HENDEK  GAZASI-  AHZÂB  HARBİ!...

“  Ahzaâb”  hizb’in  çoğulu  olup  insan  câmia’sına  ve  kişinin  rey  ve  emrine  itâat  eden  insan  topluluğuna  denir.  Bu  gazâda  yehûdî’ler,  müşrikler  ve  bütün  Arab  kabile’leri  müslümanlar  aleyhine  ittifâk  ederek  hparekete  geçtikleri  için  bu  harbe “ Ahzâb”  adı  verilmiştir.

Hicret-i  Seniyye’nin  dördüncü  yılında  vuku’  bulan,  Hendek  gazâsının  ve  Hendek  kazılmasının  sebebini,  İbn-i  Sa’d  şöyle  bildiriyor :  Resûl-i  Ekrem,   Benî   Nadîr   Kabelesini  yurdlarından  sürgün  etti  zaman  bunların  eşrâfı(  ileri  gelenleri)  Hayber  yehûdî’lerinin  yanına   sığınmışlardı.   Bunlardan  yirmi   kadar   yehûdî,    başlarında  Huyey  İbn-i  Ahtâb  olduğu  halde  Mekke’ye  giderek,  Kureyş’e  şikâyette  bulunup,  onları  birlikte  Resûlu’llâh  üzerine  harekete  da’vet  ettiler.  Sonra   Gatafân,  Benî  Süleym,  Benî   Esed, Fizâre,  Benî  Mürre,  Eşca’  gibi  kabileleri  de  dolaşarak  Hayber’in  bir  senelik   hurma   mahsûlü’nün    yarısını    vermek    va’diyle   bunları  da  ayaklandırdılar.  Bunlarla  Kureyş’ten  on  bin  kişilik  bir  ordu  toplandı.  Ve  Ebû  Süfyan  bin  Harb’in  kumandası  altında  Medine  üzerine  yürüdü.

Bu   sırada    Benî  Huzâa’dan-  ki,  bunlar  Resûl-i  Ekrem’e  muhabbet  beslerlerdi.  B.ir  skişi  dört  günde  Medine’ye  yetişip  vazi’yyeti  Resûl-i  Ekrem’e  bildirdi.  Bunun  üzerine  Resûlu’lâh  Ashabıyla  istişâre  etti.  Müdafaa ( savunma  amaçlı)  hareket  edilmesine  ve  Selmân-ı  Fârisî’nin( Selmân-ı  Pâk)  teklifi  üzerine  hendek  kazılmasına  karar  verildi.

Hendek  kazmaya    Resûl-i  Ekrem  Efendimiz  de  bizzât  iştirâk  etmiştir.  Buhârî’nin  bu  babında  Sehl  İbn-i  Sa’d’ dan  rivâyetine  göre,    Resûl-i   Ekrer   Muhâcir’ler   ve  Ensâr  ile  birlikte  çalışmakla  berâber    onları   tebşir  eden     neşîdeler( kısa  şiir’ler)  okuyarak  Ashabı’nın  açlıktan,  soğuktan,  yorgunluktan  hasıl  olan  fütûrunu( İsteksizlerini)  izale  buyururdu .

Bera’  (  İbn-i  Âzib )  radiya’llâhu  anh’ den  şöyle  dediği  rivâyet  edilmiştir :  Ahzâb  günü ( Hendek  kazılırken)  Nebî    sala’llâhu  aleyhi  ve  sellem’i s gördüm  ki,  o,  toprak  taşıyordu.  Öyle  bir  halde  ki,  toprak  karnı’nın  beyazlığını  örtmüştü .  Ve  o,  şöyle  diyordu:  Yâ  Rab ! Sen  bize  hidayet  etmemiş  omlasydın,  bize  doğru  yolu  göstermemiş,  bize  rahmet   etmemiş  olsaydın  (  biz  şaşırırdık  bize  tecâvüz  eden    kâfirler,    bizim  çekindiğimiz   fitne   ve  fesâdı  bize  ikâ    tmek  istediklerinde  biz( im  gönlümüz) e  sabr-u  sebât  ihsan  et  ve  onlarla  yüz  yüze  geldiğimizde  ayaklarımızı  yerinde  tut (  da  bizi  dağıtma  yâ  Rabbî!) ...

Enes  İbn-i  Mâlik’ten  gelen  bir  rivâyete  göre,  Peygamber’in  Ashab’ı  (  hendek  kazdıkları  müddetce)  dâimâ  :  Biz  o  mü’minleriz  ki,  İslâm’da  ebedî    sebât  etmek  üzere,  Muhammed’e  söz  vermişizdir,  derlerdi  de   Resûlu’llâh  da  onlara :  Yâ  Rab!  Hayır  ve  Saâdet  ancak  ahiret  Saâdetidir,  EnsÂr  ve  Mühâcirler  hakkında  MübÂrek  kıl !.  diye  cevab  verirdi.

C âbir   radiya’llâhu  anh’ der  rivâyete  göre  şöyle  demiştir :  Hendek  günü  biz (  Peygamber’in  Ashâb’ı)  hendek  istihkâm  kazarken  bir  ara  çok  sert  bir  yere  rastgelmiştik.  Bunun  üzerine  Ashâb’ı   Nebî     salla’llâhu  aleyhi  ve  sellem’e  geldiler.  Yâ   Resûla’llâh!  Hendek’te  (  taş  parçası  gibi )   şöyle   sert  bir  damar  rastgeldi,  diye  haber  verdiler.  Resûlu’lâh :  Hele  ben  hendeğe  ineyim(  göreyim)  buyurdu.  Sonra  Resûlu’llah  karnına  (  açlıktan)  bir  taş  parçası  sarılmış   olarak    kalktı.   Çünkü  biz, ( Hendek  kazarken)   üç  gün  yiyecek ,  içecek   bir  şey  tatmamıştık.  Resûlu’lâh    (hendeğe  indi)     Ve  sivri  balyozu  eline  aldı.  Bu  kayaya  vurmakla  o  sert  kaya,  en  ince  kum  gibi  dağıldı.    Bu  Hadis’in  Buhârî    metninde  alt  tarafı  da  vardır,  ve  şöyledir :   Câbir  der  ki : Sonra  be

n    Resûlu’llâh’ın  huzuruna  vardım.  Yâ  Resûla’llâh,  evime  gitmeme  müsaade  buyurunuz!  Dedim (  Aldığım  müsaade   üzerine    evime  geldiğimde)   Zevceme    (  Mes’ud  kızı  Süheyle’ye) : Nebî   salla’llâhu  aleyhi  ve  sellem’de (  bir  açlık  hâli )  gördüm  ki,  artık  o  sabrolunur  şey  değildir.  Evinde  yiyecek   bir  şey  var  mı?  diye  sordum.  Zevcem   :  -  Biraz  arpa  ile  bir  keçi  oğlağı  var !  dedi.  Hemen  keçi  yavrusunu  kestim,  etini  çömleğe  koydum,  (  bir  sâ’  miktarı)  arpayı  da  çektim,  hamur  mayalayıp    fırına,  et  çömleği  de  tandıra   konulduktan  sonra  ve  güzel  pişmeye  başladıktan   sonra     ben  Resûlu’llâh(a  geldim.   Ve  :  -  Yâ  Resûla’llâh,  bir   parça    taamcığım    var,  bir   veya   iki  kişiyle   teşrif  buyururusanız!   dedim.   Resûlu’llâh :  - Ooo!  Hem  çok   hem  güzel;  buyurdu.  Aynı  zamanda    Zevcene    söyle !   Ben  evinize   gelinceye   kadar    çömleği  tandırdan,   ekmeği  de  fırından   ayırmasın!   Diye,  tenbih   etti  bunun  arkası   sıra  da  Resûlu’llâh  orada   bulunanlara  :  -  Ey   Hendek  Halkı,  kalkınız!   (  Câbir’in   ziyâfetine   gideceğiz! )  buyurdu.  Bu  umûkmî   da’vet   üzerine  Câbir  (  telâş  ederek)  zevcesine  varınca :  -  Kadıncığım,  Allah  sana  iyilik  versin!   Resûlu’llâh,  Muuuuuhâcirin,  Ensâr  ve  yanında  bulunanlar  toptan  kalktılar,  geliyorlar,  diye   endişesini  bildirdi.  Kadın : -  Resûlu’llâh   yemeğimizin  miktarını  sana   sordu  mu?  Dedi.  Karıma :-  Evet  sordu,  dedim.  Karım :  Mâdemki   biz,  evmizdeki  taâmı  Resûlu’llâh’a   bildirdik.  Gerisini  Allah  ve  Resûlu’llâh  bilir !  dedi).  Resûlu’llâh   (Hendek  halkıyla   evimizin  önüne  gelince  yanındaki  cemâate) : -  “  Giriniz  ve  biribirinizi  sıkıştırmayarak  serbest   oturunuz !  buyurdu.  (  Ashâb   bölük   bölük   oturdular).  Resûlu’llâh (  kendi  eliyle   çömleği  ve  fırının   kapağını   açtı)  ekmeği   fırından  alıp   parçalamaya  ve  üzerine  et  koyup   çömleği   ve   fırını   kapayarak-  Hendek  halkına   dağıtmaya   devam   etti.  Nihâyet,   bütün   da’vetli’ler   doydular.  Hayli   yemek  de   arttı,  kaldı.  Resûlu’llâh   Câbir’in  kadınına :  Bu  geri  kalanı   sen   yersin   ve   bundan   Medine  halkına   dağıtırsın!  Çünkü   bütün   halkı  açlık   isti’lâ   etmiştir,  buyurdu

Hiç   şüphesiz,   Câbir   hadisinde     Peygamber  Efendimiz’in     nübüvvet  alâmet’lerinden  en   acık   bir   mu’cizesi  rivâyet   olunmuştur...    

Hendek=  Ahzâb  harbinde Medine’yi  muhasara  eden   Ebû   Süfyân  kumandasında, yehûdî’lerden,  müşriklerden, ve  bütün  kabile’lerden  müteşekkil,  Karma  küfür  ordusu, Medine’ye  tam  bir  gıda  ambargosu  da  uygulamıştı.  Açlığın  sebebi  bu  acımasız,  insafsız  ambargo  idi.

Süleyman  İbn-i  Surad   radiya’llâhu  anh’den  rivâyete  göre  Ahzâb   günü   (  Arab  kabîle’leri   vatandan   def’edildikten   sonra)   Nebî    salla’llâhu   aleyhi   ve   sellem : -  “  (  Artık   bundan   böyle)   biz,  müşriklere   karşı  (  tecâvüzî)  harb   edeceğiz.   Onlar  bize   harb   edemeyecekler,  ( biz   onlara   doğru  yürüyeceğiz!)  buyurdu.   Râvî   Süleyman   İbn-i   Surad,   bunu   kulağımla  işittim!  Demiştir.

Efendi’mizin   haber   verdiği  vechile    Ahzâb   seferi   müşrik’lerin     son   tecâvüz   hamlesi   olmuştur.   Allah’ın   inâyetiyle   Medine’den     def’ olup  gittikten   sonra   Resûl-i   Ekrem’in   haber   verdiği   vechile   müslümanlar  Mekke   üzerine   sefer   ettiler.  İlk   önce  Umre   niyetiyle   gittiler.   Fakat,   müşrik’lerin   muhâlefeti   üzerine   meşhûr   Hudeybiye   muâhedesi  akdolunarak   geri   dönüldü.   Ertesi    yıl   gidilip   Ka’be   ziyâret   olundu.  Bir   yıl  sonra   da   MEKKE   Fetholunup   Uhud   ve  Ahzâb   seferinde   müslümanlar   üzerine   muhârib   olarak   gelenlerin   hepsi,   başta   kumandanları   Ebû  Süfyan   İbn-i   Harb   olmak   üzere,     müslüman   oldular  ki,   Resûlu’llâh’ın   bu  mes’ud   akibete     vuku’ undan   önce  işaret   buyurması  mu’cize’dir  ve  nübüvvet   alâmet’lerindendir.

Buhârî’nin     bu  hakîakatle   ve  bu  konumuzla   alakalı   bir   rivâyeti   adaha   varıdr,  İslâm   târihinin  bir  safhasını   aydınlatan  bu  hadisin   meâlini   aynen  alıyoruz  :  Abdullah   İbn-i   Ömer   der  ki  :  Sıffın  vaka’sı  sırasınhda  kız   kardeşim   Hafsa’ yı   ziyâret   ettim. O  SIRADA  Ablam   yıkanmıştı   da   saç  örgülerinden   su  damlıyordu!  Ona  : -  Ali   ile   Muaviye’nin   hükûmet  da’vası   gördün  mü   ne  hâle   girdi?   Mekke’de,   Medine’de   sağ   kalan    Ashâb’ı   bu   iyşi   müzâkere   etmeye   da’vet   ediyorlar).   Fakat   benim   için   emâret  ve  saltanatla  bir   ilgi   yoktur(   ben   gimeyeceğim! )  dedim.   Hafsa  :  -  “  Buradan   gidecek   hey(ete   sen  de   ihtihak    et!.   Çünkü   Süfyânî’ler   senin    vaziyyetine   muhakkak   bakıyorlardır.   Senin   gitmekten   çekinmeni   muhalefet   saymalarından   korkarım!.   Dedi    ve  Hazret-i   Hafsa   İbn-i   Ömer’i     hakemeynin   içtimâ   yerine  gönderinceye   kadar  boş   bırakmadı.   Nihâyet,  İbn-i   Ömer   hakemlerin   bulundukları   yere   vardı.   Aralarında   dolambaçlı    vâkıada   hazır   bulundu.  ( Bu   mürettep   ve   entrikalı  v$akıa   Amr   İbn-i  Âs’ın  Muaviye   nâmına   hakem  ta’yin   olunmasıyla   başlar.  Ebû   Mûsâ  el-  Eşa’rî  de  Hazret-i   Ali   nâmına   hakem   olmuştu.   Amr  İbn-i   Âs   Ebû   mûsâ’nın   saflığından   istifade  ile  Hazret-i   Ali’nin   hilâfet  düşürülmesiyle,  Muaviye’nin   halife  ilân   edildiği   siiyer  kit^b’larında  izah  olunmuştur.)

Neticede   Muaviye   kendisini   halife  addeederek  bir   hutbe  irad   edip   hutbenin  bir   cümlesinde   Hazret-i  Alî’ye  meyli   ve   muhabbeti   olan   Abdullah   İbn-i   Ömer’le   babası   Hazret-i   Ömer’e  ta’riz   ederek  :  Bu  hilâfet  işi   hakkında  her   kim   benimle   görüşmek   isterse   bize   yüzünü   göstersin!   Muhakkak  ki  biz   hilâfete   hem  ondan   hem  de   babasından(  Ömer’den)  daha  lâkıyız,  demiştir.