Yaşayan her insan doğumundan ölümüne kadar bir tüketicidir. Ben de dedim ki hayata dair biz tüketiciler hakkında bildiklerimi kalemimden döktüreyim azıcık.

Tüketicilerin bilinçlendirilmesinin hedeflendiği Mart ayı içerisindeki bu haftada pek çok seminerler düzenlenir. Çünkü bugün 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü. 15-21 Mart arası da Tüketici Haftası. Bilinçli tüketici ne zaman haksızlığa uğradığını ve nelerin kendi nelerin satıcı sorumluluğunda olduğunu bilen tüketicidir. Sorumluluk haklarını bilen tüketici, bir malı satın alırken bozuk ve hatalı olmamasına dikkat eder. Ancak bazen ayıplı ürünlerle ister istemez karşılaşabilir. Böyle durumlarda tüketicinin korunması kanunlarda yer aldığını unutmamalı ve tüketici haklarını sonuna kadar savunmalıdır. Örneğin bir ürünü aldıktan sonra bozuk ya da hatalı olduğunu fark edersek satın aldığımız tarihten itibaren 15 gün içinde değiştirilmesini, ödediğimiz bedelin iadesini, hatanın neden ve nereden kaynaklandığını, değer kaybının bedelden indirilmesini, ücretsiz olarak tamirini talep etme hakkına sahibiz. Bu konuda bilinçli olan kişiler aşırı tüketim sevmez, israftan kaçınır, alacağı ürünün fiyat etiketini kontrol eder, ihtiyacı yoksa kampanyalı ve promosyonlu ürünlerin cazibesine kapılmaz, aldığı ürünün son kullanma tarihine bakar, sahte ürünlerden uzak durur, elektronik ürünlerin garanti belgesini mutlaka alır ve onaylatır. Satın aldığı ürünler ile ilgili bir şey kafasına takılırsa alo 175 tüketici danışma hattını arayıp bilgi alır. Gözümüz aydın artık paramızla rezil olma dönemi bitti. Bu demek oluyor ki yeni çıkan tüketici koruma yasası artık bizim arkamızda. Satın aldığımız ürün ve hizmetten memnun değilsek hemen Alo Tüketici Hattı 175'i arayarak derdimizi anlatabiliyoruz. 174 de gıda danışma hattı imiş. Onu da geçenlerde bizim marketin sebze reyonundaki çalışandan öğrendim. Aç ve yorgunken alışveriş yapılmazmış, bu gibi durumlarda gereksiz çok fazla ürünler alınırmış. Katılıyorum da Ramazan aylarında pastane önlerinde az pastalara bakmazdım. Bir de kapalı ürünlerde CE, ISO 9001 ve TSE Belgeli olanları tercih etmek gerekir tabi ki.

Geçenlerde gittiğim tüketicileri koruma derneği seminerinde son yıllarda en çok şikâyet edilen firmaların başında Bankalar geliyormuş. Şikâyet konusu, kredi kartı üyelik ücreti ve kredi dosya masrafı imiş. Kredi kartı üyelik ücretleri 100-120 lira arasında olup kredi kartı kullanıcılarını mağdur etmekteymiş. Bazı bankalar kart üyelik ücretlerini iade ediyorlar bankaların müşteri hizmetlerini aradıkları zaman. Önemli olan kart üyelik ücreti alınmaması elbette. Kredi dosya masrafı ise onunla ilgili bankanıza gidip dosya masrafının iadesi için başvuruda bulunup kullanmış olduğunuz kredideki dosya masraf dekontunu isteyip size bağlı tüketici mahkemesine gidip dilekçe yazmanız.

Ne demiş büyüklerimiz; hakkını ara, öğren, sorgula, çözüm bul!

Herkese sağlıklı mutlu huzurlu tasarruflu günler diliyor, haftaya perşembe görüşmek üzere sevgilerimi yolluyorum arkadaşlar...