Aidiyet;  kişinin yaşadığı yere, topluma, yaptığı işe ve çalıştığı iş yerine kendini bağlı hissetmesi, bunlarla yakın temas kurabilmesidir.

Aidiyet duygusu devlet ve millet kavramlarında çok önemlidir.  Bu kavramlarla ilgili aidiyet, farklı etnik kimliklerde de olsa, ortak yaşama kültürü içinde, kederde, kıvançta birlik içinde olmayı ve bayrağı altında yaşadığı devletin, içinde bulunduğu milletin  menfaatlerini koruyup kollamayı ifade eder.

Aidiyet duygusu; aile fertleri  ile her türlü imkanlarından yararlandığı ülkeye, o ülkede doğup büyümeseler de, minnet duygusunun gereği olarak  bağlılıktır bir bakıma.

 Aidiyet duygusu, bir milletin fertlerini birbirine bağlayan harçtır aynı zamanda. Bu harç  ortak kültürel zeminde karılır ve ortak ülkülerle onlarca-yüzlerce yıl içerisinde sağlamlaşır. Devletin devamlılığı için gerekli olan bu harcın aşındırılmadan devam ettirilmesi, daha da güçlendirecek şartların sağlanması  devletin  görevidir.

 Aidiyet duygusu bizde Türk Milletinin tarihten gelen karakter yapısı, bayrak ve vatan sevgisi  başta olmak üzere milli kültürel değerleri üzerinde şekillendirilir. Bunlar çocukluk çağından itibaren, ailede, okulda, toplumda, medya organlarında geliştirilir ve buna “Milli Şuur“ denir. Askerinde de, sivilinde de böyledir.

Anadolu Balkanlar’dan, Kafkaslar’dan , Kırım’dan  çok  göçler almıştır. Bu coğrafyalardan  gelenlerin çoğunluğunun Türk asıllı olmaları sebebiyle, onların aidiyetleri konusunda bir sıkıntı çekilmemiştir. Onlarla ilgili bir olumsuzluk yaşanmadığı gibi, gelenlerin  çok yönlü olumlu katkıları da olmuştur.

Türk Milleti her zaman farklı etnik yapıdaki ve farklı kültürlere sahip milletlerle/toplumlarla ortak yaşama, adına “ hoşgörü kültürü ”diyebileceğimiz  kültüre  sahip olmuştur. Bunların en büyük örneği, bir insanlık medeniyeti olarak kabul edilebilecek Osmanlı İmparatorluğu’dur.

Türk Milletinin karakterinde ve genlerinde ırkçılık yoktur. Türk Milleti  çeşitli coğrafyalarda kendisi soykırımlara uğramış, ancak kendisi soykırım yapmamış, fethettiği  ülkelerde  böyle bir niyeti de olmamıştır. Tarihi belgelerde bunun aksi gösterilemez. Türk Milletinin soykırım yapma karakteri olsaydı, bugün Balkan coğrafyası başta olmak üzere, birçok coğrafyada olan milletler tarihten silinmiş olurlardı.

 Büyük Atatürk başlangıçta “Türkiye Cumhuriyetini kuran Türkiye halkına Türk Milleti denir“  tanımlamasını yaparak genel çerçeveyi çizmiştir. Bu tanımlama başka soya mensup olanların, asıllarını inkar etmeleri anlamına gelmez. İsteyen diğer bazı devletlerde olduğu gibi, ben falan asıllı, Türküm veya Türk vatandaşıyım diyebilir. Önemli olan çatısı altında bulunduğu Türkiye Cumhuriyeti Devletine samimi aidiyet duygusu ile bağlı olmasıdır.

Cumhuriyetin temel kuruluş felsefesinde, vatandaşlarında aidiyet duygusunun gelişmesine büyük ehemmiyet verilmiş bunun gerekleri açıkça ortaya konmuştur. Bunların başında,  vatandaşları arasında hiç bir ayırım yapmadan her alanda tanınan fırsat eşitliği ve kanun önünde eşitlik gelir. Cumhuriyetin 100 yıllık geçmişi bunun açık delilidir.

Bu sebeple; zaman zaman  ülkemizin  bir mozaik yapıda olduğu sözleri, çeşitli şekillerde adlandırılan  kimisine göre 26, kimisine göre daha  farklı sayıda yapının yer aldığını belirtmek  ayrışmalara  sebep olacağının  farkında olunması lazım.  Bu tür söylemlerin sık tekrarı ancak dış mihrakların  projelerine hizmet eder. Ne adla olursa olsun, farklılıklarımızı bir zenginlik olarak kabul edip, ayrışmalara/bölünmelere  fırsat vermeden, bundan önce olduğu gibi bundan sonra da  kaynaşarak yolumuza devam etmeliyiz.

2011 den beri Suriye’de olanlar aidiyet duygusunun, milli şuurun  ne kadar önemli olduğunu gözler önüne sermiştir. Farklı etnik yapıda ve inançta da olsalar, insanlarını  ortak ülkülerde birleştirimeyen, kaynaşmalarını sağlayamayan  ülkelerin benzer  akıbete uğramaktan kurtulamayacağı  bir kere daha anlaşılmış olmalı.

Demokrasinin beşiği kabul edilen İngiltere’de eğitim gören, insan haklarının ne demek olduğunu iyi bilen Beşer Esad ülkesinde hayırla hatırlanacak çok şey yapabirdi, ama yapmadı.  Babasından kalan kötü mirası devam ettirdi. Sonuçta  vatandaşlarının  yarısını sığınmacı, mülteci durumuna getirdi ve ülkesini bölünmenin eşiğine getirdi. Ülkeyi terketmesiyle  yaptığı zulümlerle  anılacak olan,  61 yıllık Baas rejimi de sona ermiş oldu.

Suriye’de  halen birçok konuda belirsizlik hakimdir. Sahada Suriye topraklarının önemli bir kısmını işgal eden ABD’nin desteklediği PKK/PYD terör örgütlerinin çıkarılma savaşları devam ediyor. İsrail Şam’a doğru işgallerine devam ediyor. Suriye bölünecek mi, bölünmeyecek mi ?  Bölünecekse kaça, nasıl  bölünecek  tahminleri farklı. Buna  diplomatik  savaşlarla büyük aktörler karar verecek.

Suriye’de sahada küçüklü, büyüklü birçok aktör bulunmaktadır. Türkiye, ABD, Rusya ve  İran’dan ibaret dört  büyük aktörden, Suriye’nin geleceği konusunda en çok söz sahibi olması gereken ülke Türkiye’dir.

Türkiye, 2011 yılından beri Suriye olaylarında Suriye’den sonra en fazla zarara  uğrayan ülkedir ve Suriye ile 900 km lik sınırı vardır. Diğer büyük aktörlerin üçü de Suriye’de çeşitli menfaatlar ve projeleri sebebiyle bulunurken, Türkiye hiç bir menfaat gözetmeden, kendi güvenliği ve Suriye halkının menfaatları için bulunmaktadır.

Suriye’deki yeni yapılanma Türkiye için önemlidir.Türkiye’nin Suriye konusunda tavrı nettir: Suriye’nin toprak bütünlüğünün korunmalıdır. Suriye toprakları Suriye halkınındır. Suriye halkı  kendi geleceklerine kendileri karar vermeli ve topraklarında barış ve huzur içinde yaşamalıdır.