Çeşnigir nedir?  Çeşnigir, darphanede basılan gümüş ve altın paraların ayarını kontrol eden kişiye ÇEŞNİGİR denmekteydi  günümüz dünyasının eksperleri anlayacağınız.

 Köprü kızlırmığın üzerinde kurulu 110 metre uzunluktan oluşan köprünün 13 tane kemeri vardır. Köprünün çok büyük bir kemeri vardır. O kemeri zamanın mimarları bir türlü tutturamamışlar. Köprü yapılmadan evvel zamanın hükümdarı sefere giderken kızılırmağın sığ yerinden geçip gidermiş. Yine bir sefer esnasında hükümdar mimarlarına ”Ben seferden dönene kadar buraya bir köprü yapılsın !” diye emretmiş. Usta mimarlar 7-8 defa köprüyü yapmaya uğraşmışlar ama her defasında ortadaki büyük kemeri tutturamadıkları için köprüyü yıkmaya kara almışlar. 

Neticede Rum asıllı bir mimar bu köprünün yıkılmaması ve büyük kemerin tutturulması için gece boyunca Allah’a yalvarmış. Bir ara dalıp rüyasında kızı ile oğlunun kurban edilip onların kanı ile yoğrulan iki taşın  köprüye konulması ile büyük kemerin tutturulduğunu görmüş. Bu rüya üzerine adamcağız kızı ile oğlunu kurban etmiş, onların kanı ile yoğrulan iki taşı köprüye yerleştirmiş ve büyük kemer tutmuş. Hükümdar seferden dönerken köprüyü görüyor çok beğeniyor ve mimarları yanına çağırıyor ”Çok kısa sürede güzel köprü yapmışsınız ” diyor. Mimarlarda ‘Sayenizde hükümdarım’ diyorlar. Hükümdar bu söze çok sinirleniyor ”Nasıl olur da siz benim sayemde yaparsınız, bu yapılan eserler Allah’ın sayesinde yapılmıştır. Ben sizin köprünüzden geçmem.” diyor ve yine kızılırmağın sığ yerinden geçip otağına dönüyor.

Bilinen kaynaklara göre Çeşnigir Köprüsü ve yakınında bulunan han Selçuklular’a aittir. Yapılış tarihine ait elimizde kesin bilgiler yoktur. Ancak köprünün 13.yüzyıla tarihlenen Selçuklu eseri bir köprü olduğu belirtilir. 1402 yılında Ankara Savaşı’na ilerleyen Timur ordusu da bu köprüyü kullanmıştır. Çeşnigir Köprüsü Yavuz Sultan Selim’in Mısır seferi esnasında Mimar Sinan tarafından yeniden yapılmıştır. Kapulukaya Barajı’nın faaliyete geçmesinden önce yol güzergâhı olarak kullanılırken, sonraları köprünün ayak kısımları baraj suyun içinde kalmıştır. 

1402 yılında Ankara Şavaşı’nın yapılacağı alana ilerleyen Timur ordularının bu köprüyü kullandığı rivayet edilmektedir. Kapulukaya barajının faaliyete geçmesinden önce yol güzergahı iken, sonraları köprünün ayak kısımları baraj suyu içerisinde kalmıştır. 110 metre uzunluğunda 6 metre genişliğindeki köprü kayalık arazide sağlam temeller üzerine oturur. Kızılırmak üzerinde sağlam bir temele oturabilmesi için köprünün orta bölümünde belirgin bir eğim vardır.

110m uzunluğunda 6m genişliğindeki köprü kayalık arazide sağlam temeller üzerine oturur. Kızılırmak içinde sağlam bir zemine oturabilmesi için orta bölümde belirgin bir eğim vardır. 18,6m orta açıklığa sahip köprünün 3 adedi suyun yükselmesi halinde akışı sağlamak ve köprünün ağırlığını hafifletmek amacıyla yukarıda, 9 adedi de aşağıda olmak üzere 12 göze sahiptir. 1989 yılına kadar araç trafiğine açık olan köprü Kapulukaya Barajı`nın yapımından sonra, su seviyesinin yükselmesi sebebiyle kullanılamaz duruma gelmiş ve araç trafiğine kapatılmıştır. 

Çeşnigir Köprüsü, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Kararı gereğince 23.07.1990 tarihinde tescil altına alınmıştır. Cumhuriyet Dönemi`nde çeşitli tarihlerde onarım gören köprü, son olarak 2010 yılında Kara Yolları 4. Bölge Müdürlüğü`nün çalışmaları sonucunda restore edilmiştir.

Çeşnigir köprüsü, Karakeçili ile Köprüköy arasında Kızılırmak üzerine yapılmış tarihi bir köprüdür.Köprünün yapım tarihi kesin olarak olarak bilinmemekle birlikte mimarisinden ve var olan kaynaklardan anlaşıldığı üzere 13.yüzyıla ait bir eser olduğu tahmin edilmektedir. Köprünün yapımında kesme taş kullanıldığı görülmektedir. Toplam uzunluğu 110 metre olup 6 metre genişliğe sahiptir.