Zehirle İlacı Ayıran Dozudur. Kaygının Uygun Dozu Faydalıdır
Yüksek kaygı insanı bloke eder. Kısa devre yapan elektriklerin kesilmesi gibidir.
Uçurtmanın havalanmasını başarı olarak kabul edersek, rüzgar uçurtmanın uçması için gerekli ve faydalı iken, rüzgarın fırtınaya dönüşmesi uçurtmayı parçalayacağından zararlıdır. Rüzgarın hiç olmaması ise uçurtmanın havalanamamasıdır. Yani vurdumduymaz bir öğrenci sıfır kaygılıdır ve başarısızdır
Kaygı başladığında, "kaygılıyım" değil, kaygı "duygusu yaşıyorum" demiş olmamız kaygıyı kontrol etmemizi kolaylaştırırken daha faydalı düzeyde kalmasını sağlar.
Kaygı bozukluğunun fiziksel etkileri
Baş dönmesi, Hırçınlık, Tansiyon artışı, Nefes darlığı, Çarpıntı, Bulantı, İshal, Göğüs ağrısı, Terleme vb bir kaçı gözlemlenir
Sınav öncesi kaygı bozukluğu yaşayan bazı öğrencilerimiz için aşağıdaki benzeri bir diyaloğumuz olabilir.
Neden Kaygılısınız?
"Başarısızlıktan korktuğum için."
Başarısız olmaktan neden korkuyorsunuz?
"Kendimi yetersiz görüyorum"
Kendinizi neden yetersiz görüyorsunuz?
"Öz güvenim yok"
Öz güven eksikliğiniz nedendir?
"Yetersiz çalıştığımı düşünüyorum"
Kaygı nedenlerinden biri yetersiz çalışmadır
Sınav kaygısını yenmenin en garantili yolu başarısızlığa hiç ihtimal vermeyecek kadar iyi hazırlanmış olmaktır. Çok iyi çalışan kişinin yetersizlik duygusu azaldıkça öz güveni çoğalacaktır. Öz güveni yüksek kişide olabilecek kaygı düzeyi en verimli seviyesindedir.
Sınav Kaygısını Matematiksel de ifade edebiliriz?
Sınav kaygısı=Felaketleştirme/Dayanıklılık
Formülüne göre dayanıklılığın arttırılması sınav kaygısını yönetebilmemizi sağlayacaktır.
Dayanıklılığın arttırmak için ne yapmalıyız?
1.Sizi motive edecek olan hedefinizi canlı tutun ve hedefinizle ilgili duygu ve düşüncelerinizi etrafınızla Paylaşın
2.Ders çalışma disiplini oluşturun ders programınız değil, yaşam programınız olsun.
3.Arkadaşlarınızı dikkatli seçin.
4.Kaygılı kişilerden uzak durun; zira tüm duygular gibi, kaygı duygusu da bulaşıcıdır.
5.Bedensel, ruhsal, sosyal, zihinsel yönden nasıl daha iyi olabilirsiniz?
6.Spor, sanat, satranç ilgi alanınızda olsun.
7.Diyafram nefesi, olumlu duygu üretme becerisini kazanma, konuştuklarımızın bizi dönüştüreceğinin farkında olmak ve olumlu dil kalıbını geliştirmek.
Felaketleştirmeyi Arttırmak, Sınav Kaygısını Arttırır.
Feleketleştirmeye neden olanlar nelerdir?
İyi niyetli kötü etkili ebeveynler ve öğretenlerin kaygı arttırıcı cümleleri felaketleştirme nedenidir
* Kazanırsan seni daha çok seveceğiz. (Şartlı sevgi)
* Bu kafayla gidersen kazanamazsın, bak amcanın Oğlu odtü’yü kazandı. (Mukayese)
* Kazanamazsan gözüme görünme (Tehdit)
* Ne istiyorsan aldık, onca masraf ettik, yediğin önünde yemediğin ardında, biz senden bir şey istemiyoruz yeter ki çalış kazan. (Duygu sömürüsü)
* Sana güveniyoruz, sakın heyecanlan ma! (Telkin)
* Tehdit, Duygu Sömürüsü, Telkin, Yönlendirme, Emretme değil è Sohbet Edin
Dinleyin anlayın arkadaşça davranın
Öğrencinin karamsar sözleri Felaketleştirme ve kaygı arttırıcıdır
Kazanamazsam mahvolurum.
Benim için o kadar fedakarlık yapan ailemin yüzüne nasıl bakarım
Bana gözünü dikmiş en üst başarıyı bekleyen tüm "sevenerimin" yüzüne nasıl bakacağım.
* Tüm duygular gibi kaygı duygusu da bulaşıcıdır. Kaygılı, geçmişe dönük, sorun odaklı yaşayan kişilerden uzak durunuz. Dışa dönük, çözüm odaklı yaşayan ve neşeli çalışkan kişilere yakın durunuz.
* Sınav öncesi sınav yerini gidip görünüz. Sınav anını gözünüzde canlandırırken o anda sınıfın kapısının üzerinde çekim yapan kameradan nasıl göründüğünüzü hayal edin. Kendinizi uzaktan seyredin. Sınav anınızın hayalinin içinde yaşamayın. Kontrol için dışarıda durun.
* Olumsuz düşünceler otomatik üretilirken olumlular çaba ve bilinç gerekir. Savaşta dövüşenlerden çok, kaçanlar ölür.
Tüm Öğrencilere Başarı Dileklerimle