BALIKESİR

Türk Hava Kuvvetlerinin gösteri ekibi SOLOTÜRK, F-16 savaş uçaklarının modern ve yüksek performansını, kabiliyetlerini sunmak amacıyla yaptığı 20 dakikalık uçuşunda 3,5 ton yakıt harcıyor.

Gösterilerinde en düşük 200, en yüksek bin 200 kilometre hıza ulaşan, eşsiz hareketleriyle dosta güven, düşmana korku salan ekip, "SOLOTÜRK kalkışı" ve "SOLOTÜRK tonosu" ile dünyada yakından tanınıyor.

SOLOTÜRK İkinci Gösteri Pilotu Yüzbaşı Erhan Günar, AA muhabirine yaptığı açıklamada, F-16 uçağının kabiliyetlerini, kullanımı için gereken yüksek seviyedeki bilgi ve beceriyi izleyiciye bir gösteri şeklinde sunmaya çalıştıklarını belirterek, gösteri uçuşlarının Türk Hava Kuvvetlerinin sahip olduğu modern ve yüksek performanslı tek kişilik F-16 uçağıyla gerçekleştirildiğini söyledi.

Ekipte yaklaşık bir yıldır bulunduğunu ifade eden Günar, "SOLOTÜRK'e girişim kendi isteğimle oldu. Ailemin desteği ve komutanlarımızın takdiriyle SOLOTÜRK gösteri pilotluğuna seçildim" dedi. SOLOTÜRK'ün, 2010 yılında temelleri atılan ve 2011'de de Türk Hava Kuvvetlerinin 100'üncü yılında Türk halkına armağan olarak doğduğunu anlatan Günar, ekipte iki pilot, iki basın ve halkla ilişkiler ile 9 bakım personeli bulunduğunu aktardı.

Özel olarak tasarlanan uçağın üzerindeki tüm sembollerin bir anlamı olduğunu vurgulayan Günar, şöyle devam etti:

"Uçağın üzerindeki kesik kesik siyah çizgiler, Türk Hava Kuvvetlerinin, Türk Silahlı Kuvvetlerinin ne kadar doğru ve hızlı karar verdiğini temsil eder. Çizgilerin bittiği sırt bölgemizde bir yıldızımız var. O yıldızın anlamı ise Türk Hava Kuvvetlerinin, 21'inci yüzyılda dünyanın yıldızı olacağı anlamına geliyor. Kuyruktaki Anadolu kartalları, Anadolu'nun bağrında yetişen kartaldır. Onu da değerli kılmak anlamında altın rengine boyanmıştır. Sol kanat üzerinde bir kartalımız var, her zaman görünmüyor. Ters ışıkta görünüyor. Bunun anlamı da ters durumlarda, kötü durumlarda, Allah korusun, Türk Hava Kuvvetlerinin, Türk halkının her zaman yanında olacağını gösteriyor."

Günar, gövde altındaki ay yıldızı ise "Nereden bakılırsa bakılsın Türk bayrağını başımız dik ve yukarıda görmek isteyişimizden dolayı resmedilmiştir" diyerek açıkladı.

 Vatandaşların en fazla merak ettikleri

Bu yıl 5'i yurt dışı olmak üzere 20'ye yakın gösteri yaptıkları bilgisini veren Günar, şunları kaydetti:

"Vatandaşlardan uçak ve gösteriyle ilgili birçok soru alıyoruz. Öncelikle gösterilerde, manevra kabiliyeti yüksek bir uçak olduğundan dolayı F-16 tercih edildi. Bizim dışımızda F-16'yla gösteri yapan dünyada 4 solo ekibi var; Belçika, Hollanda, Yunanistan ve ABD. Gösterimiz yaklaşık 20 dakika sürüyor ve bu sürede yaklaşık 3,5 ton yakıt harcıyoruz. Bu 20 dakika içinde 20 manevra hareketimiz var. Bu hareketlerin çoğunu dünyada sadece biz yapıyoruz. Bunlar dünyada 'SOLOTÜRK hareketi' olarak adlandırılıyor. 'SOLOTÜRK kalkışı'nda, 3 metrede iniş takımlarını toplayıp 10 metrede terse geçiyoruz. Terse geçtikten sonra tırmanıyoruz. Bunu sadece biz yapıyoruz."

Uçağın kendi ekseni etrafında dönerek gitmesi hareketine "tono" denildiğini bildiren Günar, "Dünyada bu hareketi yapan yok, sadece biz. 'SOLOTÜRK tonosu' olarak isim babası olduk. Bu yüzden yurt dışında büyük heyecan yaratan, talep gören bir gösteri ekibiyiz" ifadesini kullandı.

Günar, uçağın maksimum hızının 2 bin 500 kilometre olduğunu ancak gösterinin emniyeti ve izleyenlerin rahatsız olmaması için ses hızını geçmediklerini belirtti.

Hızlarının saatte 200 ila bin 200 kilometre arasında değiştiğini anlatan Günar, "Normalde F-16 için 200 kilometre hız, iniş ve kalkışta kullanılan hızdır. Bu süratte havada durmak ve hareket yapmak zor ama biz bu süratte gösterimizi ve hareketlerimizi yapıyoruz. Yavaş uçuşumuzu 'saygı geçişi' olarak adlandırıyoruz ama hareketin adı yavaş uçuş. Vatandaşlar bunu selamlama olarak biliyor" diye konuştu.

70 kilogramlık pilota 630 kilo yük biniyor

Erhan Günar, gösteriyi alçak irtifada yaptıkları ve düşük hızda gittikleri için pilot üzerinde aşırı yük oluştuğunu dile getirdi.

Bunu "G etkisi" olarak adlandırdıklarını söyleyen Günar, şöyle konuştu:

"G kuvveti yani ağırlığımız kadar üzerimize yük biniyor. Mesela 5G yani benim 5 katı ağırlığım, üzerimize 350 kilogram yük biniyor. Gösteri sırasında 9G kuvvetine kadar yük biniyor. Uçağın maksimum uyguladığı kuvvet zaten 9G. Yani bazı hareketlerde vücuduma 630 kilogram yük biniyor. Gösterilerde izleyenler 30 metreye kadar yaklaşıyoruz. En uzak mesafe ise 5 kilometre. Gösteri uçağı ve pilotları her zaman savaşa hazırdır. Bizim, diğer F-16 pilotlarından, uçağımızın da diğer F-16 uçaklarından hiçbir farkı yok. Bizler hem muharip F-16 pilotlarıyız hem harekatta uçuyoruz hem de gösteri yapıyoruz. Gösteri ikinci işimiz diyebilirim, asıl işimiz savaşmak."