Herkese iyi haftalar, değerli okuyucularımız bu hafta sizlere gündelik hayatta ciddi zararlar doğurabilen trafik kazaları sonucu aracımızda oluşan değer kaybının hangi hallerde talep edilebileceğinden kısac abahsedeceğim.

Bilindiği üzere araç değer kaybı, motorlu bir aracın kazadan önceki piyasa değeri ile kazadan sonraki onarılmış hali ilearasında oluşan farktır. Aslında bu fiyat farkı, aracın ikinci el piyasasındaki değer düşüklüğüdür. Zira kazaya karışan araç, en iyi şekilde tamir edilmiş olsa bile bu kaza, Tramer kaydına (TrafikSigortaları Bilgi Merkezi) işlenecektir.

Yargıtay17.HukukDairesi’ne gore araçtaki değer kaybı hesaplanırken; aracın markası, kilometresi, kaza tarihindeki yaşı, modeli ve hasar gördüğü kısımların dikkate alınması gerektiği belirtildiğinden, her kazada ve araçta değişkenlik gösteren bu davalarda detaylı ve doğru bir bilirkişi raporu almak elzemdir.

Trafik Sigortası Genel Şartları’na ilişkin 2021 yılında yapılan değişiklikle birlikte aracın 165.000 km’den düşük olması şartı kaldırılmıştır. Kilometre şartının kaldırılmasıyla birlikte artık her araç,değer kaybı tazminatı talep edebilecektir. Ayrıca plastik tampon/parça onarımları, cam, radyo, lastik, havayastığı, jant, mekanik, elektronik ve döşeme aksamı gibi parçalar da artık değer kaybı kapsamına alınmıştır.

Bu tazminatı talep edebilmek için, araçta bir hasar oluşmuş ve onarım yaptırılmış, onarım yapılan parçaları daha once başka bir kaza sebebiyle değiştirilmemiş ve en önemli şart, değer kaybı talep eden tarafın kazada (%100) tam kusurlu olmaması gerekmektedir. Örneğin değer kaybı talep eden taraf kazada %50 kusurlu ise, tüm kusur kendisine ait olmadığından bu davayı açabilecek ve karşı taraftan araç değer kaybının %50’sini talep edebilecektir. Tazminat kalemleri ise sadece araçtaki değer kaybını değil ayrıca, kazadan dolayı aracın kullanılamadığı süreçteki araç kiralama bedelini ve aracın kullanılamamasından doğan kazanç kaybı da kapsamaktadır.  

Araç değer kaybı davaları, Türk Borçlar Kanunu’ndaki haksız fiil sorumluluğuna dayanmaktadır. Karşı tarafın zorunlu trafik sigortasını yapan sigorta şirketi, araç sürücüsü, araç maliki ve araç işleteni bu zarardan müştereken ve müteselsilen sorumludur. Bu sorumluluk gereğince zarar gören, dilediği sorumludan edimin tamamı veya bır kısmını talep edebilir. Sigorta şirketinden talep edilecekse, ilgili sigorta şirketine yazılı başvuru zorunlu olup, sigorta şirketinin ödeme yapmaması veya eksik ödeme yapması halinde tahkim veya arabuluculuk ardından dava yoluna gidilmektedir. Görevli mahkeme ise tacir olmayan araç sürücüsüne veya araç sahibine açılacaksa AsliyeHukuk, tacir olan araç sahibi ve /veya Sigorta şirketine karşı açılacaksa Türk Ticaret Kanunu gereği Asliye Ticaret Mahkemelerinde, 6098 sayılı Borçlar Kanununun 72. Maddesi uyarınca 2 yıl ve 10 yıllık zaman aşımı süreleri de dikkate alınarak açılacaktır. Son olarak,değer kaybı tazminatı ceza kanunlarında öngörülen cezayı gerektiren bir fiilden doğmuşsa, bu zaman aşımı süresi uygulanacaktır.

Av. Melisa Dilara SANDALOĞLU