24 Haziran seçimlerine az bir zaman kaldı. Ülkemizin her yanını seçim atmosferi kaplamış durumda. Cumhurbaşkanı adayları, seçimlere girecek parti genel başkanları, milletvekili adayları yoğun bir çalışma içinde, hemen her gün pek çok şehrimizde mitingler yapılıyor, liderlerin söylemlerini dinlemek adına binlerce vatandaşımız meydanları dolduruyor.

Ama bu yoğunluğun yanı sıra, halkımızın bu seçim hangi adaya, partiye oy vereceğinin tahminini yapan bir de seçim anketörleri, bu amaç için kurulmuş anketör şirketleri var.

Bu şirketlerin anket sonuçları o kadar çok ki! Yazımın içeriğinde sıralamaya kalksam sayfalar tutar…

Her birisi neredeyse haftada bir seçimin tahmin sonuçlarını açıklayıp, Cumhurbaşkanı adaylarının, milletvekili çıkaracak ittifak partilerinin, ittifak dışında seçime katılan diğer partilerin oy oranlarını açıklıyor.

Ancak açıklanan bu oy tahmini oranlarının yüzdelerinin her birisi diğerinden çok farklı!

İnsan ister istemeden bu tahmin sonuçlara nasıl ulaşıldığı, yapılan anketlerin Türkiye’de mi, yoksa başka bir ülkede mi yapıldığını sorgulamadan yapamıyor!

Çoğu taraflı ama bir ikisi de tarafsız olduğu varsayılan bu anketör şirketlerin tahmin sonuçları bizleri şaşırtmaya devam ediyor! 

Sonuç olarak, yapılan anketler insanlarımıza mevcut durum hakkında ne bir fikir veriyor, ne de sandık başına gidecek seçmeni etkileyebiliyor… 

Yaşanan bu gelişmeler nedeniyle,  ne yazık ki pek çok şeye karşı kaybedilen güven,  anketör şirketler için de yaşanıyor...

İnsanlarımız sandığa yansıyacak oy tahmin oranlarının güncelliği konusunda ne yazık ki doğru ölçümü yapılmış bir sonuç kanaatine sahip değil!

Ne de bu yönde bir tahminde bulunabiliyor!

Hâlbuki pek çok kararsız oy sahibi, güvenirliliğine inandığı bir anketör şirketinin açıkladığı sonuçlara inansa, belki de bu sonuca göre oy kullanarak seçim sonuçlarına ciddi bir katkı sağlayacak, en azından bu fikirle sandığa gidip oy kullanacak…

Bu önemli konuyla ilgili çarpıcı bir örnek vermek gerekirse;

2014 yerel seçimlerinde CHP’nin adayı Sn. Mustafa Sarıgül ile AKP’nin adayı Sn. Kadir Topbaş arasında İstanbul Belediye Başkanlığı seçimlerinde yapılan anketlerde tüm anketör şirketlerin tahminleri seçimin sonucunu adeta fotofiniş belirler tahmininde birleşmişlerken;

Sonuçta AKP adayı Sn. Topbaş; seçimi 8 puan farkla kazanmış, neredeyse tüm anketör şirketlerinin tahminleri balon olmuş patlamıştı…

Bugün de aynı anketör şirketler hem Cumhurbaşkanlığı, hem de Milletvekilliği seçimlerinde o kadar farklı sonuçlar açıklıyorlar ki! 

Açıklanan bu anket tahminlerinin sonuçları nedeniyle; bir ankette de bu anketi yapan şirketlerin güvenirliliği için yapılması gerekiyor…

Böylesine önemli seçimlerin yapılacağı 24 Haziran’a az bir süre kalmışken, önemli olan oy verecek her yurttaşımızın sandığa gitmesidir.

Unutmayalım ki, bir oy bir oydur. Belki de verilen bu oy sonucu belirleyen olacaktır. Ancak verilen her oy anketlerin sonucuna göre değil; aklımıza, vicdanımızın sesine uygun olarak kullanılmalıdır.

Anketör şirketlerinin de yapmaları gereken şey; kimilerinin istediği sonuçları değil, toplumumuzun görünen oy tercihi ne ise ne bir eksik, ne de bir fazla o sonuçları açıklamalarıdır.

Belki o zaman seçim sonuçlanmadan önce yapmış oldukları tahmin; bir-iki puanlık yanılmayla da olsa seçimin sonucuna yakın çıkacaktır.

www.atillacilingir.com