İSTANBUL - Suriyeli sığınmacı M.E., milyonlarca kişinin hayalini kurduğu Avusturya'ya gitmek için İzmir'in Çeşme Limanı'ndan yola çıktığını belirterek, 34 günlük yolculuğu sırasında, saatlerce yürümek, küçük bir araçta 17 kişi yolculuk yapmak ve gözaltına alınmak gibi zorluklarla karşılaştığını ve yaklaşık 4 bin 500 avro harcadığını ifade etti.

Ülkesinde asker kaçağı olan ve ailesi halen Suriye'de yaşadığı için adının açıklanmasını istemeyen M.E., Çeşme Limanı'ndan sürat teknesiyle Yunanistan'a doğru yola çıktıklarını dile getirerek, "7'si Filistinli 15 kişi sürat teknesine bindik. Kıyıdan uzaklaşıp, yolu yarıladıktan sonra kaptan ağırlık yaptığı gerekçesiyle eşyalarımızın yarısını denize atmamızı söyledi. Ben doğru söylediğine inanmıyorum. Yaklaşık 25 dakika sonra Yunan kıyısına ulaştık" dedi.

Kıyıya 5 metre kala tekneden indiklerini kaydeden M.E., "Kıyıya vardığımızda sırılsıklam olmuştuk. Kıyıdan 50 metre kadar yürüyünce bir araba geldi. Bizim Suriyeli olduğumuzu öğrenince arkadan gelen otobüse binerek onları takip etmemizi istediler. Koyos Adası'nda yasadışı mültecilerin tutulduğu kampa götürüldük ve orada 10 gün kaldık" diye konuştu.

Kampta 10 gün kaldıktan sonra kendilerine 6 ay geçerliliği olan seyahat kartı verildiğini söyleyen M.E., sözlerine şöyle devam etti:

"Buradan deniz yoluyla Atina'ya geçerek 5 gün kaldık. Bir grup kaçak göçmenle birlikte havayolunu kullanarak yolculuğa devam etmenin planlarını yaptık. Ancak bunun için 5 bin 500 avro gerekliydi ve başarı oranı ise yüzde 30'du. İtalya'ya kamyonla gitmek 5 bin avro, Avusturya'ya gitmek ise 4 bin avroya mal oluyordu. Bu yolla da pek güvenli değildi."

Selanik'e ulaştıklarında oradan 3 arkadaşla Makedonya'ya geçtiklerini ancak Makedon polisinin Selanik'e geri dönmeleri yönünde uyarıda bulunduğunu ifade eden M.E., ertesi gün 2 saatlik bir boyunca tekrar Makedonya sınırına yürüdüklerini ancak polis tarafından yakalandıklarını ve bir gece nezarette kaldıklarını belirtti.

"Yağmur altında uzun bir yürüyüşün ardından Makedonya'nın Sırbistan sınırındaki Luyan'a ulaştık. Burada gruptan 87 kişi gözaltına alındı" diyen M.E., bir grup arkadaşı ile Sırbistan sınırına doğru yürüdüklerini söyledi. Orada gelen bir golf arabasından biraz daha büyük bir arabaya 9 kişi bindiklerini, yolda iki defa devrilme tehlikesi yaşadıklarını söyleyen Suriyeli mülteci, Sırbistan'ın başkenti Belgrad'taki mülteci kampına ulaştıklarını belirti. M.E, kendilerinden bir gün önce kampa gelen diğer grubun ise 17 kişi bir arabaya zorla sıkıştırıldığını ve 5 saatlik bir yolculuk yaptıklarını belirtti.

M.E., kampa ulaşınca daha önce anlaştıkları kişi ile iletişime geçtiklerini kaydederek, sözlerine şöyle sürdürdü:

"Bir araç gelip bizi Bosna sınırına götürdü. Araç sahibinin evinde kaldık, burada elbiselerimizi yıkama ve banyo yapma imkanı bulduk. İlk hafta mali işlemler, ikinci hafta bizi Macaristan’a götürecek araç sahibinin gözaltına alınması nedeniyle, evde 15 gün kaldık. Bu arada evde kalanların sayısı 30'a yükseldi. Evde kalanların artık Macaristan'a gitmek için seslerini yükseltmelerinin ardından yola çıktık."

Macaristan'da Sırp mafyası tarafından bir binanın ikinci katında alıkonulmak, yaklaşık 35 saat aç kalmak, bazılarının Macar polisi tarafından gözaltına alınması ve darp edilmesi gibi başlarına türlü türlü işler geldiğini belirten M.E., "Avusturya'nın başkenti Viyana'ya gitmek için bir araçla anlaştık. 16 kişi küçük bir otobüse bindik. Bizi daha önce varılan anlaşmanın aksine Viyana’ya değil 54 kilometre uzaklıkta bir yerde bıraktılar. Biz de Viyana'ya tren yoluyla gitmeye karar verdik" diye konuştu.

M. E, yolculuğun 34 gün sürdüğünü, Yunanistan'a kadar 15 günde, oradan Avusturya'ya ise 19 günde ulaştığını kaydederek, "Benim için yolculuk böyle sona erdi ama göç eden bazı grupların sıkıntıları hala son bulmadı. Bazıları yaklaşık bir aydır Makedonya'da gözaltında tutuluyor, onlara ne olduğunu kimse bilmiyor. Bazıları göç için 8 bin 500 dolar ödemek zorunda kaldı" ifadelerini kullandı.

Yolculuğun zorluklarından bahseden M.E, Sırbistan'da bulundukları süre içende durumlarının iyi olmadığını, uzun saatler aç kaldıklarını ve bazılarının dövüldüğünü kaydetti. M.E, yaşadıkları zorluklar hakında şunları söyledi:

"Bazılarının ormanda kaybolduğunu ve yemek bulamamaktan dolayı ağaç yapraklarını yediğini, bazıların Macaristan'daki fırtına nedeniyle sınırda uzun süre beklediklerini duyduk. Maceristan'da hava sıcaklığı eksi 13'lere inmişti ve Macarlar, Suriyelilere kötü davranıyordu. Suriyelileri dövdüler, kovdular. Macarlar bazılarını gözaltına alıp daha sonra Sırplara teslim ediyordu. Sırplar Suriyelileri üstlerini arıyor, elbiselerini zorla çıkartıyor ve telefonlarını alıp tekrar sahiplerine zor kullanarak parayla satıyorlardı."