İSTANBUL - Ali Haydar Bozkurt, hibrit ve elektrikli otomobil teknolojileri ile Toyota'nın bu alandaki çalışmalarına ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

Toyota'nın hibrit ve elektrikli otomobil konusunda 40 senelik bir geçmişi bulunduğunu aktaran Bozkurt, elektrikli otomobili şarj edecek enerjiyi üretecek santrallerin kömürle çalıştığı ve batarya kapasitesinin günlük hayatta sadece elektrikli otomobil kullanmaya elverişli olmadığı göz önünde bulundurularak hibrit fikrinin doğduğunu ifade etti.

Hem benzinli hem de elektrikli motorun bir arada bulunduğu melez sisteminde, aracın giderken kendi kendini şarj edebildiğini anlatan Bozkurt, böylece ortalama yakıt sarfiyatının düşürüldüğünü ve çevrenin daha az kirletildiğini söyledi.

Bozkurt, bugünkü pil teknolojisinin elektrikli otomobilin trafikteki pratik kullanımıyla ilgili en büyük engeli oluşturduğunu belirterek, "Bir gün pil teknolojisi sabah şarjdan aldığınızda gece evinize dönene kadar kafanızı rahat ettirecek düzeye ulaşırsa o zaman olabilir. Ama böyle bir teknolojinin gelişmesi için en az 10-15 sene olduğunu düşünüyoruz. O yüzden bu süre içerisinde hibrit tek akılcı çözüm" dedi. 

Gelecek dönemde hibrit konusuna daha fazla ağırlık verileceğini düşündüklerini aktaran Bozkurt, elektrikli araçların yaygınlık kazanabilmesi için gerekli olduğunu öngördüğü 15-20 senelik sürede hibritin doğru bir geçiş teknolojisi olduğunu söyledi.

Bozkurt, elektrikli otomobillerin bahsedilen sıkıntıları aştığında dahi hibritin önemli artılar sağlayacağını vurgulayarak, "Hibrit otomobiller bence hayatımıza en az 20-30 yıl damgasını vuracak" dedi.

Toyota'nın gelecek yıl çıkaracağı hidrojenli otomobilde de hibrit teknolojisinin söz konusu olduğunu aktaran Bozkurt, "Hibrit, hem çevre hem yakıt ekonomisi açısından çok önemli. Bizim artık gözümüzü kapamamamız gerekiyor. Özellikle hibrit otomobilin sıkışık trafikte ortalama yakıt tüketimi o kadar düşüyor ki... Sadece kullanan kişiye değil ülke ekonomisine de katkısı olacaktır" ifadelerini kullandı.

"Hibrit otomobilde ÖTV teşviki, tercihi artıracaktır"

Dünya genelinde hibrit teknolojilerine çok önem verildiğine ve bunun teşvik edildiğine değinen Bozkurt, Türkiye'de de bu konuya yoğunlaşılmasından mutlu olduklarını dile getirdi.

Bozkurt, "İlgili bakanlıklar nezdinde yaptığımız görüşmelerin tamamında şunu fark ettik ki konu çok doğru algılanmış. Yaptığımız görüşmelerde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanımız hibrit konusuna benden daha hakimdi. Bunları görmek güzel. Demek ki konu artık ciddi şekilde masaya yatırılmış ve çalışılıyor diye düşünüyoruz" diye konuştu.

Ali Haydar Bozkurt, hibritlerle ilgili bütün dünyanın uyguladığı birkaç teşvikin yakın gelecekte Türkiye'de de hayata geçirilerek hibrit teknolojilerin kullanımının yaygınlaşması konusunda adım atılmasını ümit ettiklerini söyledi.

Türkiye'de ne tür teşvikler uygulanabileceğine ilişkin soru üzerine Bozkurt, şunları kaydetti: 

"Türkiye için de dünyada birçok ülkede olduğu gibi vergilerden teşvik uygulanabilir. Çünkü konvansiyonel modellerle kıyasladığınızda şu anda biraz pahalı bir teknoloji  hibrit otomobil.Elektrikli otomobilde ÖTV yüzde 3'e indirildi. Hibritte benzer radikal indirim olacağını zannetmiyorum ama mevcut yüzde 45 ÖTV'yi, hibrit versiyonlar için belki yarıya, yüzde 22'ye çekebiliriz. Bu bile hibrit otomobil tercihini bir miktar artıracaktır.

Avrupa'da son 10-15 yılda belli bir orana geldi. Burada da böyle bir uygulama yaparsak önümüzdeki 5-10 yıl içerisinde hibrit kullanımını yüzde 10-15 gibi bir bantta gerçekleştiririz. Bu aslında totalde ülke ve ekonomi olarak bize hiç de fena sayılmayacak bir geri dönüş getirecektir. Ama önümüzdeki ikinci 10 yıldan itibaren otomobillerin neredeyse yüzde 80-90'ının hibrit olacağını düşünüyorum kaçınılmaz olarak." 

Ali Haydar Bozkurt, Toyota'nın bunu bildiği için 2020 yılına kadar tüm modellerinin mutlaka hibrit bir versiyonunu satışa sunmayı hedeflediğini ve her yıl yeni versiyonlar ekleyerek bu hedefe doğru gittiğini söyledi.

"Yerli otomobilde, daha önce yapılması gereken şeyler var"

Yerli otomobili konusunda adım adım izlenmesi gereken aksiyonlar olduğunu belirten Bozkurt, sözlerini şöyle tamamladı: 

"Birincisi, hemen yerli otomobil üretelim heyecanıyla giderken daha önce yapılması gereken şeyler var. Mesela şu anda Türkiye'de üretim yapan markalar var. Bu markaların ilave model üretmesini, burada üretmesini sağlamamız lazım. İkinci aşamada, burada ciddi adette satış yapan ama üretim yapmayan, tamamını ithal getirip satan markalar var. Bunların da burada en azında bir-iki modelinin üretilmesini sağlamak lazım. Bu şu demek, yan sanayimizi geliştirmeliyiz, yeni yan sanayi yatırımları da demek.

Üçüncü aşama kendi sıfırdan markamız olmalı. Düğmeye bu sıralamayla basarsak kendi markamızı belki 5-10 senede üreteceğiz. Otomobilin öyle bir yılda dizayn edilip banttan inmesi mümkün değil. Bugün düğmeye bassanız ilk modelinizi 5-10 yıl içerisinde ancak üretebilirsiniz. Bu planlamaya bakmak lazım. Önümüzde adımlarımız var. Atlamamak lazım. Türkiye'de üretilen modellerde, hibrit versiyonun da üretildiğini hayal edin. Müthiş bir şey. Buradan yine bütün dünya ülkelerine ihraç edeceksiniz demektir."