TÜRK   OĞLU   TÜRK,   SAHÂBÎ, OSMAN   İBN-İ   TALHA!...

Ka’be-i   Muazzama’nın  Kayyumu,   Miftahdârı, Osman   İbn-i  Talha’nın   anlattığı  mu’cize-i   Nebeviyye   şöyledir;   İbnü’l-kayyim  Zâdü’l-Meâd’da   İbn-i  Sa’d’ın  Tabkât’ından   şu   vak’a’yı   nakl’eder:   Osman   İbn-i   Talha   der   ki:  Cahiliyet   devrinde   biz  Ka’be’yi  Pazartesi,   Perşembe   günleri   açardık.   Bir   ziyaret   günü   Resûlu’llâh   da   geldi.   Halk   ile   beraber   Ka’be’ye   girmek   istedi.   Her   nasılsa   ben   yoğunluk   ettim,   Resûlu’llâh   hilm-ü   sükûn   ile   bana:   Yâ   Osman   yakın   günün   birinde   bu   anahtarı   sen   benim   elimde   nereye   istersem   koyabilecek   bir   vazi’yyette   göreceğini   umarım   buyurdu.  Mekke’nin   fethi   günü   Resûlu’llâh   anahtarı   aldı.   Kime   isterse   verebilirdi.   Sonra   bana   iade   etti.   Verirken   de:   Ey   Ebû   Talha   oğulları,   emaneti  - size   daim   ve   bâkî  olmak   üzere-   işte   alınız!. Bu   emaneti,   bu   hakkı   sizden   kimse   alamaz;  meğerki,   zâlim   ol!   Buyurdu.   Anahtarı   alıp   giderken   Resûlu’llâh   beni   çağırdı.   Dönüp   geldiğimde,   Resûlu’llâh:   Ey   Osmân,  vaktiyle   sana   söylediğim   söz,   tahakkuk   etmedi   mi?   buyurdu. Hicretten   evvel   söylediği   sözünü   tahattür   ederek;  evet   tahakkuk   etti,   şehadet   ederim  ki,   sen   Allah’ın   Resûlü’sün!   derim, dedi...

Mekke’deki   Türk   Kavmi,   Süreycî’lerle   alakalı,  enterasan   bir  bilgi   daha   arz’edeyim;  Oğuz’ların   Bozok   Kolu,  Kayı   boyundan,   Süreyc  Kabilesi’nin   Reisi,   Osman   İbn-i   Talha,  i’tina   ile   yapmış   olduğu   çok   değerli   bir  kılıcı,3.   Halife   Hazret-i   Osman  bin   Affan   radiya’llâhu  anh.  Efendimize   hediye   eder, Eşsiz   değerdeki  bu   kıymetli   kılıç,  asırlar   boyu  büyük   fiayatlarla   el  değiştirir.  Asır’lar   sonra,   tesadüf,   hatta,   tesadüf   değil,   tam  bir   tevâfuk,  kılıc  Şeyh  Edebali’nin  eline   geçer.   Edebalî’  de   bu   kıymetli   Kılıcı, Mansur-u  Muzeffer   olması   dileğiyle  damadı, Osman   Gazî’ye   emanet  eder.   Şu   garip   tecellî’ye   bakarmısınız,  Kayı   Boyundan,  bir   Osman’ın,  Osman   İbn-i  Talha  radiya’llâhu   anh  tarafından   yapılan   bir  kılıc   asırlar   sonra  bir   başka   Kayı  Boyundan,  Osman’a, Ebed-müddet   devam   eden, Osmanlı   Devleti   aliyye’mizin   Banisi, Osman   Gazî’ye   intikal   etmiştir. Bu  Mukaddes  Emanet  kılıç, Osmanlı   Devleti   aliyye’miuzin  Zafer  sembolü   olarak   elden   ele   dolaştırılmıştın.

Osman   İbn-i   Talh   radiya’llâhu   anh.  Efendimiz   tarafından   yapılan   ve   üzerinde   Kayı   Boyu’nun  simgesi,  alâmet-i   Fârikası   olan ( iki   ok   bir   yay) “IYI)   damgası   bulunan kılıc  Topkapı   Sarayı   Müzesi,  Mukaddes   Emanetler   Dare’sinde   sergilenmektedir.

Bilindiği   gibi,   Türk   Tarihi’nin   büyük   bir   bölümü, Destan   ve  Efsâne’lerden   ibarettir. Hükümdar   olarak, İslâm  ile   ilk   müşerref, Karahanlılar  Devleti’nin  Hükümdarı, Satuk   Buğra   Hakkında   da,   destansı  ifadeler  ve  efsâne’ler   vardır. İslâm   ile   şerefyab   olduktan   sonra, “ Abdülkerim,” adını  alan,  Satuk   Buğra  Han  İslâm’ı   seçtiikten   sonra,  Yüce   İslÂm   Dini, bütün   Türk  Kaviumleri   arasında   hızla  yayılmış  neşv-ü nüma  bulmuştu.

Karahanlılar   ailesinin   bilinen   ilk   hükümdarı,   Bilge  Kül  Kadir Han’dır. Satuk   Buğra   Han,  Bilge   Kül   Kadir’in   torunu  Bazir   Arslan   Han’ın   oğludur. Satuk   Buğra   Han,  genç   bir   prens  iken,  Karahanlılara   sığınan,   Ebu   Nasr   adlı, Sammanî  şehzâdesi,   ya   da Sûfî    bir   vaiz  ile   karşılaşması,  onun  İslâm  ile  şereyab   olmasıyla  neticelenmişti. Ata’larının   inancını   terk’edip  İslam’ı  seçmesi  ilk   bakışta  Türk’ler   arasında  tepki   görmüş   ise   de,   daha   sonra  amcasına   karşı  giriştiği   taht   mücadelesini   kazsanarak,   hakim   olduğu   bütün  bölgelerde  İslâm’ı   resmÎ,  din   olarark   kabul   etmiş-ettirmiştir. Satuk   Buğra  Han   ve   Karahanlılar’ın  Yüce   İslâm   Diniyle   müşerref  olmaları  Türk   Tarihi   için   bir  dönüm   noktasıydı. Türk   Kültür   ve   medeniyyeti’nin  orta   çağda,   dünya   çapında   zirveye   ulaşması  bu   tarihten   sonra   başlamıştı   Karahanlılar’ın  Başat   illeri   Buhara,   Semerkand, Farab, Balasgun, Kaşgar, Taşkent(Şaş),   zamanın  çok  ehemmiyyetli  kültür  Merkez’leri   haline   gelmişti. İlim   ve  Fikir   hayatımızın  isimleri,  Farabî,   İbn-i   Sina,  Kaşgarlı   Mahmud,  Yusuf   Has   Hacip,   Ahmed   Yesevî,  Gazâlî  gibi,   pekçok, Türk   fikir   ve   ilim  adamı  Karahanlılar  ülkesinde,   bu   merkezlerde   yetişmişti.

Türk  Tarihi’nin  ve   Türk   Kültürü’nün  en   temel   eserleri,  Karahanlılar   devrinde   yazılmıştır. Bunlardan, Kaşgarlı   Mahmud’un  Divânü’l-Lugatü’t-Türk’ü  başat  eserdir.  Ayrıca,   Yusuf   Has   Hacib’in  Kutadgu Bilig’i, Edip   Ahmed Yüneki’nin  Atabetü’l-Hakâyık’ı  bu   devrin   başlıca  eserleridir.

Satuk   Buğra   Han’ın  Yüce   İslâm   Diniyle   müşerref   olması  hususunda,  kimi   hakikat,  kimi   destan   ve   kimi   de   efsâne  olarak   yazılan   ve   söylenenler:  Efsane’ye   göre,  Satuk   Buğra   Han, rü’ya’sında,   Hızır   aleyhisselâm   ile   mülakî’ olur,  İslâm   Dini’nin   bütün  esasları   kendisine   öğretilir   ve   müslüman   olur.Bu   destan   ilk   olarak,   Fernand   Grenard( 1866-1942)   tarafından  1900   yılında” Journal Asiatigue”  mecmuasında  yayınlanmış,   buradan,   Merhum, Prf.Dr.   Osman   Turan   tarafından “ Ülkü   Dergisi’”nde  Türkçeye   çevrilmiş   haliyle   yayınlanmıştır.

SATUK   BUĞRA   HAN   DESTANI:   Hazreti   Peygamber  sala’llâhu   aleyhi   ve   sellem   Mi’rac   gecesi,  Cibrîl-ü   Emîn’in   refakatında, ma’na  aleminde   seyr’ederken, bütün   Peygamber’lerin   ruhu   etrafını   sarmıştı.  Peygamber’imiz   hepsini   tanıyordu,  fakat   içlerinden   birsini  tanıyamadı.  Cebrail   aleyhisselâm’a  bunun  kim   olduğunu   sordu. Cebrail   aleyhisselâm.  Bu   sizden   üç  yüz  sene   gelecek   Satuk   Buğra   Han’ın   ruhudur.Türkistan’da   İslâm   Dini’ni   yayacak,  bütün  Türk   Milleti’nin  İslâm   ile  şerefyab  olmasını   te’min   edecektir.Peygamber’imiz  Mi’rac  sonrası,  Satuk   Buğra   Han  için,  sık   sık,   du’a   buyururdu.  Ashab-ı   Güzin,  kime   kimlere   du’a   buyurduğunu  sordular,  Peygamber’imiz,  ma  vaka’yı  anlattı.   Ashab-ı   Kiram   çok  merak  ettiler. Yâ   Resûle’llâh,  2 Bize   mu’cize  olarak,  Türk’lerin  Hakanı,  Satuk   Buğra   Han’ın  ruhunu   göster,”   dediler.  Birden   ortalıkta   kırk   atlı   göründü.   Bunlar   ortalarına,   Abdülkerim   Satuk   Buğra   Han’ı  ortalarına   almışlar   kırk  Türk   atlısı  idi.  Peygamber’i  ve  Ashabı’nı   selâmlayarak   oradan  ayrıldılar.  Peygamber’imiz   bir   def’a   daha   Türk   Hakanı   ve   ordusu  için  du’a   buyurdu...

Abdülkerim   Satuk   Buğra   Han, hidayet   ruruyla   doğmuştu, Henüz   çocukken   biule,  vakur, yüksek   ahlak-ı   hamîde’ye   sahibdi. 12   yaşına   bastığında  kahinler,  validesine, “ Bu   çocuğun   ileride, ata’larının   kadîm   inancını   bırakarak   müslüman   olacağın   ve   bütün  Türk  Kavmini   de  İslâm  ile   buluşturacağını   şimdiden   katl’edilmesinin   uygun  olacağın  söylediler. Validesi,” Elbette,  atalarının   inancını   terk’etmesinin  büyük   bir  alıp  ve   kusur   olduğunu,  ama   oğlunu   şimdiden  öldürülmesinin   gerekmediğini,  ileride   inancını   değiştirmek   istediğinde   icabına   bakılabileceğin  söyleyerek   kahinleri   başından   savdu.

Kâhin’lerin   kehânet’lerinden   on  iki   yıl   sonra,   Satuk   Buğra   Han   ormanda  avlanırken,  kendisine  Hızır  aleyhisselâm   göründü,  nasihat   etti.  O günün   gecesinde  de   rü’ya’sında  Yüce   İslâm  Dini’nin  bütün  esasları   kendisine   öğretildi. Sabah’ında   da Kelime-i   Tevhidi,  Kelime-i   Şehâdeti  ikrar   ve   tasdik  ile   müslüman   oldu.

Haber, amucası,   Harun   Buğra   Han’a  erişince, Harun   Buğra   Han   yeğeni’nin  ata   inançlarını   terk’ettiğini   öğrenince   çok   kızdı, derhal   yanına   geldi, Satuk   Buğra   Han’ın  bir   mescid   yaptırmakta  olduğunu   gördü,  asabî’leşti Mescid’in   duvarlarını   yıkmaya  çalıştı.( destan  ve   efsâne  ya!)  bulunduğu   yerdeki   toprak   bir   miktar   yarildı,  Harun   Buğra   Han,  dizlerine   kadar   toprağa   gömüldü.   Satuk   Buğra   Han, amuca’sı’nın   bu   haline   acıdı,”Kelime-i   Şehâdet   getirip,  müslüman   ol  ve  bu   halden   kurtul. Allah  rahman   ve   rahim’dir,”  ey   Türk’lerin  Hakanı!   Dedi.   Harun   Buğra  Han,   daha  da  öfkelenerek,  yeğenine   küfr’etti.  Yeryüzü  biraz  daha   yarıldı,   yarık   derinleşti, Harun   Buğra  Han’ı  tamamen   içine   aldıktan   sonra,  kapandı   ve  Harun  Buğra  Han,  küfr   üzerine   helâk   olup   gitti.

Bu   duruma   şahid   olanlar   görmeyenlere   anlattılar,   bütün   iller’deki   Türk  Milleti   topyekûn   İsl^m   ile   şereflab   oldu. Abdülkerim   Satuk   Buğra   Han,  bütün   Türk’lerin  Hakan’lık   tahtına   oturdu,  İslâm’ın   keskin  kılıcı   oldu.Bütün   Türk’leri  Hak  Din  İslâm’a  da’vet  etti.  Karşı  koyan,  Uygur   Türk’lerini   de   cezalandırdı.

40   sene  Hakan’lık   taht’ında  şan   ve  şerefle   oturdu. Fenâ  Âlem’inden   bekâ Âlem’ine   geçtiğinde   tüm   Türk  illeri  Hak   Din  İslâm  ile   müşeref   olmuşlardı.   Türk   Milleti,” İ’lâ-i  Kelimetü’llâh,”= Allah’ın   adını,   tevhidi  yüceltmekle “  vazifeli   oldukları   şuuruyla,  bu  Mukaddes  gaye’nin   tahakkuku   için   yakın  Doğuya  akmaya   başladılar.

Abdülkerim   Satkuk   Buğra  Han,   geride  dört   oğul,  dört  kız  bıraktı. Hepsi   de   babalarının   yolunda   devam   ettiler,   nei   büyük  bir   şeref   ve   saâdete   eriştiklerini   biliyorlardı.  Her   kavim’de   İslâm  ile   şerefyab  olanlardan  zaman   içinde   irtidat  edenler,(  din’den   dönenler)   olmuştur.  Türk   Milleti  İslâm  ile   şerefyab   olduktan   sonra   irtidat  edenler,   din’den   dönenler   olmamıştır.