“Konak içinde han
Han içinde can,
Can içinde kan
Olmaya mı geldin
Ey canan”
Türkü /Söz Müzik: Banu Doğan
Türkünün ismi: Konak içinde han
(Haraçmatikmenler Bestesi)
Haraçmatikmenler iş başındadır yine. Haraç illetini söküp atmak isteyen inkılapçılar görevlerini ifa ederler. Her siyasi geçiş dönemindeki gibi bireysel ve toplumsal çalkantılar söz konusudur olanca hızıyla.
Sokak köpeği olmak kolay değildir dedi yaşlı kadın. Eş zamanda bozuk paralar düştü genç bir kadının çantasından. Sabır ister, şefkat ve ilgi, ister onu eğitmek için. Şekerpare yönetmeni Engin Alkan bana biraz Charlie Chaplin’i hatırlattı her nedense. Vücut dilinin ön planda bulunduğu, oyuncuların yaptığı hareketlerle izleyiciyi güldürmeye çalışan bir komedi türü. Hareket komedisi “slapstick” Örnekte masalistan keloğlan keloğlan internette müzikli kitap terapi çalışmamdaki benzer bir yapıya sahip (sağ eliyle alnına dayayıp ufka bakan evine anasına varan sırtında oklar taşıyan keloğlan gibi). Şu insan cehenneminde sırtını yaslayacağın bir dayanağın olmadan yaşamak çok ince bir sanat gerektirir. Hem erkek hem de kadın için analar bunun için vardır her daim yanında.
Erkeklik dediğin demirden
Kafes kitlidir kapı içeriden,
Gönül gözüyle görmezsen
Eğer körlük ölümden beter
Atıf Yılmaz’ın yönettiği Şekerpare filminin müziği Mutlu Torun’a aittir. Kendisi aslen udi olmakla kalmayıp klasik gitar metodunu ud eserleride uyarlayıp batı tekniği getirmiştir.(Bir nevi sentez uygulaması diyebiliriz ) Zeybek havasında dans eden oyuncuların kollarını tahta çubuklar bağlıyordu. Bu bir kültür yansıması idi adeta… Bu çubuklar kendinin koruma aleti ya da antlaşma barış çubuğu idi. (Kızılderililerdeki kültüre benzere bir yaklaşım).Bu tahta objeler Avrupa’daki Die Klanghölzer tını, ses tahta çubuklarına (çengi çubuğu ) benziyordu. Bizim kültürel mirasımız bu gün Avrupa’da müzik terapide kullanılmaktadır. Kısaca Osmanlılardan gelen çengi çubuğu batıda Die Klanghölzer (Yurt dışında müzik terapi araştırma bilgilerinden bir kesit sadrazam Çorlulu ali paşanın torunu Banu Doğan’dan)
Değerli dostlar!
Şu üstüne bastığımız toprak hepimizi mutlu edebilecek kadar cömert. Yolun sonunda hiçbirimizi dışarıda bırakmadan hepimizi yine o bağrına basmayacak mı?
Oyun yazar Yavuz Tuğrul, yöneten ve oyunda oynayan Engin Alkan’a sonsuz teşekkürler tabii ki tüm oyuncular dâhil olmak üzere. Müzik direktörü güçlü maestro Burçak Çöllü ’ye de ayrıca teşekkürler sunmayı bir borç bilirim.
Köşe yazarının esinlendiği kaynaklar:
1- Geze Toza İstanbul İlk Hedef Galata Kulesi
Kitap adı: Geze Toza İstanbul ilk hedef galata kulesi
Yazan: Fatma Börekçi
Resimleyen: İbrahim Çiftçi
Resim taslak: İ.B.B. Çocuk Yayınları
Geze Toza Kasım 2014 İstanbul
Üsküdar Üniversitesi tarafından tavsiye edilmiştir
2- İstanbul kanatlarımın altında (Gülay)
Önce kuş olduk uçtuk semaya
Sonra vurulduk düştük sevdaya
Yandık ateşten korlar misali
Öyle derindi vardık mihraba
Aşkı ilahi saydık cihanda
Gözden buluştuk fani mekânda
Ayrılsa yollar güller savrulsa
Susmaz ki aşka âşık gönüller
Mâkam: Hicâz Saz Eseri
Bestekâr ve Piyanist: Tuluyhan Uğurlu
Neyzen: Kudsi Ergüner
3- Topkapı Saray Müzesi (Hüner name Haliçte gösteriler ressamı Levni)
4- Katty Perry Roar
5- Dido White Flag