Amerika Birleşik Devletleri’ndeyken markete her uğradığımda malum buzdolapların önünden de geçerim. Çünkü yoğurt reyonu benim için özeldir. İhtiyacım olsun ya da olmasın o reyonlardan şöyle bir geçerim. Geçerim ve o Chobani’yi mutlaka görürüm, gururla bakarım. Gözlerim ışıldar, kalbim ısınır. Duygusal milletiz vesselam. Bizim topraklardan çıkmış birisi ABD’nin en çok satan yoğurt markası haline gelmiş, gururlanmayıp ne yapacağım? Ayrıca fiyatı da ABD piyasasına göre ucuz değil. Küçük meyveli paket yoğurtlar ortalama 50 centken Chobani’yi 1 dolar’dan aşağı gören olmamıştır.

İş Adamı, Girişimci ve Güzel Yürekli İnsan: Hamdi Ulukaya…

Hamdi Ulukaya 1972 İliç, Erzincan doğumlu. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler mezunu. Sırt çantasıyla 1994’te dil öğrenmek için New York’un yolunu tutuyor. Ulukaya, çalıştığı çiftlikte eline geçen satılık fabrika ilanını çöpe atıp çay içerken, aklına gelen fikir ve cesaret ile ABD'de tarihi başarıya imza atıyor. Eski bir fabrikanın duvarlarını boyamakla başlıyor işe. Ardından yoğurt üretmeye başlıyor ve bukadar büyüdüğüne kendisi de inanamıyor... Firmanın ismi bildiğimiz Çoban!  Kelimenin bu birleştirici özelliğinden etkilenmiş ve çoban her yerde çoban, yoğurt her yerde yoğurt diyerek bu ismi vermiş.

Sadece en çok satan yoğurt markasının sahibi değil Ulukaya, aynı zamanda 300’ü aşkın mülteciyi fabrikalarında istihdam eden ve göçmenlere yardım için Tent Foundation isimli bir derneğin de kurucusu. Ayrıca Ulukaya şirketin yüzde 10’unu işçilere devrediyor. 8 milyar dolarlık yoğurt piyasasında yaklaşık yüzde 20 pazar payına sahip olan Chobani, büyümeye bağlı olarak çalışanlara hisse aktarımı yapıyor. ABD’de şirketler bu tür faydaları sadece tepe yöneticilerine sağlar, ama Chobani işçiler olmazsa kimsenin pay almamasına karar verecek kadar da emekçi.

Tüm bunlar olurken Chobani markası Dünyanın En Yenilikçi Şirketleri 2017 Listesinde de ilk 10 sırada yer aldı. İlk 10 firmaya baktığımız zaman Chobani dışındakilerin hepsi teknoloji şirketi. Gıda kategorisindeki birinciliğin gerekçesi olarak, Chobani’nin ürün gamını, süt ürünleri reyonunun önemli bir kısmını kapsayacak şekilde genişletmesi gösterilirken, sosyal fayda kateogirisindeki liderliğin arkasında ise firmanın kapılarını mültecilere açması ve onlara iş olanağı sağlaması yatıyor.

Chobani’nin ABD’deki toplam yenilebilir yoğurt kategorisinde yüzde 19,2 olarak gerçekleşen pazar payı, toplam yoğurt pazarının yüzde 36,7’sine denk geliyor. Brüt satış rakamlarında bir önceki yıla göre yüzde 20 oranında artış var.

ABD merkezli yayınlanan ve online versiyonu milyonlara ulaşan saygın Fast Company dergisinin hazırladığı dünyanın en yenilikçi ilk 10 şirketi;

1- Amazon

2- Google

3- Uber

4- Apple

5- Snap

6- Facebook

7- Netflix

8- Twillio

9- Chobani

10- Spotify

Hamdi Ulukaya yöneticilik anlamında kendisinden örnek alınması gereken bir iş adamı. Başarısının sırrını, hayatını ve şimdisini kendisinden dinlemeyi çok istediğim biri. Umuyorum yakın zamanda röportaj gerçekleştirme fırsatını da yakalayabilirim...