ALİ HAYDAR KARATAY
İZMİR

EGE Üniversitesi Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü’nde Doç.Dr. Yalçın Alver başkanlığında Samet Şen’in hazırladığı “İzmir Banliyö Sistemi Öncesi & Sonrası Çalışması” konulu bitirme tezi, İZBAN yolcularının yüzde 37’sinin özel araç sahipleri olduğunu ortaya çıkardı. Araştırmadan çıkan bu sonuca göre, 20 bine yakın özel araç sahibi veya ortağı, özel arabalarını kullanmak yerine İZBAN’ı tercih ediyorlar. Böylelikle trafik sıkışıklığı ve petrol tüketimini azaltırken, çevre kirliliğinin önlenmesine de yardımcı oluyorlar. 

İzmir’in özellikle Kuzey Bölgesi’ni merkeze bağlayan Altınyol’da yaşanan trafik rahatlaması İZBAN’ın bu özelliğine bağlanırken, bunun en önemli kanıtı olarak da istasyonlar önündeki otoparkların sürekli dolu olması gösteriliyor. Özellikle Mavişehir ve Aliağa istasyonları önündeki otoparkta araç sahipleri yer bulmakta bile zorlanıyor. Ankete katılan özel araç sahiplerinin yüzde 55’i haftada  1 gün, yüzde 20’si 2-3 gün, yüzde 21’i ise 4-5 gün İZBAN’ın tercih ettiklerini belirttiler.  

Diğer yandan; İZBAN’ın 30 Ağustos 2010’da yolculu ön işletmeye başlamasından kısa bir süre sonra özellikle Çiğli ve Aliağa Organize Sanayi Bölgesi’ndeki iş yerleri de, personel servislerini devre dışı bıraktılar. Çalışanlarına toplu taşıma kartları dağıtan iş yerlerinin İZBAN’ın sağladığı kolaylığa dayalı bu uygulaması da yine kuzey bölgesindeki karayolu taşıt trafiğinin önemli ölçüde azalmasını sağladı.