SÜLEYMAN  EFENDİ  HAZRET’LERİ  HAKKINDAKİ,  YALAN,  İFTİRA  VE  BUHTAN’LARA  CEVAPLAR ! ... (97 )

DU’A’ NIN  USÛL  VE  ADÂBI :

“Kullarım sana, beni sorduğunda( söyle onlara): Ben çok yakınım. Bana du’a ettiği vakit du’a edenin dileğine karşılık veririm. O halde( kullarım da) benium da’vetime uysunlar ve bana inansınlar ki, doğru yolu bulalar.” ( Âl-i  İmran/ 3/186)

( Rivayete göre bir bedevî  Resûlullâh salla’llâhu aleyhi ve sellem Efendimize “ Rabbimiz yakın mıdır yoksa uzak mıdır? Yakınsa O’na fısıltı şekilnde du’a edelim, uzaksa bağıralım”, dedi.Bunun üzerine bu âyet indi. Allah’ın muradı iman ve itaattir. Allah iman edip itaat edenlerin du’a’larını kabul edeceğini va’d’eatmiştir. Gerçek ma’na’da iman edip Allah’a kulluk edenlerin du’a’ları kabul olunur.)

Kur’ân-ı Kerim’de, du’a’nın  tazarrû’, tevazû’, tezemzül halinde ve gizlice yapılması umûmî  kaideleri dışında, herhangi bir şekil şartı bulunmamaktadır.

Resûlullâh’ın bizzat tatbikatı, Âişe Validemiz radiya’llâhu anhâ’dan gelen rivayetlere göre,” Resûlullâh salla’llâhu aleyhi ve sellem Efendimiz, Ümmeti için du’a ve isti’ğfarda bulundu zaman, secdeye kapanır, gözyaşlarını sel gibi akıtarak yere serilmiş ıslak bir bez gibi yere yapışır, öylece saatlerce kalırdı...

Sahih Hadisler’de du’a ve du’a’da şekil şartlarını   mufassalen delilleri,me’haz’larıyla aktarmaya çalışacağız...

İbn-i Şihâb’ın Urve radiya’llâhu anhümâ’dan. Onunda Hazreti Aişe     radiya’llâhu anhâ Validemizden rivayetine göre:

“ Muhakkak, Nebî salla’llâhu aleyhi ve sellem  Efendimiz: “ Her gece yatağına geldiği zaman   iki elini birleştirir, sonra bunlara nefes eder ve “Kulhüve’llâhu ehad, Kul eûzü bi’rabbil felak, Kul eûzü    bi’rabbi’n-Nâs ( İhlas. Felak ve Nâs) surelerini okurdu. Sonra iki eliyle, başından, yüzünden ve (Mübarek)  vücûdu’nun ön tarafından başlayarak (bütün) vücûdu’nu sıvazlardı. Bunu üç def’a tekrar ederdi.”  Sahih-i Buhârî( Bütün müçtehid’lerin, muhaddis’lerin ve Fukahâ’nın ittifakla, Kur’ân-ı Kerim’den sonra, en mu’teber, sened olarak kabul ettikleri İmam-ı Buhârî’nin Muhteşem Hadis Külliyatı) Cild/ 4-6 / Sahife / 106 / Bab, 14- 17/ Mevzû’u, Kitabü’l- Fezâil’l- Kur’ân. Arapça olan bu Muhteşem Eser, bütün Devlet Kütüphanelerinde, eski eserler satan bütün sahaflarda ve Arapça eserleri . hususiyle Kütüb-ü Sitte Külliyatını elinde bulunduran bütün kolleksiyonerlerde bulunabilir.)

Aişe(Validemiz) radiya’llâhu anhâ’dan rivayete göre: Aişe Validemiz şöyle buyurmuştur: “ Nebî   salla’llâhu aleyhi ve sellem, her gece yatağa geldiği zaman iki elini birleştirerek  bunlara nefes etmeye başlayıp,  Kul hüve’llâhu ehad ve Kul eûzü bi’rabbi’l- Felak ve Kul eûzü bi’rabbi’n-Nâs( İhlas, Felak ve Nâs) surelerini okurdu ellerine üflerdi. Sonra iki eliyle vücûd’un’dan elinin yetiştiği yerleri sıvazlardı.Elleriyle başını, yüzünü, vücûdu’nun ön kısmını mesh’etmeye başlardı( Sonra vücûdu’nun arka tarafını mesh’ederdi    ve böyle okuyup  üfleyerek  vücûdu’nu mesh etmeyi üç def’a tekrarlardı.”( Sahîh-i Buhârî  Muhtasarı Tecrid-i Sarîh Tercümesi/ Cild/ 11 / Sahife/ 216/ Hadis N0:/ 1772.. Mevzû’u, Peygamber’in  İhlas’a devamı.. Mütercim,Dersiâm, Prf.Sabık Afyonkarahisar Meb’usu, Merhum, Kamil Miras..Diyânet İşleri Başkanlığı Yayınları/Sayı, 123-8/ Türk Tarih Kurumu Basımevi Ankara 1972.. Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınevlerinde, müftülüklerde ve  dînî  eserler satan bütün kitapçılarda bulunur...              

“ Bu Bab,uyumak üzere iken okunacak Kur’ân hakkında gelenlere hakkındadır; “ Kuteybe bize konuştu, Mufaddal  bin Fazla da bize konuştu, o Ukayl’den, Ukayl İbn-i Şihab’tan, İbn-i Şihab Urveden rivayet etti. Urve de Aişe Validemiz radiya’llâhu anhâ’dan rivayet etti. “ Nebî salla’ll^ahu aleyhi ve sellem yatağına geldiği zaman iki elini birleştirir, bunlara nefes eder ve Kulhuvallâhu  ehad, kul eûzü     bi’rabbi’l-Felak, kul eûzü bi’rabbi’n-Nâs surelerini okur. Soınra iki eliyle, başından, yüzünden ve vücûdu’nun ön tarafından başlayarak ( bütün) vücûdu’nu sıvazlardı.Bunu, üç def’a tekrar ederdi,( Bu hadis hasendir,(çok güzeldir) garib’dir, sahih’dir.)

( Sünen-i Tirmizî,  Ebî İsa Muhammed bin İsa bin Sevre’nin( 209-279)   en mu’teber ALTI Hadis Külliytından birisi olup( Kütüb-ü Sitte”’ den  en güvenilir hadis ravî’lerindendir. Cild/ 4-5/ Bab/20-21/Mevzû’u, Kitabü’d-Da’vât/49 Bab/ 20-21/ Hadis N0:3402

Sünen-i Tirmizî,   eski kitap satan sahaflarda, dini eserler satan bütün kitapçılarda rahatlıkla bulunabilir.

“ Kuteybe bin Said  bize konuştu Yezid bin Halid bin Mevhibi’l_ Hemedânî, dediler ki, Mufaddal    Unyan bin Fazâle ile, onlar Ukayl’den, Ukayl Şihab’dan, Şihab Urve’den Urve de Aişe Validemiz radiya’llâhu anhâ’den: “ Nebî sallıa’llâhu aleyhi ve sellem, her gece yatağına geldiği zaman iki elini birleştirir, bunlara nefes eder ve Kulhuvallâhu ehad, Kul eûzü bi’rabbi’l_ Felak, Kul eûzü bi’rabbi’n-Nâs surelerini okurdu. Sonra iki eliyle, başıhdan  , yüzünden ve vücûdu’nun ön tarafından başlayarak( bütün) vücûdu’nu sıvazlardı. Bunui üç def’a tekrar ederdi.”

( Sünen-i Ebî Davud, en sahih Hadis Külliyatından, Kütüb-ü Sitte’den  pek mu’teber bir hadis külliyatı olup, İmam Hafız Ebî Davud Süleyman bin Eş’as es_sicistanî  el- Ezdî,( 202-275 Basra) Cild/5/ Sahife 303/Bu eser de tüm diğer eserler gibi sahaflarda ve tüm eski eserler satan kitapçılarda bulunabilir...

Hazreti Aişe Validemiz, radiya’llâhu anhâ anlatıyor:  Resûlullah salla’llâhu aleyhi ve sellem Efendimiz: “yatağına yatacağı sırada İhlâs-ı Şerif ile Muavvezeteyn Surelerini okuyup iki eline üfleyerek vücûdu’nu mesh’ederdi.8 Hadisi Buhârî VE Müslim rivayet etmişlerdir.)

Buhârî ve  Müslim’in s diğer rivayetlerinde ise şöyledir:

“ Nebiyy-i Muhterem salla’llâhu aleyhi ve sellem, her gece yatağına geldiği zaman iki elini birleştirerek, bunlara “ Kulhuvallâhu ehad”, Kul eûzü bi’rabbi’l-Felak”, ve “ Kul eûzü bi’rabbi’n-Nâs” sûre’lerini okur, sonra elleriyle başını, yüzünü ve vücûdu’nun ön tarafını vesâir erişebileceği yerleri mesh eder ve bunu üç def’a tekrarlardı.”8  Riyazu’s-Sâlihin ve Tercümesi, Mu’teber Hadis Kitaplarından. Cild/3/ Sahife/ 61/ Hadis N0:1490. Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları arasında neşr’edilmiştir.

Mühim bir Ndt:Yukarıda açıkça ifade olunduğu gibi,  en mu’teber bütün hadis Külliyatında yer verilen,” Peygamber’imizin yatarken ellerini birleşik tutararak, İhlas ve Muavvezeteyn Surelerini okuyarak üflemesine  dair vazi’yyetin yalnız yatarken olduğunu ve başka du’a’lara şamil olmadığını iddia edenler çıkarsa, Hadis Şarihleri bu hadisler üzerine yaptıkları şerh ve tetkiklerde, bu hal ve şeklin, yalnız yatağa girerken değil, bütün du’a’larda ellerini birleştirdiğini ifade etmişlerdir,