Bir öğrenciden okula devam etmesi, derslerine çalışması, ödevlerini yapması istenir.

Bir öğrenciden büyüklerini sayması, küçüklerini sevmesi, inançlı olması beklenir.

Bir öğrenciden vatanına aşkla bağlanması, onu yükseltmeyi amaç edinmesi sonunda okulunu güzelce bitirmesi arzu edilir.

Bununla beraber, öğrencinin bir süre devamsızlık hakkı vardır.

Derslerine karşı -bu hareketini kendisi de beğenmediği halde- tembellik yapabilir. Derslerine boşverdiği zamanlar olur.

İstemiyerek saygısızlıkta bulunabilir. Küçüklerine karşı, hiç de iyi davranmayabilir.

İnancına, ara sıra -bilinçsizce- ilgisiz kalabilir. Vatan - Millet kavramları karşısında zaman zaman duyarsız görünebilir.

Sanki okulu hiç bitiremiyecekmiş gibi bir izlenim bırakabilir.

x

Bütün bu durumlarda o öğrenci devamsızlık da yapsa, tembel de olsa, saydığımız hata ve kusurlar içinde de bulunsa yine öğrencidir.

Çünkü okula kaydı vardır. Okulca öğrencidir.

Bu talebe zamanla kendini toparlayacak, eksiklerini giderecek, okulundan mezun olabilecektir.

Çünkü okula kayıtlı oluşu, bunu gerektirmekte. Bu sonucu almak için ise, öğrenci velisine ve tabii öğretmenlerine; kuşkusuz okul yönetimine büyük sorumluluklar düşmektedir.

Öğrencinin bu sonuca erişmekten ümidini asla kesmemesi lâzım gelir. Bunun gibi öğretmen, veli ve idarenin de aksini düşünmemesi icap eder.

Çünkü öğrenci, her durumda öğrencidir. Okula kaydı devam etmektedir. Ne yapıp edip öğrenci, durumunu düzeltmeli. Öğretmen, veli ve yönetim de buna yardımcı olmalıdır.

Çünkü o öğrencidir. Okulun bir mensubu ve bağlısıdır. Ufak tefek kaymalar olsa da rotasında er geç düzeltmesi beklenmelidir ondan. Ne öğrenci kendisinden ne de çevresi ondan asla ümitsiz olmamalıdır.

Çünkü bu anlayış öğrenciler arasında ayrım yapmamıza engel olucu olumlu, pozitif bir bakıştır.

Çünkü okula mezun olmak, okulu güzel bir şekilde bitirmek için gidilir. Okul yönetimi de yapılan zikzakları tabii ve olağan karşılamalı. Onları öğrencinin aşmasına yardımcı olmalı.

Bu yüzden öğrenci kendi başına terkedilmemeli. Yalnızlık girdabına itilmemeli. Farklı uygulamalara mâruz bırakılmamalı. Öğretmen, veli ve okul idaresi hoşgörülü olmalı. Tam bir uyum içinde çalışmalıdır.

Fakat bu hoşgörüyü öğrencinin eğitim ve öğretimdeki aksaklıklarını giderecek şekilde dikkatle kullanmalıdır. Hataları yüzünden başarısından ümit kesmek şeklinde bir görüş olmamalıdır bu.

Çünkü okula, okulu bitirmek için gidilir. Okuldan kovulmak, atılmak, kaydı silinmek için gidilmez. O, istenmeyen bir sonuçtur. Okula olumsuz sonuç için kayıt yapılmaz. O, hesapta olmamalı hiçbir zaman.

Hani denir ya “Ya bu deveyi güder ya bu diyardan gidersin!” diye.

Hayır öyle değil. Hem bu deve güdülecek hem bu yerden gidilmiyecek.

Öğrenci, öğretmen, veli ve okul yönetimi için dâvâ, bu olmalı.

Ya başarı ya başarı demeli. Başarısızlık sözlükte yer almamalı. Kaydı devam ettiği sürece öğrenci her hâlinde öğrenci kalmalı nazarımızda.

Aksi, istenmeyen bir netice olup, o başka bir mes’ele.

Güdülecek er geç bunca deve,

Gidilmeyecek başka bir yere.

x