İtalyan heykeltıraş Pietro Canonica'ya yaptırılan, iki genç Türk; Hadi (Bara) Bey ve Sabiha (Bengütaş) Hanım'in yardımlarıyla, anıt 1928'de tamamlanmıştır. 8 Ağustos 1928'de açılan anıtın, kaide ve çevre düzeni mimar Giulio Mongeri tarafından yapılmıştır.

General Mihail Vasiliyeviç Frunze; Frunze’nin arka solundaki kasketli asker de bir başka Sovyet generali, Kliment Voroşilov’dur...

Osmanlı, yerini Türkiye Cumhuriyeti'ne bıraktıktan sonra eğitim, hukuk, insan hakları, vergi politikaları gibi pek çok konuda yeni yollar çizildi

Sanat da yolu yeniden çizilen alanlardan biriydi. Çağdaşlık ve millilik ana prensip olarak belirlenerek sanat konusunda batı tarzına kapılar açılmış oldu. Bu bir diğer anlamıyla yenilik demekti. Bu bağlamda pek çok adım atıldı. Bunlardan bazıları; milli kütüphanenin açılması, devlet tiyatrolarının kurulması, dolmabahçe sarayı içerisine resim heykel müzesi'nin açılması, Ankara'da devlet konservatuvarı'nın açılması, Ayasofya'nın ve Topkapı Sarayı'nın müze olarak halka açılması, Türk dili tetkik cemiyeti'nin kurulması gibi... Bu listede sıralananlar, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarını güzel sanatlar ile buluşturmanın ilk adımıydı. Tüm bu adımlar mimaride, resimde, heykelcilikte, tiyatro, opera ve müzik gibi sahne sanatlarında karşılık buldu ve Türk eserleri batı ile harmanlanarak ya da batı’dan devşirilerek Türkiyeye yepyeni eserler kazandırıldı.

Taksim Cumhuriyet anıtı da o çizilen yeni yolun ilk sonuçlarından biriydi..

Çünkü Osmanlı yönetimi ve halkı bazen dini, bazen örfi nedenlerle heykelcilikten hep uzak durdu. Her ne kadar Sultan Abdülaziz ilk adımı atmayı denemiş olsa da kendisi bile halkın tepkisinden çekindiği için kendisi için yapılan heykeli gün yüzüne çıkartamadı.

İşte Taksim Cumhuriyet anıtı bu kısıtlı bakış açısını yıkmak için de yapıldı..

Heykel 1928 yılında Pietro Canonıca tarafından Roma'da yapılmış. Heykelin kendisi bronz, kaidesi ise mermerden. 

Bankalar, Şirketler ve esnaftan bağış toplanarak İtalyada yaptırılan heykele bir de Mimar Sinan Güzel Sanatlardan yarışma sonucunda karar verilerek Sabiha Ziya isminde stajyer bir öğrenci eşlik etmiş ki heykelin en tepesindeki yuvarlak içinde minik bir portresini görmeniz mümkün.

Heykelin yapımı 1.5 yıl sürmüş ve İstanbul'a getirilerek 23 günde Taksim’deki yerine yerleştirilmiş. Anıtın içine oturacağı havuz mali sıkıntılar nedeniyle inşa ettirilememiş. Anıt 1928’da dönemin TBMM Başkanı Kazım Özalp ile yaklaşık 30.000 kişinin eşlik ettiği bir tören ile açılmış.