Güney Kıbrıs Rum Temsilciler Meclisi Kararı 19 Şubat 2010 Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin, tüm dünyadaki ülkeler tarafından tanınmasını sağlamaya yönelik atılmış çok önemli bir adım olarak tarihe geçecektir. Bu adım, Kıbrıs Türk Toplumu tarafından değil tam aksine, 19 Şubat 2010 günü, Güney Kıbrıs Rum Temsilciler Meclisi’nde “Avrupa Birliği`ne üye bir devlet olan” Birleşik Kıbrıs Cumhuriyeti’nde garantiler ve garantörler düşünülemez” kararı alınarak atılmıştır. Güney Kıbrıs Rum Temsilciler Meclisi, Kıbrıs sorununun çözümü durumunda garantörlük sisteminin tüm Dünya’nın kaçınması gereken bir sistem olduğunu savunmuşlar ve Güney Kıbrıs Rum Kesimi’nin Avrupa Birliği ve Birleşmiş Milletler üyesi bir ülke olduğunu ifade etmişlerdir. Güney Kıbrıs Rum Temsilciler Meclisi, Kıbrıs Adası için Avrupa Birliği’ne üye bir devlet için garantörlük düşünülemez kararını alırken, üstü kapalı olarak Avrupa Ortak Dışişleri ve Güvenlik Politikası’na vurgu yapılmıştır. Avrupa Birliği üyesi sözde Kıbrıs Cumhuriyeti Anayasası’nda yer alan, Avrupa Birliği üyesi olmayan bir ülke olan Türkiye Cumhuriyeti’nin garantörlüğünün Avrupa Birliği’nin ilkelerine aykırı düştüğünün vurgulanması ile Kıbrıs Cumhuriyeti için Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın iptal edilmesi sayesinde kendi açılarından yeni bir hukuk yaratmıştır. Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi`nde 46 Yıl Önce Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın İlk İptal Edilmesi Teşebbüsü Güney Kıbrıs Rum Temsilciler Meclisi`nin Garanti Antlaşmaları’nın kabul edilemezliği kararını aldığı 19 Şubat tarihinin seçilmesi bir rastlantı olup olmadığı ayrı bir konudur. 46 yıl önce Kıbrıs Cumhuriyeti, Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın iptal edilmesi için Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nde ilk teşebbüsün de bulunulmuştur. 1963 Aralık ayında Kıbrıs Adası’nda tarihe kanlı Noel olarak geçen, Rum Toplumu’nun Türk Toplumu’na karşı gerçekleştirdiği planlı ve organize Soykırım Hukuku içerisinde kabul edilmesi gerektiğine inandığım kanlı saldırılar ve katliamlar sonrasında 1964 tarihinde başlayan ve 4 Mart tarih ve 186 sayılı Güvenlik Konseyi kararı ile biten görüşmeler zincirinin, 19 Şubat 1964 tarih ve 1096 sayılı Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi oturumunda eski Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği adına Büyükelçi Fedorenko, tutanakların 54 numaralı paragrafında, Birlemiş Milletler Antlaşması’nın 2. Maddesi`nin 4. fıkrasını dile getirmiş, Birleşmiş Milletler`in uluslararası barışı ve güvenliği sağlamak için ilgili maddeden sorumlu olduğunu, Kıbrıs Cumhuriyeti`nin (Kıbrıs Rum Kesimi `nin ) müdahale tehdidine maruz kalamayacağını, Kıbrıs Cumhuriyeti`nin bu tehditlerden kendisini korumak için Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi`ne başvurma hakkının bulunduğunu, tutanakların 55 numaralı paragrafta ise eski Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği Büyükelçisi Fedorenko, Garanti ve İttifak Antlaşmalarına gönderme yaparak hiçbir antlaşmanın Kıbrıs üzerinde bu hakkı alamayacağını, bunun ayrıca Birleşmiş Milletler Antlaşması’nın 103. Maddesi ile açıkça aykırı olduğunu belirtmiştir. Ayrıca 25 Şubat 1964 tarih ve 1097 sayılı Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi toplantısı tutanaklarının 50 numaralı paragrafında eski Çekoslovakya Büyükelçisi Hajek, Kıbrıs Adası’ndaki durumun Londra ve Zürih Antlaşmaları ile oluştuğunu, Birleşmiş Milletler Antlaşması’nın 103. Maddesi ve 2. Maddesinin, 1,3,4 ve 7 numaralı fıkralarına aykırı olduğunu, Birleşmiş Milletler üyeliğinin üye ülkelerin egemen eşitliği ilkesine göre kurulduğunu belirtmiştir. 25 Şubat 1964 tarih ve 1097 sayılı Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi toplantısı tutanaklarının 137 numaralı paragrafında Kıbrıs Cumhuriyeti adını kullanan Kıbrıs Rum Toplumu temsilcisi Kyprianu Birleşmiş Milletler örgütünün Antlaşmasının 2. Maddesinin 1. fıkrasında belirtildiği gibi üye devletlerin egemen eşitliği ilkesi üzerine kurulduğunu, Garanti ve İttifak Antlaşmalarını ima ederek bunun Birleşmiş Milletler Antlaşması’nın 103.Maddesi ne aykırı olduğunu belirtilmiştir. Kıbrıs Cumhuriyeti’nin Anayasası’nda yer alan Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın iptal edilmesi gerekliliği noktasında Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi Toplantıları’nda Birleşmiş Milletler Antlaşması’nın 2.Maddesi ve 103.Maddesi’ni belirten Kıbrıs Rum Toplumu, eski Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği ve eski Çekoslovakya temsilcilerinin istemleri kabul edilmemiş, görüşmeler zinciri sonrasında 4 Mart 1964 tarih ve 186 sayılı Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi kararında, Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın iptali yer almamıştır. 19 Şubat 1964 tarih ve 1096 sayılı Güvenlik Konseyi toplantı tutanaklarının 74 numaralı paragrafında Amerika Birleşik Devletleri Büyükelçisi Stevenson, Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın Birleşmiş Milletler Antlaşması’nın ilgili maddelerine aykırı olmadığını ve hatta Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın Kıbrıs Cumhuriyeti’ni oluşturan antlaşmaların parçası, ayrılmaz bir kısmı olduğunu ve antlaşmanın veya herhangi bir antlaşmanın gözden geçirilmesi, değiştirilmesinin veya iptal edilmesinin ancak imzacı tüm tarafların ortak onayı ile olabileceğini belirtmiş ve imzacı tüm tarafların dışında antlaşmada herhangi bir değişiklik konusunda Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi’nin dahi yetkisiz olduğunu dile getirilmiştir. Kıbrıs Cumhuriyeti’nin Kuruluşunda İmzacı Tüm Taraflar Kavramı 5 Aralık 1958 tarih ve 1287 sayılı Birleşmiş Milletler Genel Kurulu kararı, 1954 tarihinde Yunanistan’ın Kıbrıs Sorusu için, Kıbrıs Adası’nın Kendi Kaderini Tayin Hakkı için yapmış olduğu başvuru sonrasında, almış olduğu son karardır. Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nun 1287 sayılı kararının verdiği hukuk ile Türkiye ve Yunanistan ancak 11 Şubat 1959 tarihinde Zürih’te antlaşma imzalayabilmişlerdir ve akabinde ki hukuki Kıbrıs Cumhuriyeti’nin kuruluşuna giden antlaşmalar gerçekleşebilmiştir. 19 Şubat 1959 tarihinde, İngiltere, Yunanistan ve Türkiye`nin yanında Kıbrıs Türk Toplumu temsilcisi Dr. Küçük ve Kıbrıs Rum Kesimi temsilcisi Makarios tarafından imzalanmıştır. 18 ay sonra imzalanan 16 Ağustos 1960 tarihli Lefkoşa Antlaşması ile kurulan Kıbrıs Cumhuriyeti, Londra Antlaşması’nda olduğu gibi 3 ülke ve 2 Kıbrıs Toplumu tarafından imzalanmış, akabinde cumhuriyet kurularak, yeni kurulmuş cumhuriyet Birleşmiş Milletler örgütüne üyelik başvurusunda bulunmuştur. 19 Şubat 1964 tarih ve 1096 sayılı Güvenlik Konseyi toplantı tutanaklarının 74 numaralı paragrafında Amerika Birleşik Devletleri Büyükelçisi Stevenson, Garanti ve İttifak Antlaşmaları’nın iptali için imzacı tüm tarafların ortak onayı olarak belirttiği taraflar, İngiltere, Yunanistan, Türkiye ve Kıbrıs Türk ve Rum Toplumlarıdır. devamı yarın...