Sevgili ebeveynler, sevgili gençler merhaba,

Bu yazımda LGS ve YKS sınavlarından, sınav kaygısından, aile yapısından, iletişimden bahsetmek istiyorum.

Aile, hem kendi içerisinde hem de çevreyle etkileşimde bulunması kaçınılmazdır. İletişimde iletişim engelleri, iletişimin niteliğini de belirler. Örneğin; emretme, uyarma, yargılama, isim takma, alay etme gibi.  Şimdi bunları söyleyince bazı ebeveyenler diyor ki; çocuklarımıza “hiç mi bir şey demeyelim” çocuğa özellikle 0-7 yaş döneminde ilgi, sevgi, sınır, sorumluluk vermek tabi bunları da ne otoriter ne de çok lakayıt bir şekilde yapmamak gerekiyor. Herşeyden önce anne-baba arasındaki ilişki, iletişim döngüsü, çocukları da etkiliyor. Gergin ve sorunlu bir aile yapısında  genç iki şekilde yol izleyebiliyor. Ya bu ortamdan kurtulmalıyım,  diyor daha çok hırs yapıp çalışıyor. Ya da o sorunların bir parçası olup umutsuzluğa kapılıyor.

Öncelikle şunu söylemek gerekirse; her çocuk biricik ve özeldir. Her çocuğun genetik mirası, aile yapısı, karakteri, yaratıcı yönü farklıdır. Lütfen çocuklarınızı başkalarıyla mukayese yapmayın. Sizin aileniz nasıl ki, komşu aileden farklı ise öyleyse çocuklarınız da farklı olacaktır. Hatta iki kardeş aynı evde büyüdüğü halde birbirinin benzeri olmaması çok doğal bir durumdur.

***

Lise ve üniversite sınavları çocukların geleceğinin tek belirleyicisi gibi bakan aileleri anlıyorum. Fakat bu dünyanın sonu değildir. Her zaman bir çözüm vardır. Covit-19 öğrencileri, aileleri farklı şekillerde etkiledi. Evdeki normal rutin başka alışık olmadığımız  bir rutinle yer değiştirdi. Bazı öğrenciler, bunu bir fırsata çevirdi. Kafası dışarıya, etkinliklere vs. dağılmadı. Böylece odağını derslere, denemelere vermiş oldu.

Sevgili gençler; siz elinizden geleni yaptınız. Şimdi biraz rahatlama, biraz kendinize, ailenize zaman ayırma vakti geldi, heyo.

Sınav öncesi kaygı, heyecan normaldir. Kaygı; davranışsal, duygusal, zihinsel süreçleri kişinin nasıl anlamlandırdığı ile ilgilidir. Dolayısıyla baş etme becerilerini öğrenirse, kaygı ve stresini de yönetebilecektir.  Bir parça kaygı ve stres motive edicidir. Sizi harekete geçirir.

Otomatik Düşünceler

Düşünceleriniz değiştiğinde, duygunuz, davranışınız da değişir.

OLAY SINAVA hazırlanmak/DÜŞÜNCELER istediğim bölümü okulu kazanabilirim / DUYGU  kendime güveniyorum, istekliyim, kararlıyım/ DAVRANIŞ NE OLUR/ Zamanı iyi planladım çalışıyorum. Ben elimden geleni yaptım. 

Peki olumsuz düşüncede ne olur?

Düşünce Geleceğim bu sınava bağlı /  Duygu ya başaramazsam öfke/kendini iyi hissetmemek/kaygı, stres/ Davranış kimseyle konuşmak istemiyorum. Soru çözmek istemiyorum herkes üstüme geliyor.

Bugüne kadar elinizden geleni yaptınız. Son haftayı sevdiklerinizle birlikte, hoşlandığınız aktiviteler yaparak geçirin.

Sınav hakkında konuşmamaya çalışın.

Her zaman yediğiniz şeylerden yiyin.

Kaygı hissettiğinizde işte yine kaygılandım. Demek yerine, sakince kaygının vücudunuzu nasıl etkilediğini fark edin. Vücudunuzda gergin olan bölgelere odaklanarak derin diyafram nefesi alın ve bu bölgenin gevşediğini düşünün.

Kaynaklarınızı Hatırlayın

Sağlıklı bir beden/ Güzel, düzenli dinlenmiş uykusunu almış bir beden/Olumlu düşünceler/Çalıştıklarınız/Aile desteğiniz/Doğru Nefes/Olumsuz düşünce gelince çöpe at, taktiği.

ŞİMDİ VE ŞU ANDA OLMAK.  Eğer şimdi ve şu anda olursan. İsim bilgilerini doğru doldurur, soruları doğru anlar, doğru kodlar ve derin bir nefesle sınavdan huzurla, başarıyla çıkarsın.

Önemli olan bu güne kadar verdiğin çaban, unutma. 

#Başkanelermümkün

e-mail: [email protected]