ZARÂFET,  LETÂFET,  NEZÂKET!..

“   Sizden,   hayra   çağıran,   iyiliği   emredip   kötlüğü   men’ eden   bir   ümmet(   topluluk   bulunsun.   İşte   onlar   kurtuluşa   erenlerdir. “   ( Âl-i  İmran/ 3/ 104

(  Müfessirler,   bu   âyetin   emri   uyarınca,   müslümanlar   içinde   iyiliği   emr’eden,   kötülükten   alıkoyan   bir   içtimâî   kontrol   müessesesi’nin   kurulmasının   farz-ı   kifaye   olduğunu   belirtmişler,   ancak,   bu   vazifeyi   üstlenen   kişiler   de  vazifesini   iyi   ve   hakkaniyyete   uygun   olarak   yerine   getirmesini   mümkün   kılacak   ba’zı   şartların   bulunması   gerektiğine   de   işaret   etmişlerdir.)

                   “ Bir   zamanlar   Biz   de   Millet   hem   nasıl  Millet   mişiz,

                      Gelmişiz   dünya’ya   Milliuyet   nedir,   öğretmişiz...”

D ünya,   Milet’lerinin  yüzakı, Büyük   Milet,   Aziz,   Müslüman   Türk   Milleti... Bu  Büyük   Milletin   bir   ferdi   olmaktan   daima,   gurur   duydum.

Bu   Büyük   Millet, Dünya’da,   “   Türk   İslâm   Cihan   Mefkûresi   olan,   Cihan   Devletleri   kurdu. Sa’d   bin   Vakkas   radiya’llâhu  anh,   Efendimizin   temellerini   attığı,  İslâm, Abbâsî  Devletiyle  başlayan, Büyük   Selçuklmu,  İslâm   Devleti, Anadolu  Selçuklu   İslâm   Devleti,   Osmanlı   İslâm  Devleti   ve   Türkiye   Cumhuriyeti   İslâm   Devleti’ – Türkiye   Cumhuriyeti   Devleti   kurulduğunda, Adı,”   Türkiye   Cumhuriyeti   İslâm   Devleti,”   idi.  Mer’iyyette   olan  1921   Teşkilat-ı   Esâsiye  Kanunu’nun  ikinci  Maddesi, “   Devletin   Dini,   Din-i   İslâm’dır,”   şeklindeydi.-yle   devam   eden   Türk   İslâm   Devletlerimizde,   Günümüze   kadar,   Türk   İslâm,  Cihan   Mefkûresi   devam   edegelmiştir.

Ebed-müddet  temâdî     eden,  Türk  İslâm   Devletlerimizin  ismi, hükümdarları, Makarr-ı  Saltanat   ve   hükûmetleri,  Coğrafyaları,   hatta,   Rejimleri   değişmikle  birlikte  bu   Mefkûre,   asla   değişmemiştir.  Bu   Mefkûre,  Cihan   Devletlerimizin   hükümran   olduğu   coğrafyalarda,  reaya, Devletin   hakimiyyeti   ve   himayesine   girenlerin,   dili,  rengi,inancı,   mefkûresi  ne   olursa   olsun, adaletle,   davranmak, bütün   insanlar   arasında  sulhu   sükûnu, din   ve   vicdan,   teşebbüs  hürriyetini   te’min   etmektir.

Bu   Mefkûre,   daima,   haklının,   mazlumun,   çaresizlerin   yanında   olmak,   kimsesizlerin   kimsesi,  açların   doyurucusu   olmaktır.

Cihnşümûl, Türk   İslâm  Cihan   Mefkûresi  olan   devletlerimiz,   tarih   boyunca, sürgün   edilmiş   vatansız  bırakılmış,  başka   hiçbir   yerde   sığınamayan,   nice   mazlumların   sığınacağı   emin   birer   liman   olmuştu. 15.  Asr’ın   sonlarında, dünya’nın  en   müfsid,  şerîr,  mileti  Safrad  Yahûdî’leri,   İspanya’da  katoliklerin, “  inancınızı   değiştirip,   katolik  inancını   kabul   etmezseniz,  bu   topraklarda   yaşayamazsınınız   denilerek   ölümle   yok   olma  tehlikesiyle   karşı   karşıya   kaldıklarında   ve   dünyada   hiçbir   devlet   kendilerini   kabul   etmeyince,  Osmanlı  Devleti   aliyye’mize   sığınmışlardı.

Günümüzde, Milletin   Ordusu, Ordu   Millet’in  ba’zı   birlikleri   dünya’nın  53   devletinde,  Nato   Şeksiyesi   altında  veya   ikili  antlaşmalarla,  sulhu   sükûnu   te’min   için   vaçife   yapıyor.  Nüfusumuz  ve   Millî  İradımız   dıkkate   alındığında, dünya’da,   fakir,   mazlum   milletlere   en   fazla  yarıdımı   Devletimiz   yapmaktadır.   Abbâsî’lerden,   Cumhuriyeti’mize,   Temâdî  eden,bu   ilk   ve   son   Devletimizle,   aralarında,  Büyük   Selçuklu,   Anadolu   Selçuklu,   Osmanlı   devlet’lerimizin   dini,  Din-i   İslâm,  Resmî,   Meizhep’leri,  Mâtürîdî-   Eş’arî, amelde  Hanefî,   ya’nî,  Ehl-i   Sünnet   idi.Bu   devletlerimiz,   şî’a,   Mu’tezile    ve  diğer,   Fırk-ı   dâlle   tefrika  ve   fitnesini  te’a  arasında   hiçbir   zaman   sokmamıştı. Demem,  odur,ki  Bu  temâdî    eden,   ebed-   müddet   devletlerimizin   omurgası,  Ehl-i   Sünnet   idi

Cihanşümûl, Türk-İslâm   Cihan   Mefkûresi   olan   bu   devletlerimizde, İmamların   en   büyüğü,  İmamlar   imamı,   İmam-ı   A’zam    Ebû  Hanife   rahimehu’llâh’dan   i’tibaren,  İmamlarımız,  İslâm   alimlerimiz,  günlük   siyasete,   devlet   umuruna   burunlarını  sokmamışlardır.   Bilindiği   gibi, İmam-ı  A’zam,   Ebû    Hanife,   devrin,  Emevî   Halife’lerinin  sonuncusu, 2.   Mervan   tarafından,   devrin   Irak   valisi,   İbn-i   Hübeyre   vasıtasıyla,   Kûfe   Kadılığı   veya   Beytü’l-mal   Eminliği   teklif   edilmiş,  bütün   baskılara   rağmen   kabul   etmediği   için,   kırbaçlanmış,   hapse   atılmıştır.  ( 130-  747,748)

Bundan   sonraki   temâdî    eden   bütün   devletlerimizde,  ulema, devlet   hizmetlerinde   vazife   kabul   etmemişler,  devrin   hükümdarlarını,   bütün   icraatında,  Şer’i   Şerife   muhalefe   olduğunda,   hiç   çekinmeden,  devrin   hükümdarlarını   ikaz  etmişlerdir. Bunun   için   devrin   hükümdrları   herhangi   bir  icraat   için   harekete   geçmeden   önce, Öncelikle,  Müftî’yi  Benâm    veya  Şeyhulislâm   Efendiye   sorar,   fetva   alır,   sonra   girişirdi.  Ya   da, Herhangi  bir  icraatı   Şer’i   Şerife   muhalefet   teşkil   ediyorsa,  doğrudan,   alimler   tarafından  ikaz  edilirlerlerdi.

Ama, bu   karşılıklı  sual   ve   ikaz  kaba,  kırıcı,   nobram  tavır   ve  ifadelerle   değil,zarâfetle,   letâfetle   ve   nezâketle  olurdu.