Sevgili Önce Vatan Gazetesinin Değerli Okuyucuları Merhabalar;
12. ULUSLARARASI İPEKYOLU FİLM FESTİVALİ ULUSAL VE ULUSLARARASI FİNALİSTLER BELLİ OLDU...
İpekyolu Kültür, Sanat ve Eğitim Vakfı tarafından bu yıl 12 İncisi düzenlenen Uluslararası İpekyolu Film Festivali’nde finalistler belli oldu.. Türkiye, Çin, Kırgızistan, Özbekistan, Azerbaycan, Kazakistan, İtalya, Japonya, Güney Kore, Singapor ,Hindistan, Irak, Yunanistan, İran, Afganistan ve Pakistan başta olmak 28 ülkeden 279 başvuru gerçekleşti. Ön jüri değerlendirmesi sonucu ulusal ve uluslararası kategoride finalistler belirlendi. 13-19 Aralık tarihleri arasında yapılacak olan 12.Uluslararası İpekyolu Film Festivali SETEM iştiraki ve T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü’ nün desteği ile gerçekleşiyor.
Finalistler ve ön jüriler;
ULUSAL BELGESEL FİLM FİNALİSTLERİ
Ön Jüri : SETEM Yönetim Kurulu Başkanı Yönetmen Mehmet Güleryüz, Yönetmen Ahmet Alan, Yönetmen Mehmet Bükülmez
Adımı Yaz (Derya Ar & Begüm Aksoy)Buzun Ruhu (Kadir Can Arabacı)
Emma (Merve Kuş Mataracı)Gezen Oğlak (Şenol Çöm)Güneyin Yalnızlığı (Berfi Dicle Öğüt)
İyi Ölüm (Hasan Ete)Mama Turkey (Ebru Erke) Sınırdaki Kanatlar (Didem Tütüncü)
Toprağın Duası (Zülfü Gül)Zamanın Terkettiği (Yalçın Yalın)
ŞAFAK TAVKUL ULUSAL ANİMASYON FİLM FİNALİSTLERİ
At the Mountains of Madness (Buğra Mert Alkayalar)Fragrant (Melihat Özdoğan Ağgül)
Inevitable (Alper Ceviz)Kurdun Kutusu (Uğur Savaş)
Mavinin Peşindeyiz (Nihat Vuran) On air (Halil Kaan Demirçelik) Tears of Daphne (Çağrı Erdoğdu)The Silent Route ( Merve Cirisoğlu)Who? (Merve Yıldıran)
ULUSAL KISA FİLM FİNALİSTLERİ
Ön Jüri : Yönetmen ve Senarist Feza Sınar, Doğuş Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkan Yardımcısı Mustafa Bülbül, Senarist Vildan Tekin
Bağ (Gökmen Küçüktaşdemir)Dank (Tuvana Simin Günay)Kaç Gün Sürecek (Abdullah Çeper)
Kalem (Ahmet Serhat Ak)Kötü Bir Gün (Yaşar Güney Yurdakul)Nefes (Cem Terbiyeli)
Recce (Efe Can Yıldız)Son Hasat (Osman Emre & Volkan Sezai Suda)
ULUSLARARASI İPEKYOLU FİNALİSTLERİ
Ön Jüri : Yönetmen Rıza Siami, Yönetmen ve Senarist Feza Sınar
Azerbaycan; Turkic tamgas on the territory of Azerbaijan (Arif Niftiyev) / Belgesel Film
Çin; Choice after seven years (Vic Yeh, Zhang Lin Lin) / Belgesel Film
Little Box, Big Box (Fuzhou Su) / Kısa Film
Hindistan; What just happened! (Arunansh Bhatt) / Kısa Film
Irak; Seen_Sheen (Saif Sabah) / Kısa Film
İran; Drawing & Customs 21 (Isa Babaei) / Belgesel Film
Zaxme (Soore Vahe) / Kısa Film
İtalya; Addhumare (Hermes Mangialardo) / Animasyon Film
Kore; Cafe Diem (Yonggi Kim) / Kısa Film
Singapur; The Wise Cat (Xinyuan Huang) / Animasyon Film
Türkiye; Emma (Merve Kuş Mataracı) / Belgesel Film Good Morning Mom (Oben Yılmaz)
Kısa Film Kurdun Kutusu (Uğur Savaş) / Animasyon Film
Yunanistan; Cleaner (Kostas Gerampinis) / Kısa Film
ULUSLARARASI KARDEŞLİK ÖDÜLÜ FİNALİSTLERİ
Almanya; Homeplanet (İpek Sertöz) / Kısa Film
Bangladeş; LIFE: Low Budget Short Film (Hemanta Sadeeq) / Kısa Film
Birleşik Arap Emirlikleri; Noor (Thabit AlMawaly) / Kısa Film
Filistin; Sacred hole ( Maisam Mohamed Kanaan) / Kısa Film
Fransa; Alarms (Nicolas Panay) / Kısa Film
“AYŞE”, KAHİRE'DEN ÖDÜLLE DÖNDÜ....
Necmi Sancak’ın ilk uzun metraj filmi “AYŞE”, uluslararası prömiyerini yaptığı Kahire Film Festivali’nden ödülle döndü. 22 Kasım’da sona eren ve bu yıl 45.si gerçekleşen festivalin uluslararası yarışmasında gösterilen film, Danis Tanović başkanlığındaki jüriden En İyi Sanatsal Katkı Ödülü’nü aldı. Bu hafta, Hindistan’da düzenlenen Goa Film Festivali’nde Asya prömiyerini yapacak “AYŞE”, geçtiğimiz ay Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde En İyi İlk Film seçilmiş ve Necmi Sancak’a En İyi Yönetmen Ödülü ile Film-Yön En İyi Yönetmen Ödülü’nü, Ayşe rolündeki performansıyla Binnur Kaya’ya En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nü getirmişti. Necmi Sancak’ın ilk uzun filmi “AYŞE”, uluslararası prömiyerini yaptığı Kahire Film Festivali’nden ödülle döndü. Mısır’ın başkenti Kahire’de 45.si gerçekleşen festivalin uluslararası yarışmasında gösterilen film, Oscarlı Boşnak yönetmen Danis Tanović’in başkanlığındaki jüriden Henry Barakat En İyi Sanatsal Katkı Ödülü’nü aldı. “AYŞE”nin festival yolculuğu Hindistan’la devam ediyor. Film, 20-28 Kasım tarihlerinde gerçekleşecek 55.Goa Film Festivalinde Asya prömiyerini yapacak. Geçtiğimiz Ekim ayında Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde Necmi Sancak’a En İyi Yönetmen Ödülü ile Film-Yön En İyi Yönetmen Ödülü’nü getiren film, En İyi İlk Film seçilmiş, başrolündeki Binnur Kaya da En İyi Kadın Oyuncu Ödülü’nü almıştı. Ayşe’nin çelişkilerle dolu hikâyesi, Senaryosunu Necmi Sancak, Ahmet Sancak ve Binnur Kaya’nın birlikte yazdığı “AYŞE”, İstanbul’un kenar mahallelerinden birinde, Down sendromlu kardeşi Rıdvan ile birlikte yaşayan ve benzin istasyonunda çalışarak geçimlerini sağlayan Ayşe’nin çelişkilerle dolu hikâyesini anlatıyor. Binnur Kaya’nın Ayşe’ye hayat verdiği filmde, Rıdvan Sancak, Menderes Samancılar, Ali Seçkiner ve Şehnaz Bölen Taftalı rol alıyor. Yapımcılığını Necmi Sancak’ın üstlendiği filmin görüntü yönetmenliğini Meryem Yavuz, kurgusunu Osman Bayraktaroğlu, sanat yönetmenliğini Turgay Kutlu yaptı. “AYŞE”nin Türkiye’deki gösterim tarihi önümüzdeki aylarda belli olacak.
OZAN YOLERİ’NİN ÖDÜLLÜ FİLMİ ‘BAŞLANGIÇLAR’ 13 ARALIK’TA VİZYONDA...
Dünya prömiyerini 27. Tallinn Black Nights Film Festivali’nde gerçekleştiren ve festivalden NETPAC Ödülü’yle dönen, Ozan Yoleri’nin yönetmenliğini üstlendiği ilk uzun metrajlı filmi ‘Başlangıçlar’ 13 Aralık’ta Türkiye’de vizyona girmeye hazırlanıyor. Festival yolculuğuna hız kesmeden devam eden filmin başrollerinde Ahsen Eroğlu, Hazal Subaşı ve Özlem Zeynep Dinsel yer alıyor. Aysın Kadirbeyoğlu ve Ozan Yoleri’nin senaryosunu beraber kaleme aldığı filmde beklenmeyen bir kaza sonucu akademik ve özel hayatı alt üst olduğu için Paris’ten İstanbul’a dönen, yirmili yaşlarının ortasında bocalayan, genç resim restoratörü Defne’nin hikayesi anlatılıyor. Vigo Film ve Monday Films’in yapımcılığını üstlendiği ‘Başlangıçlar’ Türkiye prömiyerini 43. İstanbul Film Festivali’nde gerçekleştirmiş ve festivalden Seyfi Teoman Mansiyon Ödülü’yle dönmüştü. Amerika prömiyerini Rhode Island Film Festivali’nde yapan film, kasım ayında yolculuğuna Latin Amerika’da Bogota-Kolombiya ve Rengo-Şili Film Festivalleri’nde devam ediyor. Alara Hamamcıoğlu Bayraktar ve Ilgım Coşar’ın yapımcılığını gerçekleştirdiği filmin çekimleri İstanbul, İzmir ve Paris’te yapıldı. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü’nden yapım desteği alan film TRT 12 Punto’da ön alım ödülünü kazandı. ‘Başlangıçlar’ Başka Sinema dağıtımıyla 13 Aralık’ta Sinemalarda.
"ÖLÜMÜN TERSİ ARZUDUR" EKİBİ TİYATRODA CELEBRİTY TARTIŞMASINA KATILDI....
MURAT GÖÇMEZ: "TİYATRO İLE DİZİ SEKTÖRÜ ARASINDAKİ ÇATIŞMA HAKSIZ REKABETE YOL AÇIYOR", ENGİN ALKAN: "TİYATRO, KENDİ YILDIZLARINI YARATIRDI" ....
Birçok prestijli ödüle layık görülen ve adından sıkça söz ettiren “Ölümün Tersi Arzudur” oyununun başarılı ekibi, oyun öncesinde gazetecilerle bir araya geldi. Yönetmen Engin Alkan ve oyuncular Pınar Yıldırım, Murat Göçmez, Sinan Çatıkkaş, tiyatro dünyasında son dönemde tartışmalara sebep olan "sahnede ki celebrity oyuncular “ konusuna dair de önemli açıklamalarda bulundu. Tennessee Williams’ın ünlü eseri *“A Streetcar Named Desire”*dan uyarlanan oyun, günümüz Berlin’inde, Kreuzberg’de geçen ve Türkiye’den göç edenlerin hikayelerine odaklanan çarpıcı bir anlatı sunuyor. Engin Alkan’ın ötekilik ve erk kavramı üzerine yazdığı ve günümüzdeki ayrımcılığın, bizden olmayanın ötelenmesinin altının çizildiği, dikkat çekici ve önemsenmesi gereken mesajlarla dolu oyun Foucault ve Freud felsefesi üzerinden yer yer seyirciyi gülümsetirken kendi varoluşunu sorgulamaya çağırıyor. Basın toplantısının en dikkat çeken kısmı da “tiyatroda celebrity oyuncular” üzerine yapılan açıklamalar oldu. Tiyatro sanatçısı olmanın yanısıra yapımcı kimliğiyle de ön plana çıkan Sinan Çatıkkaş ise: “Tiyatro eğlence sektörünün başında gelen bir sanat dalı ve gün geçtikçe azalan bir seyirci söz konusu… Sanat dünyasından gelen “celebrity” isimlerin tiyatroda olmasının seyirci sayısının artmasında faydalı olacağını düşünüyorum” dedi. Son dönemin parlayan oyuncularından Murat Göçmez tiyatro ve televizyon arasında yaşadığı çelişkileri ise şu sözlerle dile getirdi: "Geçen yıl, dizi çekimleri nedeniyle bu oyunu çok az oynayabildik. Bir yapım şirketi, tiyatro için üç akşamımı ayarlamayacaklarını söylediği için projeden ayrılmak durumunda kaldım. Bu durum, genç konservatuvar mezunu arkadaşlarımız için çok daha zor. Bu ve benzeri sebeplerden seçim yapamaz hale geliyor ve sonuçta ne tiyatro ne de dizi yapabilecek alan bulamıyorlar. Ben celebrity oyunculara karşı değilim, ancak bu isimler gerçekten sanatın içinden gelmiş ve bu alana emek vermiş olmalı. Kimseyi “celebrity” diye suçlayamayız, sonuçta o yolculuk da bir hayli meşakkatli ve uzun. Ancak sadece takipçi sayısına göre oyuncu seçen yapımlara karşıyım. Aksi halde haksız rekabet kaçınılmaz oluyor." Yönetmen ENGİN ALKAN, celebrity oyuncuların ticari tiyatrolarda daha fazla tercih edilmesine ilişkin eleştirilerini dile getirdi: Alkan, hem tiyatro yapımcılarının hem de televizyon sektörünün bu sistemdeki rolüne dikkat çekerek, ortaya çıkan kaosu şu sözlerle dile getirdi: "Şu anda ortada tam bir kaos var. Tiyatroda celebrity oyunculara olan talep hızla artarken, televizyon yapımcıları bu duruma izin vermiyor. Televizyonlarda işi olan oyuncular, yapımcıların birinci tercihi oluyor çünkü celebrity oyuncular üzerinden gişe güvencesi elde edilmek isteniyor. Tiyatro, eskiden kendi yıldızlarını yaratırdı. Şimdi ise televizyon celebrity’leriyle iş yapılmaya başlandı. Tiyatronun doğası gereği bir oyunun hazırlanması en az 40 prova gerektirir. Ancak televizyon ünlülerine dayanan projelerde bu süreç hızla kısaltılıyor ve işin niteliğinden ödün veriliyor. Sonuç olarak, ticari tiyatrolar ayakta kalıyor ama tiyatronun estetik ve düşünsel tarafı büyük zarar görüyor." “Ölümün Tersi Arzudur” ekibinin açıklamaları, tiyatro dünyasında süregelen bu tartışmayı yeniden alevlendirecek gibi görünüyor.
Saygılarımla...
Sağlıcakla Kalın ama Sevgisiz Kalmayın...
U.KIVANÇ TERZİOĞLU