ENERJİ DEPOLAMADA TÜRK BAŞARISI

Geçtiğimiz hafta sonunda, Avrasya Bir Vakfı'nda, Derindere Motorlu Araçlar  (DMA) Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, öncülük ettiği enerji depolama teknolojisi ve elektrikli oto bataryaları konusunda çok önemli, ufuk açıcı bir konferans verdi. Türk Tesla’sı Önder Yol, enerji depolama teknolojilerinin geleceğini, şu anda yollarımızda dolaşan DMA imalatı elektrikli otoları, Çin batarya devi CALB’ın  Türk DMA ile neden ortak olduğunu ayrıntılarıyla anlattı. Ülkemizde ilk elektrikli arabayı 128 yıl önce Sultan II. Abdülhamit’in kullandığını, dünyanın elektrikli motör yerine patlarlı motörü tercih etmesinin siyasi bir seçim olduğunu söyledi. 

Makine Mühendisi Mehmet Vural Koç'un yönettiği konferansta, Önder Yol gibi genç bir bilim adamımız, enerji depolanması gibi çok önemli bir konuda, yarınlara çok daha umutla bakabilmemizi sağlayan Türk imzalı bir dizi buluştan söz ediyordu

DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, ilgiyle izlenen konferansında, “Batarya takmakla  araba elektrikli olmuyor” diyordu. Enerjiyi bir batarya içine depolama, çok özel bir çalışma ve çok özel bir teknoloji gerektiriyordu. Dünya otomotiv sanayinde devrim yaratan bir teknolojiyi Önder Yol gibi bilgili, bilgili olduğu kadar azimli, kararlı bir Türk bilim adamının geliştirmiş olması, bugün için gurur, yarınlarımız için umut veriyor. 

Önder Yol, tüm dünya ekonomilerinin en çok ihtiyaç duydukları enerji depolama konusunda gerçekleştirdiği bu olağanüstü başarısından dolayı, ayakta alkışlanmayı hak etmiş bir bilim adamımızdır. Kendisini bütün kalbimizle kutluyoruz. 

Yalnız otomotiv alanında değil, bütünüyle enerji depolama alanında devrim sayılacak buluşlar yapabilen Önder Yol gibi bir Tesla’mızın olması, gurur duymamız gereken bir durumdur. 

DMA, ÇİNLİ BATARYA DEVİ CALB İLE NASIL ORTAK OLDU?

Önder Yol’un Yönetim Kurulu Başkanı olduğu Derindere Motorlu Araçlar (DMA) ile dünyanın en büyük batarya üreticisi Çinli CALB, yakın bir geçmişte ortaklık anlaşması imzaladılar. Çin merkezli olarak kurulan ve Çin’de yapılacak elektrikli otomotiv ürünleri için özel yazılım ve tahrik sistemleri üretecek olan Türk-Çin ortak kuruluşu CADMA’nın yüzde 49’u DMA’ya, yüzde 51’i Çinli CALB’a ait olacak. Çin, uluslararası ortaklılar konularında aşrı “milliyetçi”; hiçbir yabancı ortağa yüzde 49’dan fazla pay vermiyor.

Çin’in, 2017’den itibaren, otomobil üreticilerine belli oranda elektrikli araç üretim şartını getireceğini söyleyen DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, “Dünyanın en büyük otomotiv pazarı Çin’de yılda 23.5 milyon aracın satıldığını düşünürsek, bu işbirliği Türkiye ve DMA için çok büyük avantaj” diyor. 

Derindere Motorlu Araçlar’ın (DMA) dünyanın en büyük batarya üreticisi Çinli CALB ile ortaklık anlaşması imzalamasının arka planında ilgi çekici bir hikaye var. Şöyle özetleyelim.. Önder Yol’un araştırma ve gelişme çalışmalarını Türkiye’de yapmak istediği bu buluş, bürokratik engellemeler yüzünden, zorunlu olarak ABD’ye taşınmış. Çalışmalar belli bir aşamaya geldikten sonra da, hayata geçirilebilmesi için gerekli olan kritik maddenin yalnızca Çin’de bulunmasından dolayı, bir Türk-Çin ortaklığının kurulması kaçınılmaz olmuş.

Türkiye’nin ilk onay belgeli elektrikli araç üreticisi Derindere Motorlu Araçlar (DMA), dünyanın en büyük otomotiv pazarı Çin’e teknoloji ihraç ediyor olması, gurur verici bir başarıdır. Bugün Derindere Motorlu Araçlar (DMA), dünyanın en büyük batarya üreticisi China Aviation Lithium Battery’nin (CALB), elektrikli araç geliştirme ve üretimi konusunda stratejik ortağı..

NEDEN ÇİN, BAŞKASI OLAMAZ MIYDI?

Çin söz konusu olduğunda gelecek soruları tahmin ettiğimizden, kısaca açıklayalım. Çin ile ortaklık kurmak Önder Yol’un bilinçli tercihi değil. Yol’un geliştirdiği enerji depolama teknolojisinde, otomobil bataryalarında kullanılan kritik madde yalnızca Çin’de (Sincan bölgesinde, yani Uygurların yaşadıkları bölgede) var. Türk DMA’nın, dünyanın en büyük batarya üreticisi Çinli CALB ile ortaklığı (CADMA) kaderin cilvesi gibi bir şey..

40-50 yıl sonra petrol bitecek, sıra dünya rezervlerinin büyük bir kısmına sahip olduğumuz bor ve toryuma gelecek, zengin olcağız, diye hayaller kuruyorduk. Önder Yol’a göre bora hidrojen emdirmek, radyasyon yayma  riski açısından, sağlıklı bir yöntem değil. DMA’nın geliştirdiği enerji depolama teknolojisi çok çevreci bir teknoloji; radyasyon riski yok gibi. Fakat üzülmemize de gerek yok; Yol’un belirttiğine göre, bataryalar konusunda sonsuza kadar Çin’e bağımlı kalmak zorunda değiliz.  

YOLLARIMIZDA ELEKTRİKLİ ARABALAR DOLAŞIYOR, FARKINDA MISINIZ?

Dikkatinizi çekmiştir; yollarımızda artık elektrikli otolar dolaşıyor. Derindere Motorlu Araçlar’a (DMA) başvuran herkes kısa zamanda elektrikli araba sahibi olabiliyor. Elektrikli arabalar, dolu bir batarya ile, 450 km yol yapabiliyorlar. Yakıt masrafı açısından değerlendirildiğinde, elektrikli arabalar benzinlilere oranla enaz 10 kat tasarruflu. Derindere Motorlu Araçlar, Türk mühendisler tarafından geliştirilen elektrikli taksiyi İstanbul'da yollara çıkardı. Elektrik motoru sayesinde çevreyi koruyan DMA Taksi, günde 150 TL'lik yakıt yerine 12 TL'lik elektrik kullanıyor. 

Konferansında, teknolojisini geliştirdiği bataryalar konusunda bilgi veren DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, çevreyi kirletmeyen elektrikli otoların sessiz, kokusuz ve titreşimsiz motoruyla, yolcularına özledikleri konforu sunduğunu söyledi. Önder Yol, DMA Taksi uygulamasıyla toplu taşımacılık konusuna büyük bir katkı sağladıklarını, DMA Taksi'nin sağladığı bakım ve yakıt avantajı ile yaklaşık 2 yılda kendisini amorti ettiğini belirterek şöyle dedi: “Toplu taşımacılıkta konfora önem veren çevreci taksi yolcuları, DMA Taksi'yi tercih ediyor. Öte yandan sağladığı bakım ve yakıt tasarrufunun yanı sıra ikinci el alım garantisi ile taksicilerden de büyük bir ilgi görüyoruz." 

YILDA 1 MİLYAR TL TASARRUF

Dizel veya LPG içten yanmalı motorlar ile çalışan tüm araçlara göre 10 kattan daha fazla yakıt ekonomisi sağladıklarını belirten Önder Yol, "Sadece İstanbul'da, yaklaşık 20 bin taksi faaliyet gösteriyor. Bu taksilerin tamamı elektrikli olması halinde, yılda yaklaşık 1 milyar TL'lik yakıt tasarrufu sağlanabilir. Uzun vadeli bir hedef olsa da, dünyanın gittiği yoldan ilerlememiz gerektiğini düşünüyoruz. Elektrikli araç kullanımının her alanda yaygınlaştırılması için gerekli teşviklerin verilmesi gerektiğine inanıyoruz” dedi. 

TEK ŞARJ İLE 450 KİLOMETRE

Tek şarj ile yaklaşık 450 kilometre gidebilen otolar, 53 kwh'lık lithium-ion piller kullanılıyor. Entegre hızlı şarj ünitesi sayesinde, şehir şebekesindeki 380V'luk elektrik ile 15 dakikalık şarjda 40 kilometrelik menzile ulaşabilen taksi, tamamen boşalan pillerini de sadece 2,5 saatte doldurabiliyor.

 “ELEKTRİK MOTÖRÜ TAKINCA ARAÇ ELEKTRİKLİ OLMUYOR” 

DMA Başkanı Önder Yol, elektrikli otolarda kullanılan bataryaların çok özel bir üretim teknolojisi gerektirdiğini anlatırken şunları söyledi:

“Elektrikli araçta başarıya giden yol, yazılım ve bataryadan geçiyor. Biz tamamen kendimize ait olan yazılımlarımız ile elektrikli araç üreticileri arasında iyi bir konumdayız. 

Elektrik motoru ve pil takınca araç elektrikli olmuyor. Elektrikli araçlarda başarının sırrı, enerji ve motoru güvenle yönetecek yazılımlar üretmekten geçiyor. 

Teknolojimiz, Çinli yetkililerin elektrikli araç üretimi konusundaki talebinde önemli rol oynadı. Anlaşmayla elektrikli araçlar için geliştirilecek tahrik sistemlerinin Ar-Ge ve üretim faaliyetleri Türkiye’de yapılacak. İsteyen her üreticiye kendi modellerine uygun sistemler geliştireceğiz ve bunların montajını fabrika içinde sağlanan yerlerde yapacağız.”

BATARYALAR TÜRKİYE’DE DE ÜRETİLECEK

Önder Yol, Çinliler’in, Avrupa’da elektrikli araç üretiminde yaşanacak talebe karşı, Türkiye’yi AB’ye açılan kapı olarak gördüklerini söyledi. Orta vadede, iç ve dış pazara üretim yapacak şekilde Türkiye’de batarya üretecek fabrikalar söyleyen Yol, China Aviation Lithium Battery (CALB) ile bu konuda ön anlaşma yaptıklarını belirtti.. 

Çin’de faaliyet gösteren şirketlerin neredeyse tamamıyla görüşme halinde olduklarını belirten DMA Yönetim Kurulu Başkanı Önder Yol, “CADMA ile hedefimiz teknoloji ihraç ederek 5 yıl içinde 1 milyar dolar ciroya ulaşmak” diyor.  

Elektrikli araba sahibi olmak isteyenler www.dmaoto.com adresinden daha fazla bilgi alabilirler. Önder Yol’a soru olanlar da [email protected] adresine yazabilirler.