67 noktada, 18 bin araç ile günde 1800-2 bin 300 tüketiciye araç teslim eden Zeplin Car’in Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Sevim, “İçinde bulunduğumuz dönemde ‘paylaşım’ ekonomisi yükseliyor. Artık araç almaya gerek kalmadan, herkes dilediği aracı, dilediği zaman edinebilecek” diye konuştu.
Şirket bünyesinde şu ana kadar 9 bin şirketin hesabının bulunduğunu, Türkiye’nin en büyük 1000 şirketinden 400’ü ile yoğun bir şekilde çalıştıklarına dikkat çeken Hakan Sevim, yeni dönem için hedeflerini şöyle paylaştı:
TÜRKİYE’DE BİR İLK
Kurumsal Üyelik Sistemi’ni Türkiye’de ilk defa biz geliştirdik. Bu projeyle şirketlere cari hesap açıyor ve bu şirketin Türkiye’nin 81 ilindeki personeline araç kullanma olanağı sağlıyoruz. Bizde kurumsal üyeliği olan şirketin çalışanı ya da yöneticisi, uçaktan indiği anda istediği ilde kurumunun anlaşması doğrultusunda aracını alıp, işi bittiğinde teslim edebilmektedir.
Bugün Adapazarı-Çorlu arasında 17 istasyonda 5 bin 500 aracımız var ve günde 1000’in üzerinde araç teslimi yapıyoruz. Bu istasyon sayısını 50’ye çıkarmayı planlıyoruz. Bu sayede çok sayıda kişinin araç satın alma yerine, kiralama yoluna gideceğini düşünüyoruz. Çünkü, Türkiye’de yılda 3 bin kilometre yapmayan 100 bin araç olduğunu, bunların parklarda verimsiz şekilde tutulduğun tahmin ediyoruz. Kiralama yönetimi, bu verimsizliği de önleyecektir. Tekerleği dönmeyen araç döviz kaybıdı
BATI’DA HIZLI GELİŞİYOR
Günlük oto kiralama sektörü Batı ülkelerinde çok gelişmiş düzeylere ulaştı. Hatta saatlik araç kiralamalar bile hızla yayılmaya başladı ,, Uluslar arası Avis , sixt , Hertz ,Enterprise , Europcar yanı sıra bu sektörde bölgesel bir çok firma olup sadece Fransa’da Global firmaların her birinin 300- 400 ofisi ve 40-50 bin aracı vardır. Bunun arkasında, Batı ülkelerinde toplu taşımanın gelişmesi ve bireylerin araç sahibi olma yerine kiralamaya yönelmeleri yatıyor. Belediyeler ücretsiz otopark, hükümetle de vergi avantajlarıyla bu konuda destek olmaktadırlar.
Türkiye’de de Zeplin Car olarak biz bu göreve talibiz. Projelerimizi hazırladık, bir bölümünü hayata geçirdik, şehirlerin kavşak noktalarında istasyonlarımızı kurduk. Ancak, sektörün önünün açılması için belediyelerin sektöre destek olmasını, viyadük altları gibi kullanılmayan, atıl noktaları sektöre tahsis etmesini talep ediyoruz.
5 araç yerine 1 araç yeterli / PAYLAŞIM EKONOMİSİ /
Bir araç ömrünün yaklaşık yüzde 5’inde çalışır. Bir fabrika gibi bakarsak araçlarda verimlilik yüzde 5 gibi düşük düzeydedir. Günde ortalama 1-2 saat arası çalıştığını söyleyebiliriz. Ancak, buna karşın, araçlar durduğu yerde, sigorta, vergi ve finansman giderleri nedeniyle maliyet yaratır. Üstelik her yıl da değer kaybeder.
Bu nedenle bütün dünyada araç paylaşım sektörü büyüyor, yeni şirketler, yeni projeler ortaya çıkıyor. Mercedes “car2go.com” ile bu alana yatırım yapmaktadır. BMW , VW , Toyota da araç paylaşım projelerine yatırım yapmaya başladı . Ardından da başkaları gelecek.
Zeplin olarak biz de araç paylaşımını Kurumların hizmetine sunmaya hazırlanıyoruz. Bu sistemle anlaşmalı olduğumuz şirketlere, yaptığımız analizler sonucunda belli sayıda araçlar tahsis edeceğiz. Çalışanlar ve yöneticileri, ihtiyaç duyduklarında otoparktan aldıkları araçlarla toplantılarına gidip, işleri bitince otoparka teslim edecekler. Böylece otoparklarda yatan araçlar yerine, sürekli kullanılan, verimli bir sistemi devreye sokacağız. Bir şirket, 20 araç yerine, aynı işi 6-7 araçla yapabilecek.
Haber: Dinçer Karacalar