CUM’A  SOHBETİ  ( 4 / 37) - İMAM-I  BUHARÎ -  HADİS  KÜLLİYATI!...

Abone Ol

İMAM-I  BUHARÎ -  HADİS  KÜLLİYATI!...

Hadis, Haber,  Eser, Sünnet, İlm-i  Hadis- ki  ona  İlm-i  Rivayet,  İlm-i  Ahbar,  İlm-i  Âsâr  da  oenilir; Resûlu’llah salla’llâhu  aleyhi  ve sellem  Efendimizin  Akvâl (sözleri) ve  Ef’âlini  bildiren  ilimdir. Resû  aleyhi’s-salâtü  ve’s-selâm  Efendimiz’in  Akvalinden  maksad,  Kur’ân- ya’nî Vahy-i  Metlûv  olmayarak  buyurudkları  sözlerdir.  Ef’âlinden  de  murad   Zât-ı   Seniyye-i  Risâlet  Penâhîleri’nden  olmuş  umurdur. Ki, bunların  bir  takımlarına  ittiba’  ile  me’muruz. Tab’an  yahud  hâssa-i  Nebeviyye’leri  olmak  üzere  kendilerinden  sâdır  olmuş  olup,   ittiba’  ile  me’mur  olmadığımız  umur  da  Ef’âl-i  Nebeviyye  cümlesindendir.  İlm-i  Fıkıh’da  bu  ikinci  nev’i  Ef’âl  mevzû-i  bahis  değilse  de  İlm-i  hadis’de mevzû-i  bahistir.  Ba’zıları  bu  ta’rif’e  Ahvâl-i Seniyye-i  Risâlet  Penâhî’yi  de  ilâve  ederler.

En  Mu’teber  hadislerin  toplandığı  altı  Hadis  Külliyatı’na,  Kütüb-ü  Sitte  denilir. Bu  altı  Külliyattan  ilk  ikisi,  “ Sahîheyn,” iki  sahih  unvanlı  Sahîh-İ  Buhârî  ve  Sahîh-İ  Müslim’dir. Bütün  muhaddislerin,  müçtehidlerin ve  mütekaddimîn-  müteahhirîn büatün  ulema’nın  ittifakıyla, Kur’ân-ı  Kerim’den  sonra  “ESAH,” en  Sahih  Hadis  Külliyatı Buhârî  Hadis Külliyatıdır. ,

Ashab-ı  hadis’in  önderi,  asrının  evhadi, Büyük  Türk  İmamı, Ebû  Abdullah  Muhammed  bin,  İsmail  bin  İbrahim  el-  Buhârî. İmam-ı  Buhârî’nin  velâdeti  Ebced  harfleriyle tarih  düşülmüş, ( Sıdk= 194)  vefat  tarihi,(Nûr=  256) Hicreti  Nebeviyye’nin 256.  Senesinde Ramazan  Bayramı  gecesi  Semerkand’e  iki  konak  mesafede bulunan  Hatenk’de altmış  iki  yaşında  ebediyyete  intikal  etmiştir.

İmam-ı  Ahmed  bin  Hanbel  Hazretleri, “  Horasan  diyarı Muhammed  bin  İsmail  gibisini  yetiştirmemiştir,” diye  Buhârî’yi  takdir  etmiştir.

Buhârî,  çocukluk  devresini  geçirndikten  sonra  hadis talebi  için  yollara  koyulmuş,  bütün  diyar-i  İslâmiyye’yi  gezmiş  gücü  yettiği  kadar  âsâr-ı  Nebeviyyeyi  toplamkal  meşgul  olmuş, tebe-i  tâbi’î’n’den,  hatta  tâbi’î’nden rivayetlyeri  vardır.  Meşâyıhının  adedi  bin seksene  bâliğ  olur, “ Bir  muhaddis  kendi  farkında  olmadan da,  kendi  misli  olandan  da  kendi  dûnunda  olandan  da  rivayet  etmedikça  tam   muhaddis  olamaz.” Dermiş. Cumhurun  telakkisine  göre  Kur’ân-ı  Kerim’den  sonra   ehl-i  İslâm’ın  en  büyük  ve  en  mühim  kitabı  Buhârî’nin  bu  eseridir.  Hafız  Zehebî: Kitabu’llâh’tan  sonra  ehl-i  İslâm  elindeki  kitapların  en  şereflisi  ve  efdali,  el- Câmiü’s- sahih’dir.” diyor.

Zeynü’d-dîn, Ahmed  bin  Ahmed bin  Abdü’l- Lâfız- Zebîdî,Buhârî’deki  tekrarları  tecrid  ederek, “ Et- Tecrîdü’s-Sarih,  Li’Ehâdî’s-i  el- Câmi’i’s- Sahîh”  unvanıyla  te’lif  etmiştir.Bu  eser, Cumhuriyet’in  ilk  yıllarında,  Diyanet  İşleri  Reisliği  tarafından  tercüme  ve şerh  ettirilmiştir.  “SahîH-İ   Buhârî   Muhtkasarı  Tecrid-i  Sarîh  Tercümesi,” Unvanıyla  neşr’edilmiştir, 12  Cild  halinde  bastırılan  bu  Eser’in  ilk  üç  cildi, Dâru’l- Fünûn  müderrislerinden,  Merhum, Ahmed  Naim  Bey  tarafından  tercüme  ve  şşerh  edilmiş, Merhum,  Ahmed  Naim  Bey,Namaz  Bubabı’nın  tercüme  ve şerh’ini  yapıyorken  ikindi  namazı  vakti, İkindi  namazının  farzını  kılarken, secdede  vefat  etmesi  üzerine, müteakıp  cild’ler, Ders-i am,Sabık  Afyonkarahisar  Meb’usu, Kamil  Miras  Merhum  tarafından  tercüme  ve şerh  edilmiştir.

“Sahîh-i  Buhârî  Muhtasarı  Tecrid-i  Sarîh  Tercümesi,”  tercüme-  şenhedilmesi  ve  basımının  üzerinden  bunca  yıl  geçmiş  olmasına  rağmen,  şu  ana  kadar  aşılamamıştır. Tıpkı, Merhum,  Muhammed  Hamdi  Yazır’ın,  “  Hak  Dini  Kur’ân  Dili,” Türkçe  Tefsirinin  aşılamamış  olması  gibi... İmam-ı  Buharî,  Câmiu’s- Sahîh’ne,  Ömer  İbnü’l- Hattâb  radiya’llâhu  anh’den  rivayet  edilen, Niyyetle  alakalı, Hadis-i  Şerif’le  başlamıştır. Külliyatın  bir  numaralı  Hadis-i  Şerifi, Niyyetle  alakalı,  Meâl-i   Âlî’sini  vereceğimiz, Hadis-i  Şerif’tir. En  son  Hadis-i  Şerif’te, 2189  Numaralı, yine  Meâl-i  Âlî,sini  vereceğimiz, tesbih  ve  tahmid  Hdisiyle  bitirmiştir.

Merhum’lar, Ahmed  Naim  Bey ile, Kamil  Miras da, Sahîh-i  Buhârî  Muhtasarı  Tecrid-i  Sarîh  Tercümesinde  de Müellif’in  izini  ta’kip  eden, İmam-ı  Zebîdî’nin  izini  ta’kip  ederek, Niyyet  Hadisiyle  başlamışlar  ve  Tesbih, Tahmid  Hadisiyle  bitirmişlerdir,

Merhum, Ders-iam, sabık.  Afyonkarahisar  Meb’usu, Kamil  Miras, Tecrid-i  Sarih  Tercümesine, Muhteşem  bir  “  Hatime,”  yazmıştır.” Rivayet  İlmi’nin  alemdarı  olan büyük  Türk  alimi  Buhârî,  izah  etmekte  bulunduğumuz,  bu  hadis-i  Şerif  ile Sahîhini  bitirmiş  bulunuyor.  Niyyet  hadisiyle  başladığı  bu  muhalled  kitabını  tesbih  ve  tahmid  hadisi  ile  bitirmesi  ne  güzel  bir  fâtiha, ne  âlî  hatime’dir.

Biz  de  Buhârî’nin  bir  hidayet  meş’alesi  olan  Sahîh’nin  ışığında  müttekâ-yi  iftikârımız  olan  şu âciz  kaleme  dayana  dayana bu  son  durağa  gelmiş  bulunuyoruz.  On  senelik , geceli  gündüzlü  devam  eden mesâ’î   merhalelerinde  Asr-ı  Saâdit’in  ibâdet   hayâtını  yaşadık,  iman  ve  akîde’lerini  vicdânımıza  sindirdik,  o  mübarek  devrin  medinî  ve  siyâsî  olaylarını  gördük, bir  çok  kahramanlık  menkabeleriyle  dolu  gaza  ve  fütuhatını  temâşâ  ettik. Bu  umûmî   hayatın  yanında  dâimâ  gördüğümüz  ve  öğrendiğimiz  şey  insan  haklarına  hürmet  ve  adalet,  hürriyet  umdelerine  riayettir.

İslâm  Medeniyyetinin  bu  mefâhir’ini  görmek,  yaşamak  hususunda  bize  İmam  Buhârî  rehberlik  etti. Bu  cihetle  büyük  Türk  İmamını  rahmet  ve  minnetle  anarız.  İzahlarımızda  Azhab  ve  Tevabi’î’nin  akvali  ile( kavil= sözleriyle),  eimme-i  Kiram’ın  müctehadâtından( içtihadlarından)  istifade  ettik. Bu  cihetle  şu  on   senelik  hayatım  münhasıran  sadr-ı  İslâm  ulemâsı  arasında  derin  bir  huzûr  ve  sükûn  içinde  geçti.( Radiya’llâhu  anhüm=  Allah  onlardan  razı  olsun)

Hadis-i  Şerif’lerin  tercemelerinde  asıllarına  sadakat  etmeğe  ve  izahlarında  hata  etmemeğe  çalıştım.  Fakat  ben  de  bir  insanım  ve  masdar-ı  acz  ve  nisyanım.  Cenab-ı  Hakk’ın  afvını  ve  Resûl-i  Ekrem’in  şefâ’atini  dilerim.  Muvaffakıyyetim  ise  münhasıran  Allahu  Teâlâ’nın  tevfik  ve  inayeti  eseri...

Bu  teslimiyyetimi,  Hayret  Merhum’un  şu  rubâ’îsisiyle  ifade  ederim:

“ Yâ  Rab,  kerem  et  niâm  Senin’dir   Afveyle  bu  müttehem  Senin’dir

Kulun  nesi  var   elinde  Allah!             Hattâ   şu  yazan  kalem  senin’dir...

(  Rabbenâ  leke’l- hamd   evvelen  ve  âhirâ).. 10  Muharrem  1367-  13  Kasım  1947