İSTANBUL 


Kuş gözlemleri inşaat işlerinden önce başlayan ve bugüne kadar devam eden İstanbul Yeni Havalimanı, bu konuda dünyanın en hassas havalimanı olacak.

Dünyanın en çok kuş bilimcisi çalıştırılan kurumu olma özelliği taşıyan havalimanı, ilk günden beri veri toplama ve planlama çalışmalarının yapıldığı, kuş radar sistemi ile de desteklenen tek havalimanı olma özelliğini taşıyacak.

İstanbul Grand Airport (İGA) Havalimanları Üst Yöneticisi (CEO) Yusuf Akçayoğlu, İstanbul Yeni Havalimanı'nın ilk gününden itibaren çevre ve kuşlar konusunda yapılan çalışmaları AA'ya anlattı.

Kuş göç yollarının uçuş güvenliğini etkilediği ve Üçüncü Havalimanı'nın bu yollar üzerinde bulunduğuna dair çok eleştiriler yapıldığını anımsatan Akçayoğlu, "Dünyada herhangi bir havalimanında daha yapım aşamasında, ortada hiçbirşey yokken kuç göçü ile ilgili böyle bir çalışma yapılmadı" dedi.

"Çalışmalarımız uçuşların aksamaması için"
Akçayoğlu, İGA'nın çevre direktörlüğünün yurt dışında çok detaylı çalışma yaptığını, Avrupa, Amerika, Kanada gibi Türkiye'den daha fazla uçuş hareketi olan ülkelerde araştırmalar sürdürdüğünü kaydederek, bunların hiçbirinde kuş göç yolları nedeniyle havalimanı kapatıldığını görmediklerini söyledi.

Bugüne kadar yapılan çalışmalar neticesinde raporların hazırlandığını dile getiren Akçayoğlu, bu konuda dünyadaki en gelişmiş teknolojileri incelediklerini bildirdi.

Akçayoğlu, "Nihayetinde dünya çapında en gelişmiş yazılımı ile topladığımız verileri otomatik olarak değerlendirme ve risk değerlendirme yapabilme kabiliyetine sahip kuş radar sistemimizi satın aldık. Bunun sayesinde uçuş hareketlerini en güvenilir şekilde yapabileceğimize inanıyoruz" dedi.

"Kuş açısından hiçbir sıkıntı yaşanmayacak"
Akçayoğlu, yolcularının ve havayollarının uçuş güvenliğinin çok önemli olduğuna vurgulayarak, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Buradaki hava operasyonlarını ne kadar efektif ve az kayıpla yapabiliriz bunu düşünüyoruz. Yani uçuş hareketlerinde minimum aksamayı amaçlıyoruz. Yoksa bu çalışmaları burada tehlike var, bunu yönetme anlamında değil. Uçuş operasyonlarını nasıl daha sağlıklı ve efektif yapabiliriz. Burada riskli bir olay vardı da biz bu yüzden bu kadar hassasız değil konu. Kuş meselesi dünyanın her yerinde ne kadar problemse burada da o kadar konu. Ekstra bir problem yok. Burada bir ilki gerçekleştiriyoruz. Bu Türkiye'ye, dünyaya örnek olacak. Minimum zaman kaybıyla en efektif uçak hareketini sağlamak için çalışıyoruz. Yoksa hayati tehlike arz eden bir durum yok.

"Çevre ve kuş çalışmalarına 15 milyon avro ayırdık"
Akçayoğlu, inşaat alanında canlı varlıkların türlerinin devam etmesi için Atatürk Arboretumu ve Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi ile işbirliği yaptıklarını belirterek, ayrıca bu alandaki kaplumbağaları da ormanın iç taraflarına taşıdıklarını söyledi.

Çevre ve kuşlar için ayırdıkları bütçenin 15 milyon avro olduğuna değinen Akçayoğlu, bu paranın sadece birinci etap için ayrıldığına dikkati çekti.