Saygıdeğer okurlarım, pandemik Covid-19 salgınının pik yaptığı bu günlerde iddia ediyorum(!) kış mevsiminin en ekonomik, en yararlı, en kolay ulaşılabilir sebzelerinden biri, hatta teki pürhassa’dır. Yaygın söylemi ile pırasadır. Pürhassanın kelime anlamı ise, hassa dolu, çok özelliğe sahip, çok yararlıdır. Pırasanın bol vitaminleri, mineralleri ve çeşitli nitritleri ile çok şifa verici özelliği bulunduğu, mide - bağırsak rahatsızlıkları, deri hastalıkları, damar sertliği için faydalı olduğu yapılan araştırmalar sonucu kanıtlanmıştır.

Pırasa yemeğinin, bağırsaklara yumuşaklık verip pekliği giderdiğini, hemoroidi olan kişilerde rahatlık sağladığı bilinmektedir. Ayrıca çorbasının, diüretik etkiye sahip olduğu, böbrekleri çalıştırarak bol idrar söktürdüğünü ve vücutta birikmiş üre asidi ve ürat tuzlarını dışarı attığını söyleyebiliriz. 100 gram çiğ pırasanın içerdiği besin değerlerini şöyle sıralayabiliriz: 25 kalori; 1,8 gr. protein; 4,6 gr. karbonhidrat; 0 kolesterol; 1.3 gr. lif: 27 mgr. fosfor; 60 mgr. kalsiyum; 2 mgr. demir; 6,4 mgr. sodyum; 278 mgr. potasyum: 12,5 mgr. magnezyum; 0,07 mgr. B1 vitamini; 0,4 mgr. B3 vitamini ve 15 mgr. C vitamini. Bunun yanında pırasa önemli miktarda flavonoid içermekte olup,   kaempherol ve kükürt miktarı da dikkat çekici seviyededir. Ayrıca lif açısından da zengin olan pırasa önemli oranda A, E, K vitaminlerini de içermektedir. Özellikle A vitamini açısından çok zengindir. Potasyum, kalsiyum, magnezyum, manganez, demir, bakır yanında niasin, pantotenik, piridoksin gibi vücut açısından hayati önem taşıyan mineral ve bileşenler de içermektedir.

Pırasanın yeşil yaprakları beyaz kısmı diğer kısımlarından 100 kat daha fazla beta-karoten ve iki kat kadar fazla C vitamini içermektedir. Pırasa aynı zamanda A, C ve E vitaminleri kombinasyonunun yanında içerdiği diğer mineraller ve bileşenler yardımıyla cildi güneş ışınlarından büyük oranda korumaktadır. Pırasa manganez, demir, C vitamini ve folat gibi mineraller açısından iyi bir kaynak olup, yeterli miktarda tüketimi saç sağlığını koruma açısından hayati önem taşımaktadır. Serbest radikallere karşı çok etkili olan pırasa damarların dayanıklılığını arttırır ve hipertansiyon riskini büyük ölçüde azaltmaktadır. Yaklaşık bir tabak pırasa tüketilmesi vücudun ihtiyaç duyduğu K vitaminin hemen hemen 3/1’ni sağlayabilmektedir. Bu yönden baktığımızda da pırasanın kemik sağlığı için ne kadar önemli olduğunu söylemek mümkündür. Pırasa ayrıca kalp sağlığı için de çok önemli mineral ve vitaminler içermektedir. Özellikle damar ve kan sağlığının korunmasına önemli bir rol oynayan bu sebze, dolaylı olarak kalbin yorulmadan çalışmasına katkıda bulunmakta, koroner arter hastalığı ve ateroskleroz gibi kardiyovasküler hastalık riskini önemli ölçüde zaltabilmektedir. Pırasa sindirim sistemi dostu beninler arasında ön sırada yer almaktadır. Sindirimi kolay olduğu gibi, sindirim sistemi için de organlara yarar sağlamakta, mide, böbrek ve bağırsaklar için faydalı mineraller içermektedir. Pırasa, aynı zamanda folat (folik asit) olarak bilinen B9 vitamini bakımından zengindir.

Folatlar hamile kadınların beslenme sürecinin önemli bir parçasını oluşturmakta, ayrıca yeni hücrelerin oluşması için gereksinim duyulan başlıca maddeler arasında yer almaktadır. Pırasa yıl boyunca, kolay bulunan, çok farklı yemekleri yapılabilen zevkle tüketilebilen besin kaynaklarından olup, yukarıda da bahsettiğim gibi, sağlık açısından çok yararlı bir sebzedir. Özellikle bu mevsim de olası hatalıklara yakalanmamak, bağışıklık sistemimizi güçlendirmek ve zindelik kazanmak için tüketilmesi ve ihmal edilmemesi gerekli önemli bir sebzedir. 

Sağlıklı, mutlu nice güzel günler diliyor, saygılar sunuyorum.

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.