İSTANBUL

AA Finans Masası'na konuk olan Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Kudret Önen, sektöre ilişkin son gelişmeleri değerlendirdi, beklentilere ilişkin soruları yanıtladı.

Önen, geçen hafta açıklanan yeni teşvik sistemi ile ilgili, ''Bizi çok mutlu eden, bizi çok heyecanlandıran, ülkemizin otomotiv sanayisinin dünyadaki cazibesini artıran çok mutlu bir haber'' dedi.

Önen, yerli otomotiv konusunda, en başta yerli araç, yerli marka kavramlarının oturtulması gerektiğini söyledi. 35 yıldır bu sektörde çalıştığını aktaran Önen, ''Bence biz Türkiye'de yerli araba yapıyoruz. Çünkü yerli oranı bazılarında yüzde 60, bazılarında yüzde 80. Ortalaması yüzde 56'lara gelen bir yerlilik oranı var. Bu çok ciddi bir rakam. Çünkü bazı teknolojiler, bazı üretim şeyleri dünyanın her yerinde yapılmıyor ki? Bunlar belli merkezlerde yapılan şeyler. O yüzden bu kadar yerli oranına sahip bir Türkiye'de biz zaten yerli araba yapıyoruz. Marka dediğimiz de ise bu konu, biz daha önceki teşviklerde böyle bir projeyi bile biz teşvik yasasına sokamıyorduk. Şimdi o da girdi. Bu kimse konuşmuyor ama, o da girdi, stratejik yatırım olarak o da bu kapsamda ele alınabilecek. Onun için olumlu bir şey. Yani bu teşviklerle varsa böyle bir konu, bu konuyla ilgilenen bir yer varsa kesinlikle çok daha yakınlaştı'' şeklinde konuştu.

Yerli marka konusuna konsantre olunmalı

''Yerli otomobil konusunda bir babayiğitin önümüzdeki günlerde çıkacağını düşünüyor musunuz? Yoksa bunu birkaç yıl konuşup unutacak mıyız?'' şeklindeki soruya Önen, şöyle cevap verdi:

''Bunlar unutulacak konular değil. Farklı yaklaşıyorum bu konuya. Kim yapacak? Ne zaman olacak? Aslında yerli otomobilden ziyade yerli marka konusuna konsantre olmamız lazım. Bugün zaten yerli otomobil yapıyoruz. Yan sanayimiz şu anda Avrupa'nın en güçlü yan sanayilerinden bir tanesi. Bugün Avrupa ve ABD'li otomotiv firmalarına paket sistem dizaynı veren şirketlerimiz var. Yerli araç konusunu bir tarafa koymak gerekiyor. Bu kesinlikle rahat rahat yapılır.''

Önen, elektrikli araç üretiminde asıl konunun alt detay teknolojilerinin geliştirilmesi olduğunu ve buradaki başarının elektrikli araçlardaki başarıyı getireceğini söyledi. Türkiye'de alt detaylar teknolojilerin geliştirilmesi halinde bunların bir otomobilde buluşabileceğini belirten Önen, ''Bunu ABD denedi ama daha başarıyı elde etmiş değiller. Hemen yarın olacak bir şey değil bu. Uzun süreç alacaktır'' diye konuştu.

Türkiye cazibe merkezi

Yeni teşviklerin son haliyle otomotiv sektörünün 2023 hedefleri için önemli olduğunu, Türkiye'de otomotiv sanayinin gelişmesini istediklerini ve bu konuda ellerinden geleni yapacaklarını belirten Önen, ''Bu yeni teşviklerle de bunu gösteriyoruz. Bugün Türkiye'nin neresine kuracak olursanız olun, bir otomotiv yatırımı ciddi teşvikler alacak. Benim bu konuda hiç bir şüphem yok. Teşviklerden sonra çok umutluyum. Türkiye, Avrupa'da otomotiv sektöründe yatırımlar açısından baktığımızda bir cazibe merkezi olarak ortaya çıkmıştır'' dedi.

Volkswagen'e Türkiye'de üretim önerisi

Önen, Hükümetin Volkswagen'e Türkiye'de üretim çağrısına ilişkin bir soruyu da '' Ülke sanayisini düşündüğümüzde burada maksimum oyuncu görmeyi, Türkiye'nin maksimum araç üretmesini istemek en tabii hakkımız. Hükümet de burada üstüne düşeni gayet güzel yapıyor. Gayet iyi bir şekilde teşviklerini anlatıyor. Ülkenin nasıl cazibe merkezi olduğunu söylüyor ve çağrılarını da yapıyor. Bunda yadırganacak bir şey yok'' şeklinde cevapladı.

AA Finans Masası toplantısının sonunda Kudret Önen'e''Anadolu Ajansı 2012 Almanak''ı hediye edildi.