İSTANBUL - Kliksa Genel Müdürü Nevgül Bilsel Safkan, yarın itibarıyla yürürlüğe girecek Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'a ilişkin, "Uygulama, tüm kurumları daha fazla Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM) yapmaya teşvik edecek. Yasayla, elektronik ticarete duyulan güven artacak, haksız rekabetin önüne ciddi bir engel konmuş olacak" dedi.

AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Safkan, e-ticaret yasası olarak bilinen düzenlemenin, sektörün daha fazla önemsenmesi ve düzenlenmesi adına kendileri için çok kıymetli olduğunu söyledi. E-ticaret sektörünün önündeki en büyük engelin güven unsuru olduğunu vurgulayan Safkan, tüketicilerin rızası olmadan çok sayıda markadan SMS ve e-posta gelmesinin güvensizliği tetiklediğini dile getirdi.

Safkan, şöyle devam etti:

"Çeşitli yöntemlerle size ait olmayan datalara ulaşarak onlara teklif sunmak, izinsiz SMS ve e posta yollamak hem haksız rekabet oluyor hem de müşteriyi rahatsız ediyor. Hiç adını sanını duymadığımız, hiç bir ürününü kullanmadığımız markalardan bir çok teklif alıyoruz. O kalabalığın arasında gerçekten ilgimizi çeken, sevdiğimiz bir kampanya varsa onu da kaçırıyoruz. Söz konusu düzenleme, bunların sonlandırılması adına çok önemli. Bu düzenlemeyle birlikte güven anlamında pekişme olacağını düşünüyorum. Yasayla, elektronik ticarete duyulan güven artacak, kolaycılık ve haksız rekabetin önüne ciddi bir caydırıcılık ve engel konmuş olacak. Dolayısıyla herkes için artık daha fazla CRM yapma günü."

Düzenlemeyle birlikte, tüketicilerden izin almadan, ilgi görüyor mu görmüyor mu diye endişe etmeden yapılan gönderimlerin son bulacağına işaret eden Safkan, son bulmaması durumunda ise caydırıcılığı yüksek, önemli cezaların devreye girdiğine dikkati çekti.

Tüketicinin şikayet etmesi halinde izinsiz gönderimde bulunanlara bin liradan 15 bin liraya varan cezaların uygulanabileceğini ifade eden Safkan, "Hatta toplu gönderimlerde 10 katına kadar çıkıyor. Uygulama, tüm kurumları daha fazla CRM yapmaya teşvik edecek. Müşteri kitlesini seçerken düşünmek, herkese aynı teklifi vermemek, kişiselleştirilmiş teklifleri kişinin alışkanlıklarını dikkate alarak yollamak büyük önem kazanacak" değerlendirmesinde bulundu.

Safkan, Kliksa olarak CRM uygulamaları kapsamında, tüketicinin e-postalarını ağırlıklı olarak hangi saatte kontrol ettiğinden, yaptığı ziyaretlerden ve baktığı ürünlerden yola çıkarak tüketicinin ilgi alanları hakkında fikir sahibi olduklarını ve elde ettikleri veriler ışığında tüketicinin amacına hizmet etmeye çalıştıklarını söyledi.

"Elektronik ticarette CRM, ağırlıklı olarak sistemlerle destekleniyor"

Kliksa'nın, profesyonellik ve müşteriye saygıyı belirli seviyede zaten koruduğunu kaydeden Nevgül Bilsel Safkan, şöyle konuştu:

"Aslında bu uygulamanın gelmesi biz ve bizim benzerimiz kurumlara bir yenilik getirmiyor. Biz zaten mevcut yapımızda tüketicilere olması gereken şekilde yaklaşıyoruz. Ama düzenleme, rekabete bir düzen getirdiği için haksız rekabet ve kolaycılığın önüne geçmiş oluyor. Biz bu tür işlerimizi pazarlamanın altında CRM ve iş zekası adı altında yönetiyoruz. Bu birimlerin odağında daha çok özelleştirilmiş kurgular tasarlamak, müşteri davranışlarını incelemek, müşteri davranışlarına özel çözümler üretmek ve müşteri hangi tür mesajlara daha iyi cevap veriyor onları bulmak gibi çabalar var.

E-ticarette bu iş ağırlıklı olarak sistemlerle destekleniyor. Tavsiye ve toplu mail gönderimi sistemleri ve CRM araçları çok yoğun bir şekilde sistemi destekliyor. Çünkü bizde BIG Data dediğimiz çok büyük veriler söz konusu. Bu tür araçlar olmazsa biz bu verileri ve sistemi yönetemeyiz. Önemli olan doğru olanını bulmak. Çünkü hepsinin farklı özellikleri var. Yapınıza en uygun olan çözümleri doğru seçmeniz gerekiyor ve bu da dolayısıyla uzmanlık gerektiriyor."

CRM kapsamında teknolojiye, markaya ve insan kaynağına 2012 yılının mart ayından itibaren toplam 55 milyon lira yatırım yaptıklarını belirten Safkan, sözlerini, "Önümüzdeki 3 yıl için de iş planlarımızı 155 milyon liralık yatırım seviyesine göre yaptık. Kliksa olarak dünya standardında bir teknolojiye geçeceğiz ve bunu da 2015 yılı içerisinde gerçekleştireceğiz" diye tamamladı.