikirler ortaya koyup bunları uygulayabilen, değer katabilen ve sosyal becerileri yüksek kişilerin tercih edileceğini söyledi.  Konferansın amacı hakkında konuşan Akçay, “Dijital Dönüşüm ve İnovasyon alanındaki gelişmeleri takip etmek ve alandaki akademik çalışmalara katkı sağlamak amacıyla bu konferansı düzenliyoruz” dedi.    Ukrayna Ulusal Teknik Üniversitesi Harkov Politeknik Enstitüsü’nden Prof. Dr. Goroshko Olena yaptığı açılış konuşmasında sosyal medya tarafından yeni bir iletişimsel internet ortamının ortaya çıktığını anlatarak Sosyal medyayla mobil öğrenme ve öğrenci merkezli deneyimsel öğrenmenin sağlanabileceğini ifade etti. Konferansta ‘Endüstride Dijital Dönüşüm’ panelinde yer alan İstanbul Üniversitesi Enformatik Bölümü Dr. Öğr. Üyesi Elif Kartal sunumunda büyük veri analizini kavramsal olarak ele alarak büyük verinin kullanımına ilişkin günlük hayattan pek çok ilgi çekici örneğe yer verdi. Panelde Kurumsal Dönüşüm Platformu’nun Koordinatörü olan Göker Sarp, ‘Sanayi 4.0 ve Akıllı Fabrikalar’ başlıklı sunumunda; Endüstri 4.0’ın temel hedefi entegrasyon, otomasyon ve optimizasyon olduğunu belirterek akıllı fabrikaya geçişte oldukça fazla teknoloji, temel ve tamamlayıcı iş uygulamasının rol aldığını açıklayarak, “Bugün tüm dünyada olmazsa olmaz kabul edilen en temel iş uygulamalarının kullanım oranı yüzde 20’ler seviyesinde fakat Türkiye’deki kullanımı ise oldukça düşük seviyede” ifadelerini kullandı. ‘Eğitimde Dijital Dönüşüm, Geleceğin Okulları ve Üniversiteleri’ panelinde konuşan Profesyonel Koç Cem Galip Kahveci dijital dönüşümün kuşakların eğitimlerinde ve öğrenimlerindeki etkisi ve kuşakların bu adaptasyon sürecindeki davranışları modelleri analizinin öneminden bahsetti. Sinop Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Zeynep Eren Uğurlu, eğitimde dijital dönüşümün yapısal ve süreç değişiklikleri gerektirdiği, bunun online eğitime geçmekle tamamlanmayan bütüncül bir süreç olduğunu belirtti. Uğurlu konuşmasında toplum 5.0’ı Endüstri 4.0 ile ortaya çıkan değer yaratma, hayal kurma, yaratıcılığın geliştirilmesi gibi faktörlerin toplum 5.0’da da yer aldığını söyleyerek toplum 5.0 la birlikte toplumun tüm kesimlerinin nitelikli eğitim almasını gerektiğini ifade etti. Konferansta Türkiye'de Dijital Gazeteciliğin Algoritmaları Üzerine Etkileri konusunda sunum yapan Beykent Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Merve Zeynep Sarıbek ise Google’ın arama motorları alanında bir tekel haline geldiğini belirterek Türkiye’de en çok ziyaret edilen web sitesi google.com.tr olduğunu söyledi. Sarıbek, konuşmasının devamında Türk okuyucu habere ulaşmak için de Google'ı kullandığını bu sebeple Türk dijital medyası da Google'ın algoritmasina uygun haber yazımı yapmaya başladığını açıkladı.

Açılış konuşması

Prof.Dr. Kamuran GÜÇLÜ: Dijital dönüşümün tüm dünyaya duyurulmasını amaç ediyoruz.

Prof.Dr. Burhan Aykaç: Dijital dönüşümün geleneksel hale gelmesini amaç ediyoruz. Yeni medya gelecek vadeden bir konudur. Ülkelerin demokrasi ve toplumsal hareketleri etkiler. İstanbul Gelişim Üniversitesi olarak 4. Uluslararası Konferansını düzenledik.

Panel/Sanatta Dijital Dönüşüm

1. Panel

       Soner Arıkan-Fotoğraf Sanatında Dijitalleşme

        Soner bey ilk fotoğrafın görselini  göstererek konuşmasına giriş yaptı. 

        Dönem dönem fotoğrafın ve fotoğraf makinelerinin evriminin farkına vardırmakla birlikte dijitalleşme ile ilerlemenin yararlarını gösterdi.

        Dijital fotoğraf makinesi sensörü ile negatif film, hafıza kartı ile negatif film kutusu arasında ki farklar ve kolaylıklar konuşuldu. 

        İlk fotoğraf makinesinin oldukça ağır olması ardından ilk fotoğraf makinesinin sahibi, makinenin patenti sürdürülebilir olamayacağından dolayı alamadığından bahsederek konuşmasına devam etti.

        ilk dijital fotoğrafın ve fotoğrafçılığın tarihinden bahsedildikten sonra fotoğrafçılığın en iyi propaganda olduğundan ve bunun getireceği zararlardan konuşuldu. İnsanları kandırmak üzerine kariyerini hiçe sayan fotoğrafçıların yapmış olduğu propagandalardan bahsedilmesinden sonra sözlerine son verdi. 

       Engin ARABACI-Tekstil Baskıda Dijital Dönüşüm

       Engin bey önce tekstil tarihinden bahsederek konusuna giriş yaptı. Tekstil alanında artık her şeyin dijitalleşme durumunda olduğundan konuşurken günümüzde iplik seçimi, ürün denemesi, dikişsiz üretim ve tasarımı gibi her alanda makine komutu ile birlikte tekstil alanında ciddi anlamda dijitalleşme olduğunu görseller ve videolar yardımıyla sunumunu yaptı. Ardından dikişsiz kıyafetlerin örnek olarak katılımcılara gösterilmesi sonrasında sanal mağazacılık ve sanal terziciliğin artık dönemimizde kullanılmaya başlanması hakkında bilgiler iletti.

      Analog yöntem ile baskı ve dijital baskı arasında karşılaştırılmalar yapılarak kolaylıkları ile zorluklarından bahsedildi. Dijital baskının sürdürülebilir olup doğaya vereceği yararlar ve zararları hakkında tahminlerde bulunuldu. Yapmış olduğu işin kolaylığından ve gittikçe yayılmasından bahsettikten sonra sözlerine son verdi.

     Bilgehan ÇORUHLU-Müzik sektöründe Dijitalleşme

        Audio prodüksiyonun tanımını yaparak sözlerine başladı. 

        Müzik prodüksiyon sürecini anlatarak konuşmasına devam etti.

        Ardından kadim kapışma olan analog ve dijitalden bahsederek analog ile dijitalin tanımını yaparak arasında ki farklılıkları söyleyerek katılımcıları açıklığa ulaştırdıktan sonra taklit ve simülasyonun kolaylığı ile zorluğundan da bahsedildi.

        Kodlama ile aktarılan dijital audio ile ilgili açıklamalar, tanımlamalarda bulunarak günümüz kolaylıklarının farkına varılmasını sağladı.

        Kompakt ve iyi anlamda manipülasyonun nasıl olduğu ile sağladığı kolaylıkları konuşuldu.

        Sonrasında sanal enstrümanlar ile kişinin isteklerini kolayca karşılanması keyifli ve detaylı bir şekilde aktarıldı.

        Sanatçıların analog enstrüman çalımı ile dijital enstrümanla birlikte playback yapılması hakkında konuşulmasının peşine bu konuda ki kolaylık, maliyet ve sergileyebileceği zararlar hakkında git geller yaşandıktan sonra keyifli sunum katılımcıların sorularıyla devam etti.

        2.Panel/ Yapay Zeka Ve Pazarlamaen

          Sarp BAĞCAN

       Sarp bey pazarlama iletişimi yöntem ve uygulamaların neler olduğu ile ilgili sözleriyle konuşmasına giriş yaptı. Bunları bilmenin yeni medya-yapay zeka ve pazarlama alanında kolaylık sağlayacağından bahsederek konuşmasına devam etti.

       Ardından yeni medyanın getireceği avantajlardan ve değişime açık olmanın getireceği güzellikleri anlatarak devam etti.

       Günümüz insanların Web 3.0 olduğunu söyleyerek bir insan beyninin 15 saniyede bir karar verdiğinden ve ortalama bir dakikada 15 fikir ürettiğinden bahsetti.

       Büyük veri (big data)'nın kullanıldığı alanlardan ve nasıl kullanımı olduğundan konuşulduktan sonra Japonyada yapılan nane şekeri reklamı için ilk robot kreatif direktörün atandığından bahsederken değişime açık olmanın şimdi ki gençler için büyük önem taşıdığını söyleyerek sözlerine son verdi.

       Hilal YENER/  İnternet Ve Sosyal Medyada Kişilik Hakları İhlali

     

       Hilal hanım internette kişisel verileri paylaşmanın kuralları ve sorunlarının hayatta büyük rol oynadığını anlatarak konuşmasına başladı.

       Kişilik haklarından bahsettikten sonra hukuksal anlamda suç ve suçsuzu ayıran özellikler ve cezaları hakkında konuşuldu. Hemen ardından insanın hukuksal anlamda güvence altında olduğu konular ve kişinin maddi manevi bütünlüğünden bahsedildi.

       Ardından yine hukuksal anlamda açılan davanın 24 saat kuralı yapılırsa veya yapılmazsa ne sonuçlar doğuracağı belirtildikten sonra konuşmasına son verdi.

       Onur SARI/Bilgisayar Programının Korunması

       Onur bey bilgisayar programı hakkında açıklamalarda bulunarak konuşmasına giriş yaptı.

       Eserin korunması için şartlardan ve sahibinin hususiyetini taşıması hakkında bilgiler aktararak devam etti.

       Hazırlık tasarımlarının korunması ve Know How hakkında konuşulmasının ardından sözlerini bitirdi.

      Merve Zeynep SARIBEK/ Google Habercilik Sitesi

      Merve hanım insanların gerçek hayattan çok Google arama sitesinde vakit geçirdiğini gösteren verilerden bahsederek konuşmasına başladı.

      Ardından filtre balonu hakkında bilgi verirken görsellerden faydalanarak kalıcı bir bilgilendirme sağladı.

    Panel-Endüstride Dijital Dönüşüm

     Elif KARTAL/Büyük Veri

    Elif hanım büyük verinin ne olduğunu ve nerelerde kullanıldığını anlatarak ardından örneklerini göstererek konuşmasına giriş yaptı.

    Gıdada büyük veri, satın alma davranışları, spor, şirket, kargo ve özel platformlarda büyük veri gibi uygulama alanlarından bahsetti ve Türkiyeden örneklerle açıklamalarına katkıda bulundu.

    Sunumunun sonunu ilginç notlar kısmıyla katılımcıları ilgilendiren önemli konular ile bitirdi.

     

    Göker SARP/Sanayide 4.0 Akıllı Fabrikalar

    Göker bey konuşmasına dijitalleşmeyi anlatarak başladı.  Dönüşümün  fazlarını örneklerle göstererek anlatımına devam etti.

   Türkiye'nin mevcut durumunda hangi oranda dijitalleşmede olduğunu ve Türkiyede ki şirketlerin teknolojiyi bir silah olarak kullanma oranını istatistikleriyle sağlamlaştırdı.

   Söz katılımcılara verilerek sorular yanıtlandı.

    Can ULKAY-Yönetmen

     Can bey, dijitalin en büyük etkisi Ana Akımdır diyerek konuşmasını başlattı.

     Projeksiyon, istenileni olduğun yerde yaratmak ve yönetmenin hayallerinin sınırını kaldırmaktır diyerek projeksiyonun montajdan ayrılmış olduğunu belirtti.

     Dijital sinema gelene kadar tarih boyunca sinema her şeyini kendi üretti diyerek sözlerine devam etti.

     Sinema sanat mıdır olgusunu kırarak sinema, endüstri ve sanatı tümüyle kapsadığı için sinema sanat değildir endüstridir diyerek konuşmasını sonlandırdı ve katılımcıların sorularıyla konu oldukça zenginleşti.

    Assist.prof.Dr. Wael ABDELAL

     Dijital diploması hakkında konuşarak şu şekilde tanımladı; problemli çatışma, hedef, yöntem ve kavramlardır diyerek İsrail ve Filistin karşılaşmasını ele aldı. Birbirleriyle çatışma içerisindeler ama İsrail dünyada ilk 10'da yer alıyor.Dijital diplomasının iyi  yönetilmesi  ve güçlü alt yapıları sayesinde İsrail web sitesinde 6 dilde olmasıyla birlikte güncel bilgiler bulunuyor ve profesyonel bir dil kullandığından bahsederken Filistinin dünyada 70. sırada olduğunu ve güncel bilgilere sahip olmayıp dijital diplomanın kuvvetli olmayışından bahsederek örnekledi.

     

     SİBER GÜVENLİK

    Sosyal medyada ne kadar çok parmak izi bırakılırsa siber zorbalık o kadar çok arttırmış olunur diyerek konuya giriş yapıldı.

    Ardından  Microsoft Azure, geniş kapsamlı özellikler barındıran büyük bir bulut platformudur, yani Windows Server işletim sisteminin özelleştirilmiş bir sürümüdür denilerek Azure teknolojisinin tanımı yapıldı.

   Özel nitelikli veriler tanıtılarak sosyal medya güvenliği ve siber zorbalığa karşın alınabilecek önlemler konuşuldu. Son olarak KVKK hakkında bilgilendirme yapılıp katılımcıların sorularıyla birlikte önemli bir panel son buldu.

     Prof. Dr. Goroshko Olena

    Olena hanım, sözlerine İngilizce dilinin dünyada en çok kullanılan dil olduğunu istatistiksel anlamda katılımcılara diğer dillerin oranlarıyla birlikte sunarak başladı.

    Ardından sosyal medya kullanıcıları hakkında bir çok sosyal medya uygulamaları ile karşılaştırma yapılarak istatistiksel oranlara bakılması üzerine telefon ve internet kullanımının gelişmiş ve artmış olduğunu göstererek devam etti.

    Web 1.0,Web 2.0, Web 3.0'ın görevlerini ve akıllı çözümler sağlayacağını anlatarak sunumuna katkıda bulundu.

    Dijital konular gelecekte ayrımlara neden olacak ve ümit ediyorum ki bunun da üstesinden geleceğiz diyerek konuşmasını sonlandırdı.

   

    Lubna ZAHEER

    Lubna hanım , yapay zeka akıllı makinelerle, insan yardımıyla ayarlanabilir olduğunu ve yapay zekanın ilk kez 1956 yılında mantık teoremleri ve satranç oyunu üzerine yapılmış olduğunu söyleyerek konuşmasına başladı.

    Yapay zeka sayesinde bir makine yardımı ile öğrenme, öğretme, sorun çözme gibi yararlarını gördüğümüzden bahsetti.

    Daha sonra yapay zeka insan ile makinelerin arasındaki bir yarış değildir diyerek insanların makineler üzerinde ki etkileşimi ile bir olup yararda bulunmaktır sözüyle konuyu açıklığa kavuşturdu.

    Yapay zeka şimdiden bir devrim yarattı ve gelecekte de devrim yaratmaya devam edecek. Yapay zeka veri madenciliği eşliğinde insana doğasına kolaylık sağlamaktadır diyerek devam etti.

   Gazetecilik ve yeni medya alanında yapay zekanın oldukça fazla kullanıldığını ve California'da yaşanan deprem haberini ilk yapay zekalı haber spikerini anlatarak katılımcılara katkıda bulundu.

   Robotlar üzerinde araştırma yapıldığında robotların insanlara göre daha zeki ve daha başarılı olduğu görüldü ve insan gazeteciliği ile spikerlik mesleğinin sona erebileceğini söyleyerek bu sayede daha az masraf olmasının yanında işleri kolaylaştıracağına inandığını belirtti.

   Her anlamda fenomen olan yapay zeka müzik anlamında da kullanılmaya  başlandı ve ilk yapay zeka albümü yayımlandı diyerek fikirlerini anlatmaya devam etti.

   Bu bir sihir değildir bu bir teknoloji diyerek konuşmasına son verdi.

  Eray YÜKSEK

 Geleceği tahmin ediyorum ama tarihleri tutturamıyorum diyerek konusuna başladı. 

 Şirketler aynı bir oyun gibidir. Yükselip alçalırlar ve sonunda game over olurlar. Önemli olan düşmeye yakın tekrar ayağa kalkabilmektir diyerek hoş bir açılış yaptı.

 Eray bey, hastalar kansere yakalanmadan önce dna'ya ulaşıp kanser hastası olmayı engellemeyi buldular ancak bu 15 yıl sonra karşımıza çıkacak bilgisiyle konuşmasına başladı.

 Kuantum bilgisayarı bazen 1 bazen 0'dır. Bu yeteneği sayesinde inanılmaz bir görevi olduğunu söyleyip 2020'lerde tüm insanlığın beyin gücünü ölçmeye başlayacağını söyleyerek devam etti.

 Yapay zeka sayesinde robotlar belirli oyunlarda insanlara hiç mağlup olmadılar diyip bu konuyla ilgili  örnekler  gösterip herkesi şaşırttı.

 Ardından Nanobot ile ilgili biraz daha bilgi verdikten sonra robotların insan kanlarına girip kan değerlerini ölçeceğinden bahsetti ve oldukça güzel tepkiler aldı.

 Çin hakkında yapay zeka alanında en önce biz olacağız diyip yapay zeka alanında okullar açmaya başlamalarından bahsetti.

 Bilgi güvenliğinden bahsederek katılımcılara sorumlulukları bilmek adına bilgiler verdi.

 Her 7-10 yılda bir sadece teknoloji değil hayatın her alanında  bir  değişim yaşanır. Ve olanın üzerine konularak değişime açık olmaları için katılımcılarla fikirleri paylaştı.   

      

İstanbul Kültür Üniversitesi Sinema- Televizyon Bölümü Araştırma Görevlisi Ayşe Duygu Atasoy Aktaş ile Yeni Medya ve İletişim Bölümü Doktor Öğretim Üyesi Ceren Bilgici Oğuz “Yapay Zeka ve Dijital Mahremiyet İlişkisinin Sinemadaki Temsili: Ex Machina Filmi İncelemesi” başlıklı çalışmada yapay zekanın sinemadaki temsili üzerinden dijital mahremiyet konusunu sinema alanında bilim kurgu ve fantastik filmler ile gelecekte olabilecek olumsuz  dünyanın  yaratımı üzerine teknolojik gelişmelerin yapay zeka ile mahremiyet kavramının üzerindeki etkisinin araştırıldığı sunumda gelecekte bir tehdit unsuru olarak görülen yapay zekanın insan hayatına etkileri sinema üzerinden işleniyor.

İzmir kavram meslek yüksekokulu Öğretim görevlisi Zehra Kurtul: Tekstil ve Modada Yapay Zeka adlı çalışmada tekstilin pamuğa ipliğe ve kumaşa dönüştürülmesi giysinin tasarlanıp üretilmesi ve satışa sunulmasına kadar ki süreçte yapay zekanın kullanım alanları ve ilerde kullanılabileceği alanlardan bahsedilmiştir. Yapay zekanın üretim sürecindeki kullanım alanlarını iplik ve kumaş üretiminde her bir makinenin ikizleri yapılıp makinelerde oluşabilecek tüm sorunları dijital ortamda gözlemlenip önceden müdahale edilmesi sağlanabilir. Üretim bandındaki düz dikiş makinesi, overlok  Makinesi, reçme makinesi vb. Makinelere çalışma şekilleri makinelerin hafızalarına kaydedilip daha verimli ve kaliteli ürün çıkarılması sağlanabilmektedir. Kumaş üretiminde hatalı yerlerin tespitinde raporlama sistemini bilgisayar yardımıyla yapılabilir. Yapay zekanın perakende sürecinde kullanım alanları ise Giysi alımında internet alışverişinde fit ve beden uyumsuzluğundan yapılan iadeleri ortadan kaldırmak İçin fotoğraftan vücut tarayan ölçüleri alan ve kıyafetin ölçüleri ile karşılaştırıp doğru ölçüyü müşteriye veren derin öğrenme uygulamaları geliştirilmekte ve çok yakın zamanda tüm markalarda uygulanmaya başlanacaktır. İnternet alışverişinde satın alınan kıyafetin yakışmaması gibi sorunları ortadan kaldırmayı sağlamak amacıyla kişinin üzerinde almak istenilen kıyafet, ayakkabı, aksesuarların görülmesini sağlayacak bilgisayarlı görme ve derin öğrenmenin kullanıldığı uygulamalar ve akıllı aynalar geliştirilmektedir. Mağazaları ziyaret eden müşterilerin kim olduklarını ne tür vücut yapısına sahip olduklarını, ne tür ürünler denediklerini ve satın aldıkları görüntü işleme ve mikroçip teknolojilerinin birbirlerine entegrasyonu ile tespit etmek mümkün olmaktadır. Yeni sezonda koleksiyona girecek ürüne gelen tepkileri anlamak ve iyileştirmek için mağaza vitrinine yerleştirilmiş ekranlar sayesinde, mağaza önünden geçen müşterilerin deneyimlemelerini sağlamak ve tepkilerini toplayıp analiz etmek üzere geliştirilmiş algoritmalar da yapay zeka ürünü kapsamındadır

                                                                                                                                                                                                                                                               Haber Metinleri için İstanbul Gelişim Üniversitesi- Yeni Medya 2. Sınıf öğrencisi Merve Nur KÖKDUMAN’a ve Arzu Çetintürk’e teşekkür ediyoruz.