HATAY - Suriye'deki iç savaş nedeniyle uzun süredir Hatay'ın Reyhanlı ilçesindeki Cilvegözü Sınır Kapısı'ndan Ortadoğu ülkelerine çıkış yapamayan tır şoförleri, alternatif güzergahlardan da umduğunu bulamadı.

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Kurulu Üyesi Hamit Şanverdi, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Suriye'deki iç savaşın en çok etkilediği kesimlerden birinin tır şoförleri olduğunu belirtti.

Türkiye'nin Ortadoğu’ya açılan en büyük kapısı olan Cilvegözü Sınır Kapısı'nın yıllardır Türk tır şoförlerinin en büyük geçim kaynağı durumunda olduğunu hatırlatan Şanverdi, Suriye'deki iç savaş öncesi Cilvegözü'nden günde ortalama 250-300 tırın Lübnan, Suudi Arabistan ve Ürdün'e yük taşıdığını ifade etti.

Şanverdi, iç savaşın başladığı dönemde tır şoförlerinin Suriye'de can güvenliğinin kalmadığını, daha sonra güvenlik gerekçesiyle Cilvegözü'nden Suriye'ye geçişin kapatıldığını kaydetti.

Cilvegözü Sınır Kapısı'na gelen tırların ara bölgede yüklerini Suriye plakalı araçlara naklettiğini anlatan Şanverdi, tırlar için düşünülen alternatif güzergahlardan da umduklarını bulamadıklarını dile getirdi.

Mısır'daki darbe

Suriye'deki iç savaş ile nakliye sektörünün sıkıntı yaşamaya başladığını anımsatan Şanverdi, şunları söyledi:

"Tır şoförlerini rahatlatmak için İskenderun Limanı'ndan Mısır'a Ro-Ro gemi hattı devreye konuldu. Ancak Mısır’da yapılan askeri darbe bu seçeneği ortadan kaldırdı. Mısır'daki darbeden önce haftanın 4 günü yapılan seferlerle 700 tır taşınıyordu. Darbe sonrası ise bu sayı 150'ye kadar düştü. Mısır üzerinden Ortadoğu ülkelerine yaş sebze ve meyve sevkiyatı gerçekleştirilmesi için düşünülen Ro-Ro seferleri, Mısır'daki ordunun yönetime el koymasıyla sonlandı. Seferlerde aksama yaşanmaya başlamasıyla Ro-Ro hattından da fayda alınamadı."

Irak'taki olaylar

Şanverdi, sadece Hatay'da 8 bin 500 civarında tır bulunduğunu, Suriye'deki iç savaş ve Mısır'da yapılan askeri darbenin ardından Irak'ta artan olayların Türkiye'den Ortadoğu ülkelerine yapılan seferleri durma noktasına getirdiğine işaret etti.

Ortadoğu ülkelerine yapılan tır seferlerinin yüzde 20'ye kadar düştüğüne dikkati çeken Şanverdi, "Suriye'deki savaş ve Mısır'daki askeri darbeyle iyiden iyiye düşüş yaşayan sektörün Irak ile canlanma umutları ise Musul'daki olaylarla suya düştü. Nakliyecilerin son umut kapısı olan Irak'ta yaşanan gelişmeler, tır şoförlerinin direncini kırma noktasına getirdi" diye konuştu.

Tır şoförleri gidecek kapı bulamıyor

Reyhanlı ilçesinde yaşayan ve 2 yıldır tır şoförlüğü yapan Mehmet Kocaman (28) da Suriye'de iç karışıklık yaşanmadan önce o bölgeye seferlerini rahatça yaptıklarını ancak iç savaştan sonra farklı güzergahlara yönlendiklerini bildirdi.

Daha önce Cilvegözü Sınır Kapısı'ndan geçerek Suudi Arabistan ve Ürdün'e ayda 10-15 sefer yaptığını anlatan Kocaman, şimdi adeta gidecek kapı bulamadıklarını anlattı.

Abdullah Gezer ise 23 yıldır tır şoförlüğü yaptığını, Ortadoğu ülkelerine sefer gerçekleştiremez hale geldiklerini, alternatif olarak düşünülen güzergahların da kendilerine çare olmadığını vurguladı.