FİTNE  NE   ZAMAN   ZUHUR   ETMİŞTİ!...

“İçinizden    sadece   zulmedenlere   isabet’le ( dokunmakla),   kalmayacak    olan   fitne’den  (azaptan)    sakının.  Allah’ın cezalandırmasının  şiddetli   olduğunu   bilin.”  ( Enfal  8/ 25)   Abdullah   İbn-i    Mes’ud   radiya’llâhu  anh.   bU  âyeti   Kerime    nâzil  olduğunda,   bizler,  Resûlu’llâh’ın  en  yakınında  bulunan  Ashab,  biribirimize  bakıştık.  bu  fetne  de   nemenem   bir  şeydir?   Dedik.  Biz’ler, Peygamber’imizin   etrafında   kenetlenmiş, biribirimize   sevgiyle,hürmetle   davranan   bir   topluluktuk. Büyüklerimize,   hürmetle,  küçüklerimize   şefkat   ve   mierhametle   davranmayı   kendimize   şiar  edinmiştik.   Bırakınız   kendi   aramızda, adavet,kin, buğuz   ve  hıkd-ü   hasedi, Medine   Şehir   Devletimizin   teb’ası,  yahûdî    ve   müşrik’lere   karşı   bile,  adavet,   kin, buğuz  ve  hased  ile   davranmazdık.   Fiutne   nedir?  Onu  da   bilmezdik

Ne   zamanki,  Üçüncü   Halife’miz,   Hazreti   Osman   bin   Affan   radiya’llâhu  anh   Efendimiz, Haricî’ler,(  Günümüzdeki  hiçbir,  dînî,  ma’nevî,  insânî   değeri  bulunmayan, öldürmeyekodlandırılmış,  robotlaştırılmış,  P.K.K.  misali, Terör   Örgütü),  tarafından   şehid  edildi,   işte  o  zaman,  Fitne’nin    nemenem    bir  şey  olduğunu,  pek  iyi   idrak  ettik.

İslam    Tarihinde   ilk, en  büyük ve  en  şiddetli   fitne,  Hazreti   Osman   bin   Affân   radiya’llâhu  anh   Efendimizin   şehid  edilmlesinden   sonra   zuhur   etmiştir.  Fitne   zuhur   ettiğinde,  evveliyyetle, Fitne  ateşi  söndürülür,  sonra  sebebleri   araştırılır.  Tıpkı,   bir   yerde   yangın   çıktığında,  İtfaiyye   Teişkilatı,   yangın’ın  sebelerini   araştırmak  için   vakit   kaybetmez,  öncelikle,  yangını  söndürür,  sonra  da  sebelerini   araştırır..   Fine   zuhur   ettiğinde,  kim,   kimler   haklıdır,  kim,   kimler   haksızdır,   bu  husus   da,   keat’î  olarak,  belli   olmaz.   Resûl-i   Zîşân, salla’llâhu   aleyhi   ve  sellem   Efendimiz,   “  Fitne   zuhur   ettiğinde,   yürüyen,  koşan’dan,   ayakta   duran ,   yörüyenden,   oturan,   ayakta   duran’dan   daha   hayırlıdır,”buyurmuştur.”   Fitne  zuhur   ettiğinde,  koşanları,  yörüyenleri,  ayakta   duranları   görenler,   fitneye    dahil   olduklarını,   fitneyi   ateşleme,   fitne    ateşini harlatmak    üzere   olduklarını   zannederler.   İsabetli   olan,   fitne   zuhur   ettiğinde,   fitne’de,  herhangi   bir   tarafa,  taraftar   olmamak,  evinde   oturmak,   taraftar   olmak  şöyle   dursun,  taraftarlık   zannını   ve  şüphesini   bile  uyandırmak,    mes’ûliyyetten    kurtarmaz.

Bu  büyük   fiitne   zuhur   ettiğinde,  Ebû  Zer   el- Gifârî,    radiya’llâhu   anh   gibi,   ba’zı.   Kibâr-i   Sahâbe,   Fitne’ye    taraf   olmamak,   taraflardan    birisine    taraftar  olmamak   içien, Medine-i   Münevvere’yi    terk   edip,   Bâdiye’de (  çöller’de)   tek   başına  yaşamayı   terciuh   ettiler.   Nitekim,   Peygamber’imizin    mu’cize    olarak   haber  verdiği,  “   Ebû   Zer   el-  GıfârÎ,   yalnız   gezer,     yalnız   yaşar   ve  yalnız   ölür,”   mu’cizesi   tahakkuk   etmiş,  Fitne   sebebiyle   Medine-i   Münevvere’yi  terk   etmiş,   Bâdiye’de(  çölde),   tek    başına   yaşamaya   başlamış,  vefat   ettiğinde   de,  yanında,   zevcesi   ve   kölesinden   başka    kimse    bulunmuyordu.

“ Korunun  da   sizinle   savaşanlarla   Allah  yolunda   çarpışın.   Fakat   haksız   taarruz   etmeyin.   Çünkü   Allah,   haksız   taarruz   edenleri   sevmez.”   “  Onları   nerede   yakalarsanız   öldütrün.  Sizi   çıkardıkları   yerden   onları   çıkarın.   Fitne   öldürmeden   daha   ağırdır.   Yalnız   Mescidi   Haram   yanında   onlar   sizinle   savaşmadıkca   siz  de   onlarla   savaşmayın.   Ancak   sizi   öldürmeye   kalkışırlarsa,   hemen   onları öldürün.   Kâfirlerin     cezası   böyledir. ”  (Bakara/2/190,191)

(  Müfessirler, “ Fitne”,   kelimesinin,   şirk,   küfrü  yaymak,   irtidat(  dinden   döndürme),  hürriyyeti   yok   etme,  amme  nizamını  bozma,  memleketten   sürgün   ma’na’larına   geldiğine   işaret  etmişlerdir.

Fitne’nin ,   katl,  kıtâl’den   daha   şiddetli   olduğu   görülmüştür;   Hazreti   Osman   bin  Affân   radiya’llâhu   anh   Efendimizin   şehid   edilmesi   üzerine,  Hazreti   Muaviye,   taraftarları,  Hazreti   Osman’ın   kabile   ve   yakınları,  dördüncü     Halife,  Hazreti   Ali   Kerreme’llâhu    Vechehû,  Hazret’lerinden,   Hazreti   Osman’ı   şehid   eden,  kâtil’in    bir  an    önce    tesbit  edilmesini    ve  kısas    tatbik  edilmesini   talep   ettiler.

Halife, Hazreti  Ali,  Kerreme’allâhü    Vechehû,  “   Elbette,   Hazreti   Osman’ın  kâtili   bulunacak,   hak  ettiği   cezayı   görecek,  hakkında   kısas   uygulanacaktır.   Ancak,  şu   anda,  tam   bir   fitne   ve  kaous  hakim.   Hazreti   Osman   evinde   Kur’ân   okurken   kalabalık   bir   Haricî     gurup    tarafından   şehid  edilmiş,  Mübarek   kanı,  okuduğu   Mushaf  üzerine    akmıştır.-  Hazreti   Osman’ın   şehid   edildiği    anda,   okuduğu    Kur’ân=    Mushaf-ı   Şerif,    İstanbul,  Topkapı    Sarayı    Müzesi,   Mukaddes     Emanetler   Dairesinde   muhafaza  edilmekte   olup   halen,   ziyarete   açıktır.-  Ne   varki,   burada    bulunan,   haricî’lerin   her  birisi,   Hazreti   Osmanı’ı   kendisinin  şehid  ettiğini  söylüyordu.    Kâtli,  gerçek    kâtil,   bir   türlü   tesbit   edilemiyordu.   Halife,  Hazreti   Ali,  kaos   bitsin,   ortalık   yatışsın,   gerçek   kâtil   tesbit  edilecek,   hakkındaki   kısas  da   tatbik   edilecektir,”   diyordu.

Fitne   ateşi   daha   da   harlandı,  taraflar   oluştu.  Halife   Hazreti   Ali’nin   karşısında   oluşan   tarafta,   hazindir,   Mü’minlerin   annelerinden, Esvac-ı   Tâhirâttan,   Hazreti   Aişe-i   Mutahhare, Aşere-i   Mübeşşere’den,  ( dünyada  iken  cennetle   müjdelenen  on   kişi ki,  bunlardan,  Talha  ve  Zübeyr   gibi   Kibar-i   Sahabe’den   ba’zıları  da  yer   aldı.   Sıffın   ve   Cemel   vak’a’larında, ma’alesef, Asr-ı   Saâdet’de   cereyan   eden,  67   muharebe   ve  seriyye’de   şehid   düşenlerin   kat  be  kat,  fazlası   şehid   düşmüşlerdir.  Hazreti  Talha   ve   Zübeyr   de  bu  vak’a’larda  şehid   düşenlerin   arasındaydılar.l Asahb-ı   Güzîn   arasında   cereyan   eden   bu   mücadele   ve   münâza’a   dolaysiyle   taraflardan   hiçbirisi,   asla   suçlanamaz,  itham   olunamaz..

Ehl-i   Sünnet   müçtehid’leri,   alimlerimiz,     Zikr-i   Hafî ,   Tarîkat-i   Nakşibendiyye-i   aliyye   Esâtîzi, İmam-ı   Rabbânî,  Müceddid-i   Elf-i   Sânî,   Ahmed-ü   Faruk,  es-  Sirhindî,  Hazret’lerinin    şahsında,  şu   orta  yolu  bulmuşlardır.”  Mücadele  ve  Münâza’a   mevzu’u, İçtihâdî    bir  mes’ele’dir.   Bu  içtihâdî    mes’ele’de   hak  ve  isabet   her   ne   kadar   Hazretui   Ali  tarafındaysa   da,  Müçtehid’ler,   içtihadlarında   isabet  ederlerse,   iki  sevab, hakta  ederlerse  bir   sevab   kazanırlar.  Ya’nî,   hata   eden  de   günah   işlemiş  olmaz,   sevab   kazanır.  Bunun   için  de,  hata   edenler  de  asla  ve   hiçbir  şekilde  itham   olunamaz...

Bu  Makale, bundan  sonraki  çalışmalarımız  için   bir  nev’i,  “Dibâce,”   mahiyetindedir.