-Yüksek tansiyona “sinsi katil” adı verilir.

-Yüksek tansiyon hasarlara yol açar.

-A.B.D’ de her yıl 700 bini aşkın kişi yüksek tansiyon yüzünden ölmektedir.

-Büyük tansiyon 135mm Hg

-Küçük tansiyon 80mm Hg’ nin altında tutulmalıdır.

-Yüksek tansiyon zamanla inme,k roner kalp rahatsızlığı, böbrek hasarı ve göz hasarına sebep olur.

-Yüksek tansiyondan tam bir kurtuluş sağlanamasa bile, beslenme ve

egzersiz ile onu kontrol altında tutabiliriz.

ÖNERİLER (BESLENME)

-Beslenmede ilk yapacağınız daha fazla meyve,sebze ve kabuğu alınmamış tahıl tüketin.

-Kırmızı et, kızarmış patates, patates gevreği (cips) ve alkolü azaltın.

-Kilo verin.Verilen her kilo ile büyük ve küçük tasniyonda 0.1mm Hg azalma olmaktadır.

-Çok tuzlu ve yağlı beslenmeden uzak durun.

-Meyve, sebze ve yağı alınmış süt ürünleri bakımından beslenme yüksek tansiyonda mucizeler yaratabilir.

-Konserve edilmiş ve paketlenmiş ürünler çok yüksek düzeyde sodyum İçerir. Örneğin 1 paket çorbada bazen 1.000 miligram sodyum bulunur.

-Ketçap, hardal, soya sosu ve turşunun adını bile anmayın.

-Taze ve kuru soğan, sarımsak, pırasa, havuç, kayısı yüksek tansiyonu düşürür.

-Unlu mamüller, hatta içlerinde tatlı olanların bile hatırı sayılır düzeyde tuz içerdiğini unutmayın.

-Tuzu unutun.Günlük sodyum alımını 1.500 miligramda tutun (1/2 çay kaşığı). Bu yöntem ile büyük tansiyon 5-10 mm Hg, küçük tansiyon2.5 mm Hg azaltabilirsiniz.

-Etiket okuma alışkanlığı edinin.

-Potasyuma yüklenin.

ZENGİN KAYNAKLAR: Avakado, brokoli, domates, kuru erik, havuç, kayısı, kuru fasulye, muz, portakal, patates.

-Yiyecekleri limon suyu, sirke, taze sarımsak ve baharatlarla tatlandırın.

-Daha yağsız etleri tercih edin.

-Balığı asla unutmayın.

-Ek kalsiyumun kan basıncını çok fazla düşürdüğünü gösterir pek az kanıt olmasına rağmen, günlük kalsiyum tüketimini artırın.

-Kafeinli içecekler yerine bitki çaylarına yönlenin.

-DASH diyeti uygulayın.

*Günde 4-5 porsiyon sebze

*Günde 4-5 porsiyon meyve

*Günde 2-3 porsiyon az yağlı süt ürünleri

*Günde 7-8 porsiyon tahıl

*Günde 2 porsiyon et (eti sınırlayın)

*Günde 30-50 gr. sert kabuklu yemişler tüketin.

ÖNERİLER (EGZERSİZ)

-Aerobik egzersizler,sadece iskelet kaslarına değil, arterlerin duvarındaki kas dokusunu da pozitif etki eder.

-Egzersiz; kas-sinir işbirliği ile daralmış kılcal damarları açar.

-Kalbin karşısında oluşan karşı basıncı ortadan kaldırır.

-Aerobik dayanıklılık çalışmaları tansiyonu düşürmeye çalışanlar için biçilmiş kaftandır.

-Aerobik dayanıklılık çalışmaları, kalbinizin daha hızlı pompalamasını ve akciğerlerin kaslara yeterli oksijen sunacak şekilde daha fazla çalışmasını sağlar.

-Anaerobik dayanıklılık egzersizlerinden uzak durun. (koşu, futbol, dalış vs. yarışmaya dönük spor).

-Fiziksel hareketlilikten sayılan merdiven çıkmayın uzak durun.

-Yemek sonrası egzersiz yapmayın.

-Kassal dayanıklılık çalışmalarından olan statik ağırlık çalışmaları kesimlikle yasak.

-Bu tür direnç çalışmaları,beyin yarım küresinde arteriyal sistem üzerine baskı yaparak,kan akımı direncini artırır. Kalbe yükleme yapar.

MESAJ: Sağlığınız için sigarayı, ısrarla bırakmanızı öneriyoruz.

Dr. Öğretim Üyesi Haluk Saçaklı

KALİTELİ YAŞAM UZMANI 

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.