Türkiye’nin ilk milli ve yerli elektrikli traktörü, Tekirdağ Bağcılık Araştırma Enstitüsünde test ediliyor. Elektrikli traktör 45 dakikalık şarj süresi ile römork ile yük çekme ve ilaçlama gibi işlerde yaklaşık 10 ile 12 saat arasında kullanabiliyor. 1 yıl içerisinde çiftçilerin hizmetine sunulmaya çalışıldığı belirtildi.

Tarım Bakanlığı yetkililerinin bildirdiğine göre: “Bu gördüğünüz traktör şu anda 45 dakikalık şarj süresi ile 4’lü 5’li pulluklarla sahada 7 saat çalışabiliyor. Normal şartlarda pulluk tarla sürüm teknikleri içerisinde en fazla güç harcatan bir iştir. Buna rağmen 7 saat kullanılabiliyor. Bunun haricinde römork çekme, yük çekme, ilaçlama gibi işlerde yaklaşık 10 ile 12 saat arasında kullanılabiliyor. İlk başladığımızda bir hayaldi. Bugün gerçek olduğunu görüyorsunuz. Laboratuar testlerimiz ile saha testlerimizin birbirini tuttu. Türk mühendislerinin bunu yapabileceğini göstermiş oluyoruz. Beklediğimizden çok daha fazla bir güç elde etmiş olduk. Bu gücü birkaç değişik yazılımla daha da kullanışlı hale getireceğiz çiftçimizin hizmetine sunacağız. 

“Eşi ve benzeri yok”

 “Yazılım tamamen yerli ve milli olduğu için yaklaşık 70 kişilik mühendis kadromuzla yaptığımız bir çalışma. Şu anda bu traktörün eşi ve benzeri yok. Diğer ülkelerde farklı elektrikli traktör yapan firmalar oldu. Fakat sahaya süremediler. Biz sahaya sürdük ve çok rahat bir şekilde de kullanabiliyoruz. Değişik ülkelerden talepler geliyor. Ama biz bunu tamamen yerli ve milli olarak, bir Türk markası olarak tüm dünyaya sunmak istiyoruz. Bu traktör 105 beygir bir traktör. 105 beygir olan bir traktörün yaptığı her şeyi yapabiliyor. Hiçbir sıkıntımız yok. Tam tersine diğer traktörler çevreyi kirletirken, bunda çevreyi kirletmek gibi bir durum söz konusu değil. Ses yok dikkat ederseniz hiçbir ses çıkarmıyor. Diğer traktörlerin yaptığının fazlasını yapacak bir güçte. Farklı testler yaparak geliştiriyoruz, hem yakıt, hem zaman, hem kullanım bütün testleri yapılıyor. 

Biz bu traktörü yaptık şarjı daha kısa süreye düşürmek zorundayız. Şu anda 45 dakika bunu 15 dakikaya düşürmek zorundayız. Daha uzun süre giden bataryalar üzerine çalışmak zorundayız. Bununla ilgili yazılım çalışmalarımız devam ediyor. Traktörlerin çalışması saat üzerinden hesap edilir. Şu anda Türkiye’de 1 milyon 800 gibi traktör var. Elde mevcut traktörlerin tamamını kenara atmak gibi bir israfımız olamaz. Biz aynı zamanda bu traktörlerin elektrikliye dönüşümü için çaba sarf ediyoruz. Bununla ilgili projelerimiz devam ediyor. Özellikle küçük traktörlerin dönüşümü, öncelikli olmak üzere işe başlayacağız. Üretim bandı harekete geçtiğinde sıfır araçlar bir banttan ikinci bir banttan da dönüşüm yapılan araçlar çıkacak. 

Elektrikli traktörü “1 yıl içerisinde Türk çiftçisini hizmetine sunmayı hedefliyoruz” “Normal traktörler manüel sistemdir ama bu traktörümüzde otomatik vites mevcuttur. Eski tip traktörlerden fazlası var eksiği yok.

1 milyon 800 bin traktörü ortalama 50 bin liradan hesaplarsak 90 milyar lira gibi devasa bir rakam tutuyor. Bunun yarısı 10 yıl içinde ekonomik ömrünü tamamlayıp hurdaya ayrılsa bile 50 milyar liralık bölüm elektrikliye dönmek zorundadır. Bu da en az 1 milyon traktör eder senelik 100 bin traktör kapasiteli bir üretim bandı Türkiye’nin ihtiyacını karşılamaz. Bu nedenle elektrikli traktör fabrikası büyük bir fabrika olmalı en az yıllık 200 bin traktör yapım ve dönüşümünü hedeflemelidir.

Elektrikli motorun enerji sarfiyatı akaryakıtlı motorlara göre 5 misli az olduğundan (Çünkü akaryakıtlı motorların enerjisinin %70’i soğutma sisteminde israf edilmektedir.) üretim maliyetlerini düşürecek tarım ürünlerinin ucuzlamasına sebep olacaktır. Çevreyi kirletmeyecektir, daha hafif olduğu için toprağı sıkıştırmayacaktır. Karbon kirliliği yapmayacaktır. Tamiratının kolay, şarj etmenin ucuz olması ve şehir elektrik şebekesinden istifade edilmesi büyük avantaj sağlayacaktır. Elektrikli traktör şehirlerarası yollarda da 60 Km ve üzeri süratle gidebilecek, hidrolik sistemlerin ilavesi ile sessiz iş makinesi olarak kullanılabilecektir. Belediyelerin asfalt kırma makinelerinin çıkarttığı 200-300 desibellik gürültü ortadan kalkacaktır.

Bu traktörü yapanları candan kutluyor, büyük düşünmelerini temenni ediyorum. Devletimizin bu projeye bir kamu projesi olarak bakması her türlü desteği vermesi, sipariş garantisi vererek canlı tutması gereklidir.

Bütün projeler ARGE aşamasında çok pahallıdır. Bu gün mutfaklarda 300 liraya alıp kullandığımız mikro dalga fırınlar ilk yapıldıklarında 5 bin dolara mal olmuştu. Bu traktör seri imalat aşamasına geçtiğinde 50 bin liraya kadar fiyatı düşer ve ihtiyaçlı bütün çiftçiler de alır.

Bu projeye karşı çıkanların, alaya alıp tenkit edenlerin iyi niyetlerinden şüphe ederim.

Bu ülkeye kötülük edenler iş yapmayıp oturanlar değildir, yapılan hizmetleri alaya alıp küçümseyenler, bu ülke insanının becerisine, kabiliyetine inanmayan müstemleke (sömürge-köle) ruhlu aşağılık duygusu içinde bocalayan sahte aydınlardır.