İSTANBUL - Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan, iletişim çağında seçmeni aldatmanın çok zor olduğunu belirterek, "Beklenti seviyesi yüksek, sorgulayan bir toplum var. İnsanlar birkaç vaade ve reklama hemen kanacak durumda değil" dedi.

Psikolog Tarhan, yaklaşan genel seçimler öncesi, seçim kampanyaları ve Türkiye'deki seçmenlerin oy verme tercihlerindeki psikolojik yaklaşımlarına ilişkin AA muhabirine açıklamalarda bulundu.

Bilimsel olarak üç tip seçmen davranışı olduğunu vurgulayan Tarhan, bunları; duygu temelli karar veren seçmen, düşünme ve analiz odaklı oy veren seçmen ve anlık çıkar ve vaatlere odaklı oy veren seçmen olarak sıraladı.

Tarhan, "Duygu odaklı seçmen, liderle kurduğu duygusal bağa göre, akıl odaklı karar veren seçmenler geleceğini güvende hissetmeye göre kararını verir. Bu seçmen grubu geleceğini düşünür ve kendisini yöneteceğine emin olduğu lideri seçmeyi hedefler. Çıkar odaklı düşünerek oy veren  seçmen tipi ise vaatlere göre oy verebilecekseçmen tipidir" diye konuştu.

'Seçmeni vaat ve reklamla kandırmak mümkün değil'

Kısa vadeli ve anlık konforunu düşünen bir seçmen kitlesinin her zaman bulunduğuna işaret eden Tarhan, "Bu seçmen grubu bazı vaatlerden kolay etkilenebilir ama şu an bir iletişim çağında yaşıyoruz. Yöneticisini çoban gibi gören bir toplum yok. Beklenti seviyesi yüksek, sorgulayan bir toplum var. İnsanlar birkaç vaade ve reklama kanacak durumda değil. Kendisinde güven uyandıracak, huzur verecek bir lider arayışında" ifadelerini kullandı.

Tarhan, Türkiye seçmeninin büyük bir çoğunluğunun vaatlere inanarak oy vermediğini dile getirerek, "Toplum, vaat konusunu çok ciddiye almıyor. Hem toplumu bu kadar saf ve zekası düşük bir toplum olarak görmek de haksızlıktır. Bu toplumun bir menfaat dağılımıyla oy davranışına gireceğini tahmin etmiyorum. Gündem oluşturmak adına vaatte bulunmak kolay ama bu vaatlerin hesaplanabilen, ölçülebilen ve kaynak gösterilebilen vaatler olması lazım" diye konuştu.