HENDEK-  AHZÂB   HARBİ,  MU’CİZE’LER   SAVAŞI!...

Hendek  harbı   daha   doğrusku   muhâsarası   yirmi   yedi   gün   devam   etmişti.  Bu   müddet   zarfında.   Meydan   harbi   yapılmadı,   yapılamadı.  Yalnız,   karşılıklı   ok  atılmakla   vakiü   geçirildi. Arap   kabile’leri,  yehûdî’ ler  ve   müşrikler   bir   hamlede   müslümanları   yok   etmek   hırsıyle  geldikleri   halde,  o  zamana   kadar  hep  gazvecilikle   yaşayan  Arab’lar   arasında     görülmemiş  bir  mania   ile (derin  ve  yüksek   bir  hendekle)  karşılaşınca,  nasıl   harb   edeceklerini  şaşırmışlardı.   Hendekr   zamanınna  göre  çok  mühim,  aşılması  imkânsız   bin  engeldi : Kırk  zirâ’  eninde,  on   zirâ’  derinliğinde  idi.( Bir  zirâ’  75  ila, 90  Cm.  Uzunluk  ifade  ettiğine  hem  gnişlik,  hem   derinlik,  geçilemez  bir  boyutta  idi.Geçmeye  teşebbüs  eden  düşman   kuvvetleri  okla  karşılanıyordu. Bu   müdafaa  harbinde   müslümanlar   beş  şehid  vermişlerdi.  Ensâr’ın   reisi,   Sa’d  İbn-i   Muaz  da  müşrikler   tarafından  atılan  bir  okun  isabetiyle   kolundan   yaralanmıştı.  Okun   damara   isabet   etmesiyle  kan  akışı   bir   türlü   durdurulamamış,   Hendek  gazasının    Aziz   şehid’lerine   alemdâr   olmuştur...

Yehûdî    ve  müşriklerin  bu  alışılmadık   muhâsarası,  gıda  amborgsuyla  açılık  ve  sefalet  içinde  kalan  müslümanları  kat  be  kat  sıkıyor,  zoluyordu.Bu   sıkıntı  içinde   Resûl-i   Ekrem  : Hazreti  Ali  radiya’llâhu  anh’in  rivâyetine   göre  bir  ikindi  namazını  geçirmişti  de  :  Allah   düşmanların  (hayatta)    evlerine, (  ölünce  de)  mezarlarına  ateş   doldursun!   Bize   ikindi   namazını  unutturdular,  en   sonunda  güneş  de   battı, “  diye,  düşmanlara   bed-dua  etmişti.

Hazret-i  Ömer  de   ikindiyi   geçirmişti.   Günüş  battıktan  sonra,  Hazreti  Ömer   Resûlu’llâh’a  gelerek   arzettiğinde,   Peygamber  Efendimiz :  Vallâhi   ben  de  kılamadım.  Nihayet  güneş   battı,  buyurdu.   Sonra   Resûlu’lâh  ile  beraber   Bathân   deresine   indik.  Resûlu’lâh   namaz  için  abdest  aldı;  biz  de  aldık.   Güneş   battıktan  sonra   Resûlu’lâh   önce  ikindi   namazını,  sonra  da  akşşam  namazını   kıldı.

Peygamber’imizin   hiç  bir  vâkıa’da  namaz   geçirdiği  kaydolunmadığına   göre,  bu   vâkıha  Ahzâb  Harbinin  ve  meşakkatinin  derecesini  anlamaya  yeter.  Muhâsara’nın  son  günü  idi  ki, Düşman  da  günlerin  muhâsara  ile  geçmesinden  usanarak,   şiddetli  bir  hücumda  bulunmuş,  hatta  bir  kısım   süvârî’ler   Hendeğin  zayıf  bir  noktasından   karşıya  geçmeyi  başarmışlardı.  Hazreti  Ali,  Ömer,  Zübeyr  gibi,  bahâdırlar  tarafından  karşılanmış  ve  geri  püskürtülmüşlerdi.   O  gün  Resûlu’llah’ın  öğle  ile  ikindi  arasında  te’essürü  artık  son  dereceye  ulaşmıştı.  Buhârî’nin  Abdulâh   İbn-i  Ebî   Evfâ   radiya’llâhu  anh’den  rivâyetine  göre   düşman  aleyhine  şöyle  du’a  buyurdu :  “  Ey  Allah,  Ey  Kur’ân-ı  gönderen  Rabbim,  Ey    (düşmanlara)  hesabı  tez  gören  Rabbim,  şu   düşman  topluluğunu  kır!  Onları   hezimete  uğrat!  İradelerini  sars  Allah’ım ! “  deleğinde  bulundu.

Ahzâb  Harbi- Hndek  Savaşı  ile  alakalı  olarak  nazil  olan  âyetler  : Ey  Peygamber’in  imân  eden  Ashâbı!  Allah’ın  üzerinizdeki   ni’met   ve  minnetlerini  anınız.  Hani  bir  zaman(  Ahzâb)  orduları  karşınıza  gelmişti  de  biz   düşmanlarınız  üzerin  bir  yel,  (  keskin  bir  gün  doğusu)  ve  sizin  görmediğiniz(  melâike  ordular)ı  salıvermiştik. O  zaman  Allah  ne   yaptığınızı,  (  nasıl  güçlükle   hendek  kazdığınızı)  tamâmıyla  görüyordu..  Evet  o  zaman   düşmanlarınız  size  hem  üstünüzden(  Medine  vâdî’sinin   dodğusundan)   hel  altınhızdan(  Vâdî’nin   batısından  saldırmaya)  gelmişlerdi.  Ey   mü’miniler!  (  Şaşkınlıkla)  gözler   döndüğü,  yürekler (  oynayıp)  gfırtlaklara   dayandığı  ve  Allah   hakkında   türlü  zanlarda  bulunduğunuz   zamanı   hatırlayın!  İşte   o  vakit   mü’minler   sıkı  bir  denemeye  çekilmişlerdi   ve  şiddetli  bir  sarsıntı  ile   ırgalanmışlardı.”  (  Ahzâb/33/ 9,10,11)

“ Habîb’im   yine  o  zamanı  da  an  ki,  münâfıklarla   gönüllerinde   hastalık (  imân   ve  irâde  zayıflığı)  bulunanlar:  “  Allah  ve  Resûlü  bize  bir  gurur  (  kuru  bir  aldanıklık)  dan  başka  bir   şey  va’d’etmedi!   Diyorlardı  yine  Habî’bim    hatırla  o  zamanı  ki,   bu  münâfıklar  bir  günah  da : Ey  Yesrib (  Medine)  halkı,  burası  sizin  duracağınız  yer  değil,  haydi(  evlerinize)  drönüp  gidiniz!  Diyorlardı.   Yine  onlardan  bir  kısım  da   Resûlu’llâh’tan   izin  isteyerek: -  Yâ  Resûllâ’llâh   eövlerimiz   açıktır (  muhâfazalı  değildir!)  diyorlardı.   Halbuki,  evleri   hiç  açık (  ve  tehlikeye  ma’ruz  değildi)  Onlar  kaçmak  istiyorlardı” (  Ahzâb/  33 /12,13)

Peygamber   Efendimiz  bu  du’âsını   bitirdikten  sonra,   bir  meserret(  sevinç)  eser’leri  görüldü  ve   Ashâb-ı   Kiurâm’a   Cenab-ı  Hak  tarafından  nusret( yardım)  va’d’oluh-nduğunu   müjdeledi.

Ebû   Hüreyre   radiya’lâhu   anh’den   Resûlu’llâh   sala’llâhu   aleyhi   ve  sellem  şöyle  buyuruyordu ;  Allah’dan   başka   ilâh   yoktur.  Yalnız  bir  O  vardır.  Allah  ordusunu  aziz   kıldı.  Kulu  (Muhammed   salla’llâhu   aleyhi  ve   sellem) e  de   yardım  etti.   Bir   başına  da  Arab   kabîlelerine    galebe  etti.  Son   söz :  Allah(dan   başka   hiçbir   şey’in   hakîkî    varlığı   yoktur...

İşte   o  günün   akşamında   âyeti  Kerime  ile  hadis’de  bildirilen  Sabâ   Rüzgarı   esmeye  başladı.   Bu  Sabâ  rüzgarı-   eski  edebiyat  dilinde  adı  geçen   ve  yine   eski  bir  ta’birle   tesâvi-i  leyl-i  nehar   faslında  sabahları  esip   yüzleri   gövnüleri   okşayan  Nesm-i  Sabâ   değildi.  O  Medine  vâdî’sinin  toprağını  kumunu   savurup   düşmanların   yüzlerine,   gözlerine   dolduran,  çadırlarını  söküp   uçuran,  yemek  kazanlarını  devöiurip,   ateş’lerini   söndüren,  yük   develerini  ve  süvâri  atlarını  biribirinhe  karıştıran  ve  bir  ta’birle   mahşerî    bir   hengâme  ve  bir  ana  baba  günü   yaratan-  âsumânî   bir  âfet-i   ilâhî,   bir    ukûbet   idi.  Yukarıda   nakl’olunan   İbn-i   Abbas   hadisinde   müoslümanlara   nusret   eden   bu  sabâ   rüzgarının    Âd   kavmini   boğup   öldüren   ve   Kur’ân   dilinde  (  Rîh-i   Sarsar =  azgın   rüzgar-  kasırga)  ta’bir   olunan   ve   estiği   günlere  (  eyyâm-i   Nahîsat =  meş’um  günler   denilen  fıtınaya   muâdil   zikredilmiş   olması   bu  Sabâ      rüzgârı’nın   da   kırıp   geçiren   bir   âfet   olduğunu     tam    bir    vuzûh    ve   belâgatla   izah   eder.  İşte   Ahzâb   Sûresi’nde      müslümanlara   yardım  için   gönderildiği   bildirilen    ve   hatırlanması   emr’olunan  yel ( rüzgâr)   bu   tahribkâr    fırtına’dır.  Ve   yine   Ahzâb  Sûresi’nde   bildirilen   ve  gözlerle   görünmeyen   ordulara   gelince,   bunlar  da  melâike   orduları   idi.  Müttahid(  Birleşik)  rivâyet’lere   göre,   Bu  fırtına   ( kasırga )     sırasında   ve   gece’nin  karanlığında   düşmanlarıns   etrafında   tekbir   sesleri   işitiliyordu.   Bunun   üzerine   düşman’da   korku   ve  heyecan   artarak  :  Artık   Muhammed   sihretmeye   başladı.   Ne  duruyoruz,   çabuk,  çabuk!  Diye  panik   başladı.   Şiddetli  Fırtına(  kasırga)   sırasında   Resûl-i   Ekrem   Efendimiz,   Huzeyfe’yi   düşman   ordugâhı’nı   tecessüse   göndermişti   Huzeyfe,     Ebû    Süfyânı’n  :   Artık   burası   durulacak  yer   değil,;  ben   gidiyorum;   siz  de  hemen   göç   ediniz!   Dediğini   işitti.  Ve    devesine  binip   savuştuğunu,   bunu  da   umûmî    ric’atin (  dönüşün-  çekilmenin)  ta’ kip  ettiğini   gördü.   Bunun  üzerine,   Resûl-i   Ekrem   salla’llâhu   aleyhi   ve   sellem   Efendimiz  :   Allah’dan   başka   ilâh  yoktur.   Yalnız   bir  O  vardır.   Allah  ordusunu  Aziz   kıldı.   Kulu (  Muhammed   salla’llâhu   aleyhi   ve   sellem) e  de   yardım   etti.   Bir  başına  da  Arab   kabîle’lerine  de   galebe   etti.   Son   söz  :  Allah’dan   başka   hiç   bir  şey( in   hakîkî   varlığı)  yoktur,  diye   Cenâb-ı   Hakk’ın lûtuf  ve  inâyetine   hamd-ü   şükr   etti. 

Daha   önce   Süleyman   İbn-i   Surad(  radiya’llâhu  anh) ın   rivâyeti   veçhile   Peygamber   Efendimiz  :  Artık   bundan   böyle   biz   Kureyş’e   gazâ   edeceğiz.   Onlar   bize   harb   edemeyecekler.   Biz   onlar   üzerine   sefer   edeceğiz!   Buyurdu.   Târih’in   akışı  da  böylece   tahakkuk   etti.  Peygamber   Efendimizin   haber   verdiği   veçhile   Ahzâb   Seferi   müşrik’lerin   son   tecâvüz (  ta’arruz)   hamlesi   olmuştur.   Allh’ın   inâyetiyle   Medine’den  def’  olup   gttikten   sonra   Resûl-i   Ekrem’in   haber   vedodiği   veçhile   müslümanlar   Mekke   üzerine   sefer   ettiler.  İlk   önce  umre  niyetiyle   gittiler.   Fakat,   müşriklerin   muhâlefeti   üzerine      meşhûr   Hudeybiye   Muâhedesi   akdolunarak   geri   dönüldü.   Ertesi   yıl   gidilip   Ka’be   ziyâret   olundu.   Bir   yıl   sonra   da  Mekke   feholunarak    Uhud   ve   Ahzâb   seferinde   müslümanlar   üzerine   muhârib   olarak   gelenlerin     hepsi,  başta   kumandanları   Ebû   Süfyân   İbn-i   Harb   olmak   üzere,   müslüman   oldular  ki,   Resûlu’llâh’ın   bu   mes’ud   akibete   vukû’ un’dan   önce   işâret   buyurması,   nübüvvet   alâmet’lerindendir...