10-Ülkemiz koşullarına spor pazarlamasında kulüpler neler yapabilir?
Ülkemiz koşullarında pratikte  yapılabileceklerı iki temel grupta toplayabiliriz:
I.Doğrudan gelir getirici etkinlikler
II . Temel giderlerin azaltılması
I.Doğrudan gelir getirici etkinlikler
a.Saha veya salon reklamları
b.Forma reklamı
c.TV yayın hakları
d.Alınan ücretsiz tv reklam hakkının pazarlanması
e.Bilet/Kombine bilet satışları
f.VİP tribünü satışları
g.Forma satışı(shop)
h.Piyango
II . Temel giderlere sponsor bulunması
a.Spor malzemeleri(forma, eşofman, şort, top)
b.Deplasman giderleri (Otel, transport)
c.Dış giyim
d.Su giderleri
e.Sağlık organizasyonuna sponsor veya sigortaları değerlendirilerek sağlık giderlerinin azaltılması kuşkusuz bu iş bir uzmanlık işidir. Bu çalışmalarda bir uzman tarafından yapılmalıdır.
11-Bir Marketing Planında neler olmalıdır?
Spor Pazarlaması ile ilgili çalışmalara öncelikle bir pazarlama/ marketing planı hazırlanarak başlanmalıdır. Bunun önemi bize öncelikle içinde bulunduğumuz mevcut durumu gösterir. Ve oradan yola çıkılacak hareket noktalarının belirlenmesinde kolaylıklar sağlar.
Çağdaş yönetim anlayışının temeli stratejik planlara dayanır. Eğer yaptığınız işte(ne olursa olsun) elinizde bir stratejik plan oluşturmuyorsanız; misyonunuzu, vizyonunuzu ve değerlerinizi ortaya koymuyorsanız; swot analizi ile (güçlü, zayıf yönlerinizi, önünüzdeki fırsat ve tehditleri) ortaya koymuyorsanız işiniz zordur.
Özünde bir basketbol maçına teknik olarak yapılan hazırlığın tümü burada size sözü edilen planlamanın bir parçasıdır.
Böyle bir pazarlama/marketing planında olması gereken ana başlıklar ve ona başlıkların içerikleri aşağıda verilmiştir:  
a. Durum Analizi:
Burada kulübün içinde bulunduğu çevre, Şehrin konumu, nüfus yapısı, ulaşım olanakları ve kulübün spor camiası içindeki yeri değerlendirilir.
b. Hedef Pazarlar:
Kulübün hedef pazarlar olarak belirleyeceği kitleler sıralanmalı.(Öneğin işyeri, şirketler, ulusal medya, okul öncesi, ilköğretim okulları kitlesi v.b.)
c. Konular:
Türkiyede ilgili spor dalının imajı, rekabet ortamı, tesis konusu, pazarlama çalışmaları ve medya konuları irdelenmeli,
d. Swot Analizi:
Takımın ve kulübün;   
Güçlü Yönleri
Zayıf Yönleri
Fırsatlar ve
Tehditler belirlenmeli
e. Amaçlar:
Ortaya konulacak pazarlama planı ile ne yapılmak istendiği açıklanmalı.
f. Öneriler:
İzleyici kitlesinin sayısını arttırmak için ne yapılması gerektiği ortaya konulmalı.
g. Hareket Planı:
Öneriler bölümündeki hedefi realize etmek için, o ortamı yakalayabilmek için nelerin, nasıl yapılması gerektiği ortaya konulmalı.
8. Kontroller:
Bu hazırlanan planın ne zaman, kimler tarafından, nasıl izleneceği ortaya konulmalı
12- Bir marketing çalışma grubunda kimler olmalıdır?
Marketing çalışmaları ile ilgili olarak sağlıklı işlerin yapışması açısından kulüplerin bünyelerinde bir marketing çalışma grubu oluşturması mantıklıdır. Bu grup içinde şunlar olabilir:
Kulüp Başkanı,
Menajer,
Marketing uzmanı,
PR ve medya sorumlusu,
Eski ilgili sporcuları temsilen bir kişi,
Kaymakam v.b. mülki amir,
Askeriyeden bir temsilci,
Belediyeden bir temsilci,
İ - GSİM den bir temsilci,
k- Hakemler derneğinden bir temsilci
l-  Şirket temsilcisi
13- Sponsorluk nedir?
Sponsorluk: Kişi  ya da kurumların ana işlerinin dışında eğitim, spor, sanat ve kültür alanında kurum, kişi ve etkinliklere doğrudan veya dolaylı olarak katkı koymalarıdır.
Sporda Sponsorluk: Kişi  ya da kurumların sporcu, spor etkinliği, spor kulüpleri v.b lerine doğrudan maddi katkıda bulunmaları veya dolaylı olarak katkı koymalarına spor sponsorluğu denir.
Sponsorluk Yararları:
1.Tanınırlığa katkı koyar
2.İtibara katkı koyar
14- Bir Sponsorluk Dosyası neleri içermelidir?
Bir sponsor arayışında önemli olan noktalardan birisi onlara etkinlik ile ilgili ve de istenilen / verilen ile ilgili sağlıklı bilgi ulaştırılmasıdır. İşte bu noktada sponsorlara sunulcak “Sponsor Dosyaları” önem taşımaktadır.
(Devam edecek)