Türkiye-Asya Stratejik Araştırmalar Merkezi (TASAM) ve İslam İlimleri Araştırma Vakfı (İSAV) işbirliği ile 24-27 Ekim tarihleri arasında yapılan "İslam Ülkeleri'nde Eğitim Kongresi"ne Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, Pakistan Milli Eğitim Bakanı Ashraf Javed, Senegal Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Doç. Dr. Adama Dıop, İSAV Başkanı Prof. Dr. Ali Özbek, TASAV Başkanı Süleyman Şensoy, İslami Eğitim, Bilim ve Kültür Teşkilatı (İSESCO) Genel Müdür Vekili Dr. Hadi Azizzadeh ve ilgililer katıldı. 38 İslam ülkesinden 70 bilim adamının 9 oturumda tebliğler sunuldu. Konferanslarda "Eğitimde işbirliği ve kalkınma" başlığı altında teknik eğitim, eğitim kurumları, radikalizm ve eğitim, mesleki eğitim, araştırma ve eğitim, eğitimde batı ve doğunun karşılaştırılması konuları ele alındı. Kongrenin ilk gününde Türkiye'deki eğitim sistemini masaya yatıran ve perspektif sunan Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, İslam Ülkelerinin temel probleminin, cehalet ve fakirlikten ortaya çıkan ihtilaflar vurgulayarak, "ABD'de 368 etnik grup var. Pasta herkese yetiyor, toplum birbirine girmiyor. Ekonomik güç ve zenginlik toplumu bir arada tutar. Cehalet başımızın belasıdır, sonunda fukaralık, çatışmalar ve ihtilaflar vardır" diye konuştu. Konferansın amacının İslam ülkeleri arasında eğitim sistemleri ve uygulamaları konusunda fikir alışverişinde bulunularak ortak faaliyetler düzenlemek olduğunu belirten Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, Avrupa ülkelerinde yapılan bilimsel buluşlara, bunun temelini zaten biz atmıştık denilerek ön yargıyla bakıldığını söyledi. Çelik, "13. asırdan sonra İslam dünyası derin bir kış uykusuna yattı. Onlar bizden aldıkları çekirdekleri bahçeye dönüştürdü. Biz onlardan meyve alıyoruz. Çekirdekle avunmanın anlamı yok. Geçmiş hiçbir şey ifade etmez, ne olduğunuz önemlidir. Osmanlı'nın son dönemlerinde fen bilimlerini medreselerde cüziyat olarak okuduk. Osmanlı Devleti batı karşısında geri kalmışlığını gidermek için orduyu modernize ederek işe başladı. Bu da yetmedi" dedi Mesleki ve teknik eğitimin üretmek ve kalkınmak isteyen her ülkenin temel önceliği olması gerektiğini vurgulayan Çelik, "Son 5 yılda eğitim Türkiye'nin bir numarası olmuştur. Bizim 25 kere eğitim dememiz lazımdır. Başbakanımız bir eğitim sevdalısıdır, eğitim gönüllüsüdür. Son 3 yılda 550 bin bilgisayar gönderildi, bir ADSL sistemi kuruldu. 2000 yılı Ar-Ge bütçesi 100 milyon dolardı, 2007 yılında 2 milyar dolardır. Bunu yapmadığımız sürece söylediklerimiz bir zemine oturmaz" dedi. Daha sonra söz alan Pakistan Milli Eğitim Bakanı Ashraf Javed, "İslam ülkeleri ilk öğretimden üniversiteye kadar bütün eğitim seviyelerinde kriz içindedir. Pakistan'da 50 milyon okuma yazma bilmeyen vatandaş var. İlk 500 üniversite arasında 2 üniversitemiz var. Müslüman öğrenciler batı üniversitelerine kabul edilmiyor. Kendi üniversitelerimizi geliştirmeliyiz. Bunlar olmadan dünyada onurlu bir şekilde mücadele edemeyiz" diye konuştu. Ashraf Javed, "İslam dünyası batı ülkeleri tarafından itiliyor. Müslümanlar medeniyet dışı, terörist ve radikal olarak nitelendiriliyor, bundan kurtulmak için eğitim şarttır. Katolik dünyasında 200 bin okul var, bunlar bir merkezden ortak olarakne teknik eğitimin üretmek ve çalışıyorlar. Bizlerin de İslam dünyası olarak eğitim ağlarına ihtiyacımız var" şeklinde konuştu. Pakistan Milli Eğitim Bakanı'ndan Türk Okullarına Övgü Pakistan Milli Eğitim Bakanı Ashraf Javed'den ülkesindeki ve dünyanını değişik yerlerindeki Türk okullarına büyük övgü geldi. Bakan Javed, Türk yetkililere teşekkür ederek, "Bu alkışlanması ve desteklenmesi gereken bir harekettir." dedi. TASAM Başkanı Süleyman Şensoy ise, terör olaylarını kınayarak başladığı konuşmasında, "Türkiye ve İslam dünyasının kazanımlarını paylaşmak, gelecek için müşterek vizyon belirlemek, dinimize mal edilen yanlış eğitimden ve yönlendirmelerden kaynaklanan radikalleşmeyi ele almak için yaklaşık 40 ülkeden bilim adamı 70'in üzerinde tebliğ sunacaklar" dedi. İSAV İslami İlimler Araştırma Vakfı Başkanı Prof. Dr. Ali Özek ise, "Kız erkek ayrımı yapmaksızın bütün çocuklarımızı okutmak zorundayız. Bütün fertlerini okutamayan milletlerin hali içler açısıdır. İslam ülkelerinde son asırlarda, eğitim alan kişi sayısı azalmış, batı ülkelerinde artmıştır" diye konuştu. Senegal Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Doç. Dr. Adama Dıop da, "Günümüzde Afrika'da yeterince gelişilmemiş olmasının sebebi okuma yazmanın yüksek olmaması, düşünce sistemlerimizin birbirine tam uyum sağlamamasıdır. Eğitim sistemi sorun teşkil ediyor. Okuma yazma oranı çok düşük, ülkelerimizdeki nüfusun yüzde 50'si okuma yazma biliyor. Öğretmenler ve eğitim veren kişilerin sayısı yeterli değil, alt yapılar yetersizdir. Eğitime yapılacak yatırım çok önemlidir. Fakirliğe karşı savaşta ve sürekli bir gelişimi sağlamak için gayret göstereceğiz" şeklinde konuştu. Üç gün boyunca İslam Ülkelerindeki eğitim sisteminin tartışıldığı ve karşılaştırıldı bilimsel kongre sonuç bildirisiyle tamamlandı. İslam Ülkeleri arasındaki işbirliğine gidilmesi, eğitim alanında araştırma enstitülerin açılması ve öğrenci transferi sonuç bildirisinde altı çizilen konuların başında yer aldı. Her yönüyle faydalı olan bu uluslar arası bilimsel kongreyi gerçekleştiren Başta İSAV Başkanı Prof.Dr.Ali Özek ve TASAM Başkanı Süleyman Şensoy'u, Doç.Dr.Ahmet Kavas'ı ve tüm emeği geçenleri tebrik ediyor benzeri uluslar arası kongrelere öncülük etmesini diliyorum. [email protected]