Demiryolu inşaatına zemin seçimi ile başlanır. 

1) Zemin demiryolu için en önemli etmenlerden birisidir. Zemin seçiminden sonra demiryolunda zemin geoteknik etüdünün yapılması gerekir. Geoteknik araştırmalar;

Dolgu malzemesinin sahada mevcut olup olmadığı ve dışarıdan temininin gerekip gerekmediği,

Zemindeki su seviyesinin sorunlara yol açıp açmayacağı,

Drenaj ve koruyucu önlem gerekip gerekmediği,

2) Formasyon Tabakası

Zeminin yetersiz olduğu durumlarda daha iyi bir zemin tabakası yerleştirilmesi gerekir. Bu kısma formasyon tabakası denir. Yol eksenine dik yönde eğim verilmiş olan ve alt balast yüksekliğine kadar olan temel tabakadır. Formasyon tabakası yeterli dayanıklılık ve kararlılığa sahip olmalı, yağmur ve eriyen kara karşı iyi bir drenaj sağlamalıdır.

Formasyon tabakası homojen ve yoğunluğu fazla olmalıdır. Bu tabakanın kalınlığı zeminin kalitesine göre değişir. Bu tabakanın temel fonksiyonları şunlardır;

Destekleyicilik: Tabakanın yük dağıtma etkisi ile zemini yüksek gerilmelerden korur.

Dona karşı koruyuculuk: Eğer zemin dona karşı hassas ise bu tabaka termal etkisi ile zemini dona karşı korur.

Filtreleyicilik ve ayırıcılık: Balastın ince zeminle karışmasını engeller.

Eşitleyicilik: Dayanım kapasitesinde büyük farklar olup, hat düzensizce desteklenmişse ve ya kaya zeminde düzgün formasyon oluşturulmamışsa düzgün yüzey sağlamak için kullanılır.

Düşük su geçirgenliği: Suya karşı zemini yüzey suyundan korur.

Bla Bla…

5) Balast

Boyutları 30mm-60mm arasında olacak şekilde bazalt, andezit, dolomit, granit, diyorit gibi kayaların kırılması ile elde edilen taşlara balast denir.

Balast demiryolu inşaatında önemli bir yer kaplar ve aşağıdaki şartları sağlamak zorundadır;

Temiz olmalı ve içerisinde toprak bulundurmamalıdır.

İçerisinde su tutmamalı, suyu alt katmanlara aktarabilmelidir ve çevre şartlarına uyumlu olmalıdır.

Basınç ve darbelere karşı dayanıklı olmalıdır.

Kübik, keskin kenarlı ve keskin köşeli olmalıdır. (Traverslerin yanal ve boyuna kaymasını engellemek için)

Ülkemizde TCDD’nin balast teknik şartnamesine göre, balastların; hazır balastın yıkanma sonrası zararlı madde miktarları, aşınma testi, dona dayanıklılık testi, su emme testi gibi kriterleri yerine getirmesi gerekmektedir.

Kaynaklar
[1] K. Sawley and J. Kristian (2003): ‘’Development of bainitic rail steels with potential resistance to rolling contact fatigue’’,
[2] Track Construction, Moreton Bay Rail,
[3] Prof. Dr. Zübeyde Öztürk , Dr. Veysel Arlı (2009), Demiryolu Mühendisliği

MADDE 5

(1)

Demiryolu hemzemin geçitleri ile yaklaşım yollarının; bu 

Yönetmelikte belirtilen standart, anlam, nicelik ve niteliklere ve şematik olarak gösterilen örneklerine uygun şekilde yapımından karayolunun bağlı olduğu kurum ve kuruluşlar sorumludur.

(2) 

Demiryolu hemzemin geçit yaklaşım yollarının bakım ve onarımından geçidin yapımından sorumlu kurum veya kuruluş sorumludur.

(3) 

Demiryolu hemzemin geçitlerinin bakımı onarımı ve işletilmeleri, geçitten sorumlu kurum veya kuruluş nam ve hesabına TCDD tarafından yapılır ve bununla ilgili masraflar karayolunun bağlı olduğu kurum veya kuruluşlara tahakkuk ettirilerek tahsil edilir. Bu durum, sorumlu kurum ve kuruluşun üçüncü kişilere olan ve birinci ve ikinci fıkralardan kaynaklanan sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.

Yönetmelik ile ilgili 

görüşler

TMMOB

İNŞAAT MÜHENDİSLERİ ODASI

İZMİR ŞUBESİ

Hemzemin geçit adından da anlaşılacağı üzere aynı kodda çakışan demiryolu karayolu anlamını taşıyor. 

Benim vurgum, hem zemin, hem işçilik, hem şartname, hem kafa içermekte…

8 Temmuzda ekranlarda şöyle bir görüntüyle karşılaştık;

Balık iskeletinden bir köprü ve dere yatağına düşmüş altında lentoya bile benzemeyen bir beton müsveddesi…

Haber şu; Çorlu’da 5 vagon raydan çıktı.

(Biz de zıvanadan …)

Alan yağmurda bataklığa dönmüş. Belli ki toprak yumuşak. Sanırım coğrafi bilgilerimiz eğitimlerde harita çizdirmediğimizden eksik.

Ünlü Kassandra Geçidi filminde ki altı boşalan traversleri anımsıyorum. (Bazen abartsam da görsel hafızam cuk oturur.)

Kazaya ulaşılamıyor, yönetmenlerin panik atak takılın deyip ellerine verdikleri mikrofonla haber yapmaya giden muhabirler. 

Bır Bır Bır nefes nefese.

Yine şanssız mudiler saçılmış oraya buraya.

Onlarca ölü onlarca yaralı.

Japonya’da depremlerin şiddeti ve ölümlerin azlığı gel de mukayese etme. 

Zemine bak, menfezin inşaasına bak, şu giden hayatlara bak…

Çok acı çok…

Hani kaynımda da var derler ya

Yaptığım işte de ne usta usta ne kalfa… ne malzeme ne hesap

Vicdan sel olup gitmiş.

Bu yağmur da kader mi şimdi?

Söz bitti.

Kınarım, yanarım.